Fiets-avontuur schreef: ↑di 21 nov, 2023 16:12
Kan dus misschien beter gewoon de hele fiets met batterijen verschepen, zoals jij het deed. Mag ik vragen met welke bedrijf je het deed, en heb je ook een website of email adress?
Het voordeel van de hele fiets verschepen is dat de accu dan geldt "Li-ion Batteries Contained in Equipment" met als code UN3481 ipv UN3480; en hier gelden iets relaxtere eisen voor.
Maar het blijft een hele dure grap; met de boot in een container zou het 400+ euro zijn, en met het vliegtuig werd het 700+ euro (weet niet meer precies de prijs). Dus voor terug heb ik de accu ingeleverd bij een fietswinkel ter verwerking, ipv naar huis gestuurd, gezien de kosten.
Ik heb de fiets opgehaald van het vracht areaal van JFK, aan de noordkant van het vliegveld. Met de taxi naar toe, maar bleek dat ik elders nog een inklaringsstempel moest halen, dus moest ff met de bus op en neer naar een of ander douane bureau. Al met al ging alles toch vrij soepel.
Het bedrijf waarmee ik de fiets heb verstuurd, kan ik niet echt aanraden. Want hoewel het allemaal goed is gekomen, ging het bijna mis omdat ze volgens mij gewoon vergeten waren mijn fiets op de vrachtwagen naar Rotterdam te zetten. Daarna was de boot geen optie meer, want zou te lang duren, en werd het het vliegtuig. Ik heb me geconcentreerd op mijn fiets over de plas te krijgen, en daarom geen zaak gemaakt van de meerkosten per vliegtuig. Want het was hun fout, en zij kwamen de afspraken niet na, en dientengevolge hadden zij voor de meerkosten moeten opdraaien.
Daarom wil ik het betreffende bedrijf eigenlijk liever niet eens noemen, maar oké, het was 'Worldwide Baggage Services' op Schiphol Zuid.