willem.m schreef: ↑zo 21 jul, 2019 09:51
Het staat je vrij om veel te betalen en je aan de regels te houden als je per sé zo'n stad wilt bezoeken. Het hoéft niet; er zijn genoeg andere mooie plekken. (Je hoeft ook niet de allerduurste iphone te kopen, maar ga niet over de prijs en marge van een iphone klagen.)
+1 !
Veel mensen zijn voor hun inkomen afhankelijk van toerisme
Ik vermoed dat dit correct is - ik kan niet geloven dat Frankrijk niets overhoudt aan de miljoenen toeristen - maar als je het iets meer lokaal bekijkt, moet jet m.i. ook nuanceren.
Ik weet niet hoe het zit met de economische impact van het toerisme op Venetië, maar de Belgische stad Gent heeft de befaamde Gentse Feesten, een stadsfestival dat dit jaar duurt van 19 tot 28 juli. Ooit is daar een impactstudie van gedaan. Ik vind ze niet meteen, dus ik citeer uit het geheugen. De belangrijkste impact bleek te zijn dat een aantal horeca-zaken het hoofd boven water kunnen houden dankzij de Gentse Feesten. Een stille zomer zou hun in economische moeilijkheden brengen of kunnen brengen.
Mij lijkt het niet meteen de taak van een stad om een overaanbod aan horeca in stand te houden. Er bestaan duurzamere en economisch interessantere manieren dan dagjestoerisme om de economie van een stad te stimuleren.
Het is overigens een volstrekt normale evolutie dat Europese steden als Venetië, Barcelona, Amsterdam en zélfs Brugge het toerisme in vraag beginnen te stellen. In 1994, toen we Venetië bezochten, lag de welvaart lager. Reizen was best wel duur. Nu heb je spotgoedkope vliegtickets en zijn miljoenen mensen in Azië welvarend genoeg om ook even toerist te zijn. Heel lang had alleen een relatief beperkte groep West-Europeanen (en Amerikanen) dat privilege. Nu heeft ook een programmeur uit Bangalore het; en nu ontdekken we dat toerisme ook schaduwzijden heeft ...
(En dan heb ik nog niet over de Mount Everest ... Edmund Hillary zou verbaasd zijn mocht hij weten dat je je tegenwoordig voor talrijke tienduizenden dollars naar de top kunt laten slepen door een team sherpa's ... en hij zou nog meer verbaasd zijn mocht hij weten dat verrassend veel mensen dat bedrag kunnen ophoesten ... met alle toeristische overlast en vervuiling die erbij hoort ...)