Additionally, paste this code immediately after the opening tag: SPD of Click'R pedalen - Pagina 3 - Forum Wereldfietser

SPD of Click'R pedalen

Ik ben dit jaar ook overgeschakeld op de click'r pedalen en die bevallen prima onder alle omstandigheden. Ze klikken vlot in en uit en zijn, wat mij betreft, van prima kwaliteit. Het snelle in - en uitklikken is een groot voordeel omwille van verschillende redenen. Zo is de beweging om uit te klikken niet goed voor het kniegewricht, dus hoe meer moeite je hiervoor moet doen, hoe slechter voor de knie. Ook het 'losser' zitten in de pedalen is beter voor de knie dan muurvast te zitten. Ikzelf weeg bijna 90kg en ik ben er nog nooit onbedoeld uit geschoten, dus ik zit vast genoeg om altijd grip te hebben maar als ik wil ben ik er zeer snel uit.

Het is een beetje persoonlijk maar ik ben er in ieder geval heel tevreden over!
Afgelopen dagen ff op weg geweest met de nieuwe schoenen en pedalen. Op één "oeps"-momentje (fietser die ineens om mijn helft kwam op een smal fietspad dus noodstop, was wel op tijd los) goed bevallen. Vooral het niet hoeven nadenken of je schoenen goed op de pedalen zitten (steeds corrigeren) is erg positief... en daar kon je eigenlijk pas achter als je met klikpedalen rijdt.
Dat is wel meteen ook een nadeel van klikpedalen, doordat je niet steeds hoeft te corrigeren gebruik je niet al je spieren. Ik merk dat nu ik een tijdje zonder klikpedalen fiets, die spieren zo nu en dan even protesteren omdat ze weer aan het werk moeten.
Fedor schreef:
vr 14 sep, 2018 21:10
.... Vooral het niet hoeven nadenken of je schoenen goed op de pedalen zitten...
Ik had uit eerdere berichten hier op het forum juist begrepen dat er behoorlijk wat tijd kan gaan zitten in het vinden van de juiste positie.
Heb je die voor jou juiste positie empirisch bepaald of ben je bij een fitter geweest?

Groet,
Tom.
Tom vds schreef:
vr 14 sep, 2018 23:21
Fedor schreef:
vr 14 sep, 2018 21:10
.... Vooral het niet hoeven nadenken of je schoenen goed op de pedalen zitten...
Heb je die voor jou juiste positie empirisch bepaald of ben je bij een fitter geweest?
Ik heb de schoen bij een fitter gekocht, en die heeft ook de schoenplaatjes er opgezet adhv de vorm van de voet. Heb dus niet een complete bikefitting gehad.

De eerste meters fietsen waren wennen omdat ik de schoenplaatjes zelf gevoelsmatig iets meer naar voren zou hebben gezet, maar na een paar 100 km blijken ze prima (perfect?) te zitten.
_Peter_ schreef:
vr 14 sep, 2018 23:04
Dat is wel meteen ook een nadeel van klikpedalen, doordat je niet steeds hoeft te corrigeren gebruik je niet al je spieren. Ik merk dat nu ik een tijdje zonder klikpedalen fiets, die spieren zo nu en dan even protesteren omdat ze weer aan het werk moeten.
Maar je gebruikt ook weer andere spieren, had gisteren 60km tegenwind dus pittig trappen en regelmatig "trekken" aan de pedalen. Kreeg twee pijnlijke bulten op mijn bovenbenen daardoor ;)

Met spike-pedalen (op de mtb) hoefde ik trouwens ook niet veel te corrigeren, maar daar maakte ik niet van die dagafstanden mee dus moeilijk vergelijken. Rubber pedalen hadden het probleem dat als ik in nat gras had gestaan ik de eerste minuten van de pedalen af glibberde, hoogst irritant.
_Peter_ schreef:
vr 14 sep, 2018 23:04
Dat is wel meteen ook een nadeel van klikpedalen, doordat je niet steeds hoeft te corrigeren gebruik je niet al je spieren. Ik merk dat nu ik een tijdje zonder klikpedalen fiets, die spieren zo nu en dan even protesteren omdat ze weer aan het werk moeten.
Dus wielrenners (die toch ingeklikt rijden) gebruiken niet al hun beenspieren? :roll:
plaatje.jpg
Nou, als je gewoon rustig aan het toeren bent, hoef je met klikpedalen geen moeite te doen om je voeten op de pedalen te houden, dus in die zin zou je er best 'lui' van kunnen worden.

Een wereldfietser is geen baansprinter natuurlijk.