Welnu, vandaag is het frame van mijn zwarte Giant van alle onderdelen verlost. Deze onderdelen in een plastic emmertje bewaard. De voorvork in een workmate geklemd, terwijl de achtervork op een stuk hout steunde. Met wat behulp van WD-40 en veel kracht kon ik de stuurpen loswrikken. Hierna kwam de voorvork aan de beurt. De balhoofden zagen er wat roestig uit, maar de kogellagers waren op zich nog goed, dus later schoonmaken en opnieuw invetten.
Naar de fietsenmaker in Winsum (Gr.) geweest om de rechter crank met de twee voorbladen eraf te krijgen. Met verschillende polietrekkers geprobeerd, maar de zaak bleef muurvast. Dan maar met een slijptol de crank nét naast de vierkante tap van de as doorgeslepen. Ik heb al online nieuwe cranks met triple voorbladen 28-38-48 T besteld bij Hollandbikeshop. Prijs € 28,95. Goedkoper dan in de winkel. Mijn linker shifter is op 3 speed ingesteld.
Bij Praxis twee spuitbussen lichtgrijze primer, een paar vellen fijne zwarte schuurpapier en een nieuwe boormachine gekocht, nodig voor de roterende staalborstel. M’n ouwe boormachine gaf vorige week in Zweden de geest bij de bouw van mijn nieuwe schuur. Made in China, wèg ermee.
Schrik niet van de detailfoto’s van het frame. De roest is nog oppervlakkig en ik wil hem een tweede leven geven, zelfs met nieuwe kleuren wat oppimpen. Ik dacht aan de kleuren van de nieuwe NS-Sprinter:
https://nl.wikipedia.org/wiki/Sprinter_ ... enstsoort) .
De achterste helft blauw, de voorste helft wit met daartussen een gele strook.
Een mail gestuurd naar Giant in Lelystad met de vraag over de belettering.
Ik houd jullie op de hoogte van de voortgang!