Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Waar smeer jij je ketting mee? - Pagina 3 - Forum Wereldfietser

Waar smeer jij je ketting mee?

Opnieuw een nieuw-leven-poging:
Is kogellagervet ook geschikt voor een ketting?
Morgen (vrijdag) wil ik ze nl poetsen en smeren, om dan overmorgen te fietsen.
Keuzes zonder iets te kopen: zonnebloemolie en kogellagervet. Toch maar ergens bij een garage motorolie versieren?
:lol: Langste draadje qua tijdsduur..... :?:
Mijn geheime recept: 1 fles a 1 liter kettingzaagolie. De kettingzaagolie is gemengd met een monsterflesje van 100 ml. PFTE.
Daar zit wel een verhaaltje aan vast: dat monsterflesje was bedoeld voor de luchtvaart en was volgens de bijsluiter van de fabrikant PFTE in "strings". Ik doe al jaaaaren met dit mengsel en PTFE-flesje en bijsluiter zijn inmiddels verdwenen. Voor zover ik weet is dit spul niet normaal in de handel verkrijgbaar
Nou ben ik geen deskundige op het gebied van smeermiddelen en al helemaal geen chemicus, maar het SMEERT!!!!

Voordeel: het smeert lang bij droog weer, na ongeveer 500 km. met de injectiespuit de schakeltjes langs.
Nadeel : het is olie, dus in het zand..... :cry: en in de regen smeert het minder lang...
Gebruik ook Pedro's Icewax. Flessie is bijna leeg en wil de nieuwe van Pedro wel eens proberen, Pedro's "Go". Schijnt groen spul te zijn. Ben benieuwd. Was over dat ijzige spul wel goed te spreken, zowel op de atb als op de Herwerden. Lekkere droge ketting (waarmee dan bedoeld word dat er weinig prut aan kleeft) En iedereen moet maar 'groen' tegenwoordig dus straks m'n ketting ook.
Momenteel fiets ik ook heel regelmatig naar mijn werk. Ik heb een fiets met derailleur. Ik heb het gevoel dat ik voor de winter echter nog niet het juiste recept heb gevonden.

Ik heb sluitschakels op de (fiets)kettingen hier in huis, zodat ik ze snel kan verwijderen. Ik olie ze regelmatig, maar toch ben ik voor mijn gevoel in een permanente strijd tegen roestende kettingen verwikkeld.

Mijn vraag: wat doen jullie tijdens de winter met het onderhoud van jullie kettingen, voorzover je rijdt? Hoe vaak smeer je en waarmee?
Gert Arijs schreef:Opnieuw een nieuw-leven-poging:
Is kogellagervet ook geschikt voor een ketting?
Morgen (vrijdag) wil ik ze nl poetsen en smeren, om dan overmorgen te fietsen.
Keuzes zonder iets te kopen: zonnebloemolie en kogellagervet. Toch maar ergens bij een garage motorolie versieren?
Tuurlijk smeert kogellagervet :lol: maar dat moet je gebruiken op gesloten plekken als een balhoofd, of in de lagers van je naaf waar kogels zitten, en vuil en andere ongewenste zaken er niet bij kunnen komen. Want dat er rotzooi in dat vet gaat zitten garandeer ik je; en dat vind je ketting niet fijn. Daar gaat een partij zand modder en vuil in zitten wat je ketting lekker uit gaat schuren. Daar valt niet meer tegen op te smeren.

De mooiste smeermiddelen voor een ketting zijn nog altijd die, die goed smeren, maar geen vuil aan trekken, want dat wil je niet hebben bij een ketting. Supreme Black is daar een goed voorbeeld van....
Met Boeshield. Elke 250 km of elke week 20 druppels, nachtje laten drogen, ketting droogwrijven. Voldoet prima.
Luc
Van oudsher gebruik ik Kroon... Prima spul.
Ik heb wel de ervaring dat het vuil verzameld. Kan ook te maken hebben dat ik mijn kettingen ruim smeer :roll:
Nu ik een Hebie heb, ben ik benieuwd hoe schoon blijft..
Ik gebruik trouwens de groene variant (biologiesch afbreekbaar).
en zonnebloemolie?
Mijn ketting "rekt"(1) eerder uit dan dat ie vervangen moet worden door "roest"(2) of "slijtage"(3) van de kettingbusjes. Dus bezuinig ik op de PTFTE-PFFETR-FTTEDE-SoZiH2O-OID3-ketting-smeer-olie en koop vaker een nieuwe ketting zodat de tandwielen door de verlengde ketting mindersnel slijten.
Goedkoop smeren? Alles wat vloeibaar en vet is, en ik bij me heb. Olijfolie, slaolie, zonnebrandolie/creme of iets dergelijks. Als het vuil er maar niet aan de ketting koekt door het vet teveel aan kettingvet, is het mij goed. Hoe droger, hoe schoner de ketting blijft en hoe minder slijtage. Als de ketting maar niet piept en kraakt is het mij al snel goed. Een beetje vet is goed maar niet te veel, zegt mijn arts.... :wink:
(1)"rekt" te lezen als "lengte neemt toe volgens de/een slijtage meter" :roll:
(2) "roest" te lezen als oxidatie :roll:
(3)Etc etc etc het is toch geen wetenschappelijk verantwoord forum?
Gert Arijs schreef:en zonnebloemolie?
Dat zal ongetwijfeld wel smeren, maar hoe goed, dat weet ik niet. Daarnaast is er ook nog zoiets als de kracht die er op de ketting komt, door al dat geploeter van ons. Daarmee kun je de olie weer tussen de verschillende delen/schakels uit persen op de cruciale momenten waarop je nou juist wel zou willen dat er een drupje olie tussen zat, zodat er niet geschuurd word.

Volgens mij heeft dat met cohesie of adhesie te maken; een van die twee in elk geval. Maar abstrakte vakken zijn niet mijn sterkste kant, er lopen hier wel mensen rond die dat vele malen beter weten dan ik.

Groet, Haike die wel de ketting hoort ratelen, maar niet weet waar de olie hangt.
(variant op klok en klepel) :lol:
Eric op de Fiets schreef:Mijn ketting rekt eerder uit dan dat ie vervangen moet worden door roest of slijtage van de kettingbusjes.
{Bakerpraatjes-alert} een ketting rekt NIET, NIET, HELEMAAL NIET{/bakerpraatjes-alert}
Lees maar eens naar de honderden stukjes die eerder op dit forum geschreven zijn over alleen dit onderwerp.
Leon
Leon schreef:
Eric op de Fiets schreef:Mijn ketting rekt eerder uit dan dat ie vervangen moet worden door roest of slijtage van de kettingbusjes.
{Bakerpraatjes-alert} een ketting rekt NIET, NIET, HELEMAAL NIET{/bakerpraatjes-alert}
Lees maar eens naar de honderden stukjes die eerder op dit forum geschreven zijn over alleen dit onderwerp.
Leon
Zou hij niet het rek "effect" bedoelen? Hij geeft aan dat het effect door slijtage komt. Je kunt ook zeggen dat de ketting langer wordt door slijtage :roll:
Bakkerpraat? Ik vindt het wel meevallen als je je niet bind staart op het woord "rek" :P
(1)"rekt" te lezen als "lengte neemt toe volgens de/een slijtage meter"
(2) "roest" te lezen als oxidatie
(3)Etc etc etc het is toch geen wetenschappelijk verantwoord forum?
Tekst aangevuld. Inderdaad betreft het geen wetenschappelijk verantwoord taalgebruik.
Ik gebruik Boeshield. Werkt goed, is wel duur. Ik zie er wel tegen op om telkens de fiets te kuisen.