Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Fiets opnieuw afmonteren, welke onderdelen? - Pagina 3 - Forum Wereldfietser

Fiets opnieuw afmonteren, welke onderdelen?

Shadow schreef:
do 14 jun, 2018 11:18
Roomijsje schreef:
do 14 jun, 2018 10:46
Ik heb zeker geen aversie tegen een triple :) . Het is alleen jammer dat er geen triples meer met sti shifters beschikbaar zijn
http://www.microshift.com.tw/en/product/sb-r403k/

http://www.sunrace.com/en/products/detail/str91

https://www.mantel.com/shimano-ultegra- ... N0YXJ0MQ==

Nee geen triple meer te vinden met STI's...
Mjah.... Twee niet heel gangbare merken, de een met cx cable routing en de ander 9 speed. De derde is met een paar honderd euro erg duur. Ik begrijp dat dit zich buiten het blikveld van de gemiddelde fietser af speelt.

De gangbare merken zijn nu eenmaal al een tijd over naar de double. En nu is de overstap naar 1x in volle gang. Ik snap het dilemma van 2x vs 1x wel. Ik heb ook lang getwijfeld wat er op mijn, nog om te bouwen Surly Ogre gaat komen (nu uitgerust met een Alfine naaf).
Na lang zoeken kan ik online eigenlijk weinig voorstanders vinden van 1x voor loaded touring. De meesten blijven toch bij een double. In mijn geval wordt het een mtb slx groep, ik heb een Jones bar en dus geen probleem met trigger shifters.
Bij een dropbar zou ik ook slx combineren met de eerder (door mij) gesuggereerde bar-end shifters. Het eindresultaat is betaalbaar en heeft een groot bereik en goede kwaliteit.
Ik zou een Alfine alleen inwisselen voor een Rohloff, zeker omdat je frame al geschikt is...
Sonny schreef: Mjah.... Twee niet heel gangbare merken, de een met cx cable routing en de ander 9 speed. De derde is met een paar honderd euro erg duur. Ik begrijp dat dit zich buiten het blikveld van de gemiddelde fietser af speelt.

De gangbare merken zijn nu eenmaal al een tijd over naar de double. En nu is de overstap naar 1x in volle gang. Ik snap het dilemma van 2x vs 1x wel.
Dank, dit staaft ook mijn bevindingen :D (maar als leek sta ik open voor alle suggesties...)

Ik ben in het algemeen wel erg blij om te horen dat mijn huidige 2x10 toch zo gek nog niet is :D Misschien is het dus toch goed om gewoon hier mee door te gaan en alleen de versleten onderdelen te vervangen. Uiteindelijk heb ik er zo al zo'n 6000 fietsvakantie kilometers en vele woon-werk kilometers opzitten zonder problemen 8)
Als SRAM nu eens een drop bar shifter zou maken voor die nieuwe NX Eagle groep...

(Hun goedkoopste 1x12 groep met een 11-50 cassette die past op een standaard 10 speed Shimano body!)
blokdoorn schreef:
do 14 jun, 2018 10:38
Ik herken het verlangen naar eenvoud wel, maar als er iets aan een fiets jarenlang probleemloos functioneert, dan is het naar mijn ervaring wel het voorderailleur. Op mijn Santos in 15 jaar tijd niets aan gedaan (afgezien van uiteraard kettingbladen vervangen), nu na 15 jaar de kabel vervangen omdat die op 1 plek bijna was doorgesleten.
Mijn Ervaring met Deore LX (Santos) TM is helaas anders, mijn kuit heeft de tandjes nog zitten. Ik knalde door een gat, chainsuck... en AUW (Amsterdams gat in het wegdek...). Dat dit een geval pech is, en voor normaal asfalt e.d. minder kritisch is, jep, maar als je het terrein induikt is het gewoon echt een dingetje.

Maar voor loaded touring gaat een 1x hem gewoon niet worden, dus zal je als vakantiefietser moeten kiezen tussen een dubbel of een triple. Daar is meer over gepost, een en ander hangt af van je voorkeursbereik (als jij een tijdritfiets hebt ga ik ervan uit dat jij hard kan fietsen en dus bereik in de zwaardere versnellingen wil). Mensen die die hoge snelheden op hun vakantiefiets niet halen gaan met een Double net zo goed uit zijn als een triple, wat het net even simpeler maakt qua keuzes en potentieel een iets robuustere aandrijving (Gat tussen grootste voorblad en kleinste voorblad wordt kleiner, wat kans op aflopen kleiner maakt).

Er is veel te zeggen voor de triple, maar de gang naar 2x en 1x is wel degelijk voort gekomen uit functionele ervaringen van gebruikers, uiteraard vooral uit de veel grotere Off-road wereld.