Petra137 schreef: ↑do 16 jan, 2020 18:39
Ik heb de gehele discussie gevolgd en vind het jammer dat er zoveel 'stoere' fietsers tussen staan die vertellen dat ze in de trein nooit hun bagage van de fiets halen. Dan heb ik vast met enkelen van hen al flinke discussies gevoerd in volle treinen, waar fietsen dwars in het halletje stonden, omdat er andere fietsers te laks waren om de bagage van hun fietsen te halen. Laten we elkaar de ruimte gunnen en haal gewoon even de zijtassen van je fiets. Zo passen er makkelijk 6 fietsen in het halletje, zonder dat deze voor in- en uitstappende passagiers in de weg staan.
Verbeter de wereld, begin bij jezelf.
Petra, ik ben je denkelijk nog nooit tegen gekomen.
Mocht het een keertje echt druk zijn in de trein, dan kijk ik op welke wijze er zoveel mogelijk fietsen in de trein gaan passen.
Zoals hiervoor al wel genoemd: Alle tassen van de fiets is daarvoor géén garantie. Het slim om en om parkeren van de fietsen helpt vaak meer als het braaf opvolgen van de tassen-oekaze. Het rigoureus toepassen van de tassenoekaze maakt bovendien niet meer ruimte in de trein, het geeft de fiets-trein-reiziger wél een boel ongemak, en misschien wel het belangrijkste: het vertraagt het in- en uitstappen
(waardoor de spoorwegen weer meer redenen hebben om die fietsen te willen weren).
Wellicht zou je je energie beter kunnen richten op de vervoerder ipv de vervoerden.
De NS heeft - zo lijkt het althans - een immense hekel aan fietsen en dus worden de fietsen opgehokt in een te klein hoekje waar je met of zonder tassen eigenlijk niet meer dan twee fietsen fatsoenlijk weg kan zetten (ik denk dan aan die schaam-hoekjes in de koplopers).
Het is een rare paradox: Nederland is een land met meer fietsen als inwoners, en ons "nationale" spoorbedrijf doet z'n best om die fietsen zo onhandig en weinig mogelijk te vervoeren.
Ik snap best dat je moeite hebt met de fietsen/fietsers die horkerig fietstas tegen fietstas heel snel alle ruimte bezetten ... maar zulke horkerigheid vindt zijn voedingsbodem in dat wat de vervoerder aanbiedt. Kijk je in Duitsland of Frankrijk in de trein dan blijken de fietsers veel inschikkelijker. Er is een soort spiegel-gedrag: wordt je horkerig tegemoetgetreden dan ga je je horkerig gedragen, zelfs de braafste, eerlijkste en meest empathische medemens wordt een (beginnend) huftertje als hem/haar bij herhaling onrecht wordt aangedaan.
= = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = =
Nog even een "andere kant", al weer wat jaren geleden, nog in de tijd van de "oude" Benelux-trein stapten we in Brussel in die trein richting Nederland. Het hele bagage-hok, bedoeld voor de fietsen, zat vol met forenzen, en die forenzen maakten geen enkele aanstalte om ruimte te maken (ondanks de stickers die voorrang voor de fiets aangaven). Toen heb ik mijn fiets gewoon daar gezet waar ik de trein binnenkwam ... en dat bleek voor de kast van de "rail-tender" (de ambulante koffie etc verkoper), daarover ze meer. Een paar maal kwamen de conducteurs langs en ondanks de moeilijke passage keken deze conducteurs steeds meer dan toevallig een andere kant op. Toen kwam de railtender en hij wilde graag zijn voorraad aanvullen ... ik gebruikte toen - een beetje gemeen - deze railtender als hefboom. Ik wilde mijn fiets wel verzetten, maar dan wel graag naar daar waar hij hoorde te staan. En dus was er een impasse (eigenlijk was er al de hele tijd een impasse, alleen met eentje zonder hefboom). De railtender niet blij ... en hij riep de conducteur erbij met de boodschap dat ik niet opzij wilde. Mijn respons was dat ik mijn fiets graag zette waar dat voorzien was .... met overduidelijke tegenzin deden de conducteurs toen hun werk, en dus kwam er ineens beweging in de impasse ... iedereen blij (behalve dan die eerder weinig inschikkelijke forenzen).
Je kan dan natuurlijk die volle trein laten gaan en op de volgende wachten, maar als je niet op het beginpunt - dus Brussel Zuid - instapt mag je dan de hele avondspits wachten ... de doorgewinterde forens stapte zelfs bij voorkeur via de bagage-deuren de trein in. Als iedere fietser dan zo inschikkelijk is dan staan er tot middernacht fietsers te wachten.