Re: e-bike verdringt fiets
Geplaatst: za 18 aug, 2018 15:32
En wat is nou je bijdrage aan dit onderwerp? hier komen vertellen dat mensen geen mening mogen hebben over een maatschappelijk verschijnsel? Dit is een internet-discussie-forum, het is juist de bedoeling dat je ergens een mening over hebt. Die heb jij zo te lezen ook.Senior2 schreef: ↑vr 17 aug, 2018 23:09Is het wel eens opgekomen dat wij er helemaal niets mee te maken hebben of iemand op een e-bike rijdt. We kunnen van alles vinden, wij kunnen onze criteria stellen van leeftijd, gezondheid en i.p.v. de auto, maar als een gezonde scholier op een elektrische fiets wil rijden is dat zijn verantwoordelijkheid en misschien die van zijn of haar ouders. Houdt er ook rekening mee dat de gemiddelde forum bezoeker waarschijnlijk positief is over fietsen, maar heel veel anderen, jong en oud, hebben helemaal niets met fietsen en zijn maar wat blij met een steuntje in de rug. Er zijn ook zat jongeren die echt wel (veel) sporten, maar de pest hebben aan fietsen. Daar kan ik van vinden wat ik wil, daar kan ik me druk om maken, maar ik heb er helemaal niets mee te maken wat hij of zij doet.
Niet nodig om onderstaande nogmaals te bevestigen, was mij al overduidelijk.
Ed kettingvet schreef: ↑vr 17 aug, 2018 22:16Dan krijg ik het idee dat jij erg kortzichtige meningen hebt over je al dan niet zieke medemens.
Bij grote groepen vind ik het nog meer ongefundeerd en onbeschoft. Je weet nog minder van ze, niets anders dan dat ze een e-bike rijden en wat algemeenheden.rooss schreef: ↑za 18 aug, 2018 15:17Het is inderdaad onbeschoft om individuele mensen te beoordelen op dit criterium. Wat wel kan, en dat doe ik, is het hebben over grote groepen mensen. Als ik een uurtje op een dijk op Terschelling ga zitten turven, dan blijkt 70% elektrisch te fietsen en maar 30% met een gewone fiets.Hans Keesom schreef: ↑za 18 aug, 2018 14:45Ten tweede, hoe durf iemand iets te zeggen over de fysieke gesteldheid van mensen waarvan die persoon niet de huisarts bent. Wie denk je wel dat je bent. Ik snap dat je je er lekker bij voelt om anderen te beoordelen, maar het is ongefundeerd en onbeschoft!
Het gaat daarbij om dergelijke grote aantallen dat het wel een redelijke afspiegeling is van onze maatschappij. En ik weet wel zeker dat het niet zo slecht met de gemiddelde fysieke gesteldheid in Nederland is, dat 70% een elektrische fiets "nodig" heeft op dat soort gronden.
Sterker nog, ik zie zoveel te dikke mensen (ja, dat kan ik beoordelen zonder hun huisarts te zijn) dat ik denk "had nou maar een gewone fiets gepakt, dan had je er misschien nog een pondje meer afgereden".
Dat is een mening over een maatschappelijk verschijnsel, en gaat niet over individuen. Zo neemt de obesitas gigantisch toe in de westerse wereld en dit opmerken is heel wat anders dan tegen je buurman zeggen dat hij te dik is.
Lees je eigen tekst nog even na en kijk eens wie degene is met een oordeel over een ander.
Dit artikel en de conclusie is vergelijkbaar is met onderzoek beweert dat je epilepsie kan oplossen door je vliegbrevet te halen. Er zijn namelijk heel weinig piloten die epilepsie hebben dus dat moet wel gezond zijn.rooss schreef: ↑za 18 aug, 2018 16:03Gebruikers die denken dat ze door te e-biken hun gewicht kunnen intomen, komen bedrogen uit. Ze hebben niet alleen een hoger BMI dan de gewone fietser, maar ook dan gebruikers van het openbaar vervoer.
“In volgorde hebben fietsers de laagste body mass index, gevolgd door wandelaars, personen die het openbaar vervoer nemen en motorrijders. Pas daarna komen de gebruikers van de elektrische fiets”, zegt UHasselt en VITO-onderzoekster Evi Dons. “Automobilisten tot slot hebben het hoogste BMI.”
https://www.despecialist.eu/nl/nieuws/b ... sitas.html
Jij ziet dikke mensen maar denkt er verder niet over na dat overgewicht verschillende oorzaken kan hebben, niet alleen (te) veel eten ... Tsja, dikke mensen zijn dikke mensen hé ...
Ik denk juist het tegenovergesteld. De e-bike is de redding voor het fietsen. Hoe meer mensen fietsen, des te meer reden er is om diverse modellen aan te bieden.
Het onderzoek gaat niet over een statische BMI meting, maar over het effect op de BMI. Een groep mensen is langdurig geobserveerd. En een van de conclusies is dat je als je vet kwijt wilt raken, je nog beter met het openbaar vervoer kan gaan dan op de e-bike.Hans Keesom schreef: ↑za 18 aug, 2018 16:31Een statische meting van de BMI is zinloos. Waar het om gaat is of de BMI-index in de loop van de tijd veranderd.
Dus heeft iemand met een super hoge BMI-index die overstapt van het OV naar een electrische fiets een jaar later een lagere BMI-index.
Ik vindt dit - even genuanceerd - 'geen nette reactie" Hans, Ik heb mijn waarneming duidelijk uiteengezet als een vermoeden en ben niet gediend van deze taal. Als je mijn vermoedens wilt weerspreken, kom dan met feiten of goede redeneringen. Ik heb je bericht gemeld bij de moderator. Uiteraard hoop ik dat dit bericht dan meteen ook verwijderd wordt.Hans Keesom schreef: ↑za 18 aug, 2018 14:45Potsierlijk, dat is het woord dat opkomt als ik veel van de reacties hier lees.
Ik weet niet of dat het juiste woord is, krampachtig komt ook ik m'n hoofd boven.
Allereerst kan de lui-opmerking de wereld uit. Je weet absoluut niet hoeveel kilometers de e-biker van plan is af te leggen en ook niet hoe hij/zij deze kilometers zou afleggen als hij/zij geen e-bike zou hebben.
Raf van Hulle vertrok onlangs uit Lyon op een E-bike, is hij lui? 40 dagen later kwam hij aan in een Chinese havenstad, 12000 km verderop. Zie https://www.facebook.com/raf.vanhulle
Ten tweede, hoe durf iemand iets te zeggen over de fysieke gesteldheid van mensen waarvan die persoon niet de huisarts bent. Wie denk je wel dat je bent. Ik snap dat je je er lekker bij voelt om anderen te beoordelen, maar het is ongefundeerd en onbeschoft! Wees blij dat mensen buiten komen en de pedalen nog een beetje laten rondgaan. Moedig ze aan om de ondersteuning af en toe een paar kilometer om laag te schroeven als manier om conditie op te bouwen inplaats van je eigen fatsoen steeds te verlagen.
E-bike verdringt niet de fiets. Er zijn mensen die fietsen van oudsher en die zullen dat blijven doen. Een deel van hun kilometers zullen ze per e-bike doen maar dat zijn kilometers die ze vroeger per auto deden. Daarnaast komen er mensen die bijna nooit fietsten maar door de e-bike er weer mee begonnen zijn.
De e-bike laat meer mensen vaker fietsen en dat is alleen maar goed.
Ik heb het helemaal niet over eten gehad.Ed kettingvet schreef: ↑za 18 aug, 2018 16:32Jij ziet dikke mensen maar denkt er verder niet over na dat overgewicht verschillende oorzaken kan hebben, niet alleen (te) veel eten ... Tsja, dikke mensen zijn dikke mensen hé ...
Dat mag je zeker, maar denk er dan ook eens over na welke beperkingen dat deze mensen eventueel hebben en vanwaar hun overgewicht komt.
Als ik rondkijk in een (fysieke) normale fietsenwinkel, is de helft van de vloer bezet door elektrische fietsen, dus daar is de keuze voor een normale fiets wel kleiner geworden. Alleen bij speciaalzaken is er nog ruime keuze dan.Hans Keesom schreef: ↑za 18 aug, 2018 16:37Ik denk juist het tegenovergesteld. De e-bike is de redding voor het fietsen. Hoe meer mensen fietsen, des te meer reden er is om diverse modellen aan te bieden.
Jij begint over lomp, kwetsend en stennis schoppen.
Mijn reactie gaat dan niet over een bericht van jouw hand.Leon schreef: ↑za 18 aug, 2018 16:49Ik vindt dit - even genuanceerd - 'geen nette reactie" Hans, Ik heb mijn waarneming duidelijk uiteengezet als een vermoeden en ben niet gediend van deze taal. Als je mijn vermoedens wilt weerspreken, kom dan met feiten of goede redeneringen. Ik heb je bericht gemeld bij de moderator. Uiteraard hoop ik dat dit bericht dan meteen ook verwijderd wordt.Hans Keesom schreef: ↑za 18 aug, 2018 14:45Potsierlijk, dat is het woord dat opkomt als ik veel van de reacties hier lees.
Ik weet niet of dat het juiste woord is, krampachtig komt ook ik m'n hoofd boven.
Allereerst kan de lui-opmerking de wereld uit. Je weet absoluut niet hoeveel kilometers de e-biker van plan is af te leggen en ook niet hoe hij/zij deze kilometers zou afleggen als hij/zij geen e-bike zou hebben.
Raf van Hulle vertrok onlangs uit Lyon op een E-bike, is hij lui? 40 dagen later kwam hij aan in een Chinese havenstad, 12000 km verderop. Zie https://www.facebook.com/raf.vanhulle
Ten tweede, hoe durf iemand iets te zeggen over de fysieke gesteldheid van mensen waarvan die persoon niet de huisarts bent. Wie denk je wel dat je bent. Ik snap dat je je er lekker bij voelt om anderen te beoordelen, maar het is ongefundeerd en onbeschoft! Wees blij dat mensen buiten komen en de pedalen nog een beetje laten rondgaan. Moedig ze aan om de ondersteuning af en toe een paar kilometer om laag te schroeven als manier om conditie op te bouwen inplaats van je eigen fatsoen steeds te verlagen.
E-bike verdringt niet de fiets. Er zijn mensen die fietsen van oudsher en die zullen dat blijven doen. Een deel van hun kilometers zullen ze per e-bike doen maar dat zijn kilometers die ze vroeger per auto deden. Daarnaast komen er mensen die bijna nooit fietsten maar door de e-bike er weer mee begonnen zijn.
De e-bike laat meer mensen vaker fietsen en dat is alleen maar goed.
De logica die je volgt is de volgende.rooss schreef: ↑za 18 aug, 2018 17:03Ik heb het helemaal niet over eten gehad.Ed kettingvet schreef: ↑za 18 aug, 2018 16:32Jij ziet dikke mensen maar denkt er verder niet over na dat overgewicht verschillende oorzaken kan hebben, niet alleen (te) veel eten ... Tsja, dikke mensen zijn dikke mensen hé ...
Is overgewicht het nieuwe "kleren van de keizer" ofzo? Mag je niet meer zeggen wat je ziet? Nou dan maar weer even wat getallen, ik heb ze niet verzonnen hoor:
In 2017 had 48,7% van de Nederlanders van 18 jaar en ouder overgewicht.
https://www.volksgezondheidenzorg.info/ ... olwassenen
In 2040 verwacht men dat dat 62% wordt
https://www.vtv2018.nl/leefstijl
Ik begrijp niet waarom ik niet mag zeggen dat ik dikke mensen op fietsen zie zitten als bijna de helft van onze bevolking te dik is, en overigens steeds dikker wordt gezien de cijfers.
Ik ben het eens met je waarneming. Mijn punt is dat die fietsenwinkel nog bestaat en ik eraan twijfel of er zoveel fietsenwinkels nog zouden bestaan als de e-bike niet zo'n opmars had gemaakt.Fedor schreef: ↑za 18 aug, 2018 17:36Als ik rondkijk in een (fysieke) normale fietsenwinkel, is de helft van de vloer bezet door elektrische fietsen, dus daar is de keuze voor een normale fiets wel kleiner geworden. Alleen bij speciaalzaken is er nog ruime keuze dan.Hans Keesom schreef: ↑za 18 aug, 2018 16:37Ik denk juist het tegenovergesteld. De e-bike is de redding voor het fietsen. Hoe meer mensen fietsen, des te meer reden er is om diverse modellen aan te bieden.