Mijn ketting is een paar weken terug gebroken. Daar gaan de statistieken van Leon
(Ze was gelukkig 1 schakel naast mijn missing link gebroken, dus gebroken schakel eruit gehaald en terug vastgemaakt. De hele aandrijflijn is versleten, ik heb een nieuwe aandrijflijn liggen maar nog geen tijd gehad...)
Waar ik in deze niets over hoor zeggen is het FOD-probleem: wat gebeurt er als er een steen of tak of ... in je aandrijflijn terecht komt.
Bij een derailleur fiets met ketting verwacht ik weinig problemen. De ketting zal waarschijnlijk wel ergens van de tandwielen lopen maar verder niet veel erg.
Bij een singlespeed met ketting of kettingfiets met naafversnelling verwacht ik het achterwiel verschuift in de achterpatten (of hoe die dingen ook noemen) en dat de ketting eraf loopt. Dit is toch de manier hoe de (kinder)fietsen zich vroeger gedroegen als we ermee in het bos gingen crossen. Met een excentrische bottom bracket of fancy verstelbare achterpatten kan dit natuurlijk niet, dan zal de ketting de zwakste schakel worden.
Merk op dat heel veel fietsen met ketting en naafversnelling uitgerust zijn met een gesloten kettingkast waardoor het probleem niet zal optreden.
Bij de meeste fietsen met riem die ik zie passeren wordt gebruik gemaakt van a) een open systeem en b) fancy achterpatten of excentrische bottom bracket, waardoor de zwakste schakel zowieso de riem wordt. Daarenboven zijn deze fietsen nog bovenmate stijf, dus er is echt geen uitweg als er iets tussen riem en tandwielen terecht komt.
(Ze was gelukkig 1 schakel naast mijn missing link gebroken, dus gebroken schakel eruit gehaald en terug vastgemaakt. De hele aandrijflijn is versleten, ik heb een nieuwe aandrijflijn liggen maar nog geen tijd gehad...)
Waar ik in deze niets over hoor zeggen is het FOD-probleem: wat gebeurt er als er een steen of tak of ... in je aandrijflijn terecht komt.
Bij een derailleur fiets met ketting verwacht ik weinig problemen. De ketting zal waarschijnlijk wel ergens van de tandwielen lopen maar verder niet veel erg.
Bij een singlespeed met ketting of kettingfiets met naafversnelling verwacht ik het achterwiel verschuift in de achterpatten (of hoe die dingen ook noemen) en dat de ketting eraf loopt. Dit is toch de manier hoe de (kinder)fietsen zich vroeger gedroegen als we ermee in het bos gingen crossen. Met een excentrische bottom bracket of fancy verstelbare achterpatten kan dit natuurlijk niet, dan zal de ketting de zwakste schakel worden.
Merk op dat heel veel fietsen met ketting en naafversnelling uitgerust zijn met een gesloten kettingkast waardoor het probleem niet zal optreden.
Bij de meeste fietsen met riem die ik zie passeren wordt gebruik gemaakt van a) een open systeem en b) fancy achterpatten of excentrische bottom bracket, waardoor de zwakste schakel zowieso de riem wordt. Daarenboven zijn deze fietsen nog bovenmate stijf, dus er is echt geen uitweg als er iets tussen riem en tandwielen terecht komt.