Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Aanschaf vakantiefiets? - Pagina 3 - Forum Wereldfietser

Aanschaf vakantiefiets?

mightytheo schreef:
za 03 mar, 2018 21:34
In de startpost vermeld je ook de Koga. Ik vroeg me af waarom deze uit je lijst verdwenen is.
Goede vraag. Voornamelijk vanwege de iets te sportieve zithouding die waarschijnlijk moeilijk is te combineren met de fietstochten die ik met mijn vriendin maak.
Houding is idd een stuk sportiever. Zelf hou ik er wel van maar ik moet kijken hoe dit gaat bij meerdaagse tochten. Daarom heb ik er sowieso een verstelbare stuurpen op gezet. Mocht het op de lange termijn toch te sportief zijn dan komt er ook een stuur met een hogere rise en grotere backsweep op (kosten: paar tientjes).
rockhopper schreef:
za 03 mar, 2018 22:10
Zithouding valt op de meeste modellen wel redelijk goed aan te passen door het stuur (vorm / hoogte / hoek) te veranderen. Net zoals het zadel dat je eigenlijk los van een model fiets moet testen. Het is een beetje lastig omdat er zoveel verschillende variabelen zijn.
Precies. Het enige dat je een beetje kunt testen is het weggedrag, maar zelfs dat is vaak flink afhankelijk van de banden en de slijtagetoestand ervan.
Voor de rest moet je maar aan de fiets, dwz het frame, af zien te lezen of jouw zithouding op een goede manier haalbaar is op dat model. Op de website van Koga kijkend lijkt me de wtr-s inderdaad wat lang gebouwd.
Het allerbeste middel dat de meeste mensen hebben is een huidige fiets. Daar zou je net zo lang mee kunnen prtusen tot je de fijste zithouding hebt gevonden om die te kopieëren naar een nieuwe fiets. Een zithouding bestaat daarbij uit niets anders dan de relatieve positie van trapas, stuur(handvatten) en zadel(drukpunten) ten opzichte van elkaar. Wat voor frame of wat voor wielen daar onder hangen is voor de zithouding irrelevant, dat is ook het principe van een pasfiets.
De wandel en fietsbeurs was erg leuk om te zien en ik heb er als nieuwkomer veel van geleerd. Tevens dat het uitproberen beter bij een dealer kan gebeuren ;-) Maar wat een ontzettend leuke stands met allerlei aardige vrijwilligers van wereldfietser, wandelroutes, europa fietsroutes. Mooi hoor! Ik was van plan om binnenkort ook maar eens lid te worden.

En ik heb een kijkje kunnen nemen bij de verschillende leveranciers zoals Santos, Idworx en Avaghnon etc. Verder heb ik nog een tijdje mogen spreken met een technicus van Idworx die natuurlijk allerlei technische hoogstandjes over deze fietsen wist te vertellen. Een tip van hem was om het eenvoudig te houden m.b.t. remmen (firmtech) en dat de Off Rohler met 26" wielen ook nog een goed alternatief kan zijn mits het compromis richting een iets sportievere zithouding is te maken. De All Rohler valt t.o.v. de Easy Rohler daarom wat mij betreft ondanks de mooie dikkere banden wel af vanwege te veel specialistische onderdelen.

Het was erg druk bij de Santos stand waardoor ik daar helaas niet echt heb kunnen praten. Populaire stand. Wel jammer want ik was wel benieuwd of een Travelmaster met SLX derailleur ook een optie zou kunnen worden.

@Polling: Ik ben 2x kort bij het paviljoen geweest en zag wel tipi tent met de 2 leuke Gaastra fietsen incl. bepakking maar aangezien ik ook met een groep personen meeliep heb ik jullie zelf daardoor helaas gemist. Hoop dat jullie een leuke dag hebben gehad. Gelukkig was er een aardig meisje bij de stand van de Vakantiefietser winkel die me redelijk wat over de Gaastra kon vertellen en ik heb er gelijkertijd maar een handig boekje over fietsreparaties aangeschaft. Ook een erg leuke winkel!

Maar eigenlijk had ik beter niet kunnen gaan want net toen ik had besloten om toch maar voor een Idworx te gaan werd mijn mening weer bijgesteld door alle beursinformatie. Ik ben dus een beetje terug bij af want ook Avagnon had mooie fietsen staan die eerlijk gezegd ook wel wat meer binnen mijn geplande bereik van 2500-3500 Euro vallen. Of toch maar doorsparen en een overjarig model kopen ;-)
Gaastra zit ookn die prijsrange. Avaghon zou ik inderdaad ook serieus overwegen als ik nu een fiets zou kopen.
mightytheo schreef:
ma 05 mar, 2018 21:38
Een tip van hem was om het eenvoudig te houden m.b.t. remmen (firmtech)
Hou er wel rekening mee dat de instelbaarheid enigszins beperkt is en mocht je een ander type rem willen (of moeten) installeren gaat dat niet zomaar.
Na wat speurwerk heb ik een nette 2e hands Idworx Off Rohler fiets van ca. 5 jaar oud met weinig km's kunnen vinden die ook ruim binnen mijn budget past (behalve wat extra onderdelen zoals de voordrager etc.). De 26" t.o.v. 28" banden lijken mij zelf geen onoverkomelijk probleem want die rollen ook altijd prima op mijn mountainbike. Waar ik wel wat zorgen over heb is de frame hoogte van 55 cm omdat ik ca. 175 cm lang ben waardoor ik bang ben dat de zithouding te sportief wordt of zelfs helemaal niet past.

Zou je adviseren om er sowieso niet aan te beginnen of is er een redelijke kans dat het wel past en ik dus gewoon moet gaan kijken en proberen?
mightytheo schreef:
do 08 mar, 2018 21:07
Na wat speurwerk heb ik een nette 2e hands Idworx Off Rohler fiets van ca. 5 jaar oud met weinig km's kunnen vinden die ook ruim binnen mijn budget past (behalve wat extra onderdelen zoals de voordrager etc.). De 26" t.o.v. 28" banden lijken mij zelf geen onoverkomelijk probleem want die rollen ook altijd prima op mijn mountainbike. Waar ik wel wat zorgen over heb is de frame hoogte van 55 cm omdat ik ca. 175 cm lang ben waardoor ik bang ben dat de zithouding te sportief wordt of zelfs helemaal niet past.

Zou je adviseren om er sowieso niet aan te beginnen of is er een redelijke kans dat het wel past en ik dus gewoon moet gaan kijken en proberen?
Door te gaan kijken en te proberen kun je ontdekken of hij past en of de zithouding niet te sportief is.

Framehoogte zegt volgens mij niet zo heel veel (met de hoogte van het zadel kun je namelijk e.e.a. compenseren), het is meer de geometrie en je wensen t.a.v. je zitpositie die bepalen of een frame/fiets past.
Zelf ben ik ook 1.75 m en heeft mijn Santos Travelmaster 3+ een framehoogte van 53 cm, maar nogmaals, dat zegt niet alles, het is o.a. ook de lengte van de bovenbuis (hoewel ook dat weer te beïnvloeden is met de lengte van de stem, etc.).
Maar nogmaals, door te gaan kijken en proberen kom je er wellicht achter of dit een goede keuze is/wordt. Succes!
55 cm frame lijkt me te groot voor je. Zie opmerkingen in topic
https://www.wereldfietser.nl/www//phpbb ... hp?t=16917
Op de site van Idworx staat de geometrie. Maat 55 heeft een effectieve bovenbuis van 615mm en een reach van 421mm. Dat is wel erg aan de grote kant voor iemand van 175cm hoor.

https://www.idworx-bikes.de/nl/geometrie
Berger schreef:
do 08 mar, 2018 21:42
Op de site van Idworx staat de geometrie. Maat 55 heeft een effectieve bovenbuis van 615mm en een reach van 421mm. Dat is wel erg aan de grote kant voor iemand van 175cm hoor.

https://www.idworx-bikes.de/nl/geometrie
Inderdaad, dan zou 47 of 51 cm meer passend kunnen zijn, als ik zo de tabel bekijk...
Vanwaar die twijfel? Ga het gewoon proberen. Kost je hooguit reiskosten.
Al dat theoretische gedoe.... lijken, schijnen, vermoeden....
Meten is weten. Zitten en proberen ook! 8)

Groet,
Tom
mightytheo schreef:
ma 05 mar, 2018 21:38

De All Rohler valt t.o.v. de Easy Rohler daarom wat mij betreft ondanks de mooie dikkere banden wel af vanwege te veel specialistische onderdelen.

Specialistische onderdelen? Waar doel je op dan?
Jurr schreef:
vr 09 mar, 2018 06:54
mightytheo schreef:
ma 05 mar, 2018 21:38

De All Rohler valt t.o.v. de Easy Rohler daarom wat mij betreft ondanks de mooie dikkere banden wel af vanwege te veel specialistische onderdelen.

Specialistische onderdelen? Waar doel je op dan?
Ik doelde op de bredere naaf etc. De All Rohler lijkt er op gebouwd om heel onderhoudsarm te zijn maar ik vroeg me dus af hoe je gemakkelijk een kapot wiel nog zou kunnen uitwisselen met bijv. een wiel dat overal beschikbaar is. Vele punten zijn heel erg doordacht en speciaal op maat gemaakt waardoor de uitwisselbaarheid wat lijkt te verminderen terwijl ik liever niet teveel afhankelijk wordt van 1 leverancier.
Achter gewoon een 135 mm Rohloff naaf en voor een 110 mm naaf met 15 mm steekas. Dat laatste is wat moderner maar zeker niet uniek voor Idworx. Door die dikke 28 inch banden is dit wel een fiets voor grotere mensen.
Bedankt voor de informatie m.b.t. zithouding en vervangbaarheid van onderdelen.

Ik heb nu een aantal goede fietsenzaken bezocht en ga volgende week weer wat fietsen uitproberen. Daarna wordt het waarschijnlijk gewoon kiezen of afwachten op een aanbieding.

Er lijken veel interessante kandidaten te zijn maar binnen mijn budget valt het mezelf wel een beetje tegen. Enerzijds vanwege mijn eigen wens voor een z.g.a.n. kwaliteit reisfiets in combinatie met een richtprijs van 2500-3500 euro en anderzijds omdat de leukere aanbiedingen vaak een te klein of een te groot frame hebben dansel de zwaar gebruikt zijn.

Ik heb gelukkig nog 2 maanden tijd alvorens te moeten beslissen ;-)
Voor dat budget zie ik eigenlijk vooral de Avaghon Series met Rohloff naaf met ketting en niet teveel fratsen in de afmontage. Al het andere gaat je budget ruim te boven en is eerlijk gezegd ook niet echt nodig. Als je echt iets mooiers wilt zul je moeten doorsparen, maar dan zou ik persoonlijk eerder gaan voor een stalen maatframe. Dat is veel interessanter voor het fietsgevoel dan de bling van Pinion, riemen etc.
Wim schreef:
vr 09 mar, 2018 19:06
Voor dat budget zie ik eigenlijk vooral de Avaghon Series met Rohloff naaf met ketting en niet teveel fratsen in de afmontage. Al het andere gaat je budget ruim te boven en is eerlijk gezegd ook niet echt nodig.
Dank voor de suggestie. De Avaghon 26, 28 of X29 met SLX, XT of Rohloff staat inderdaad op de lijst van nog te proberen fietsen (X29 mogelijk wel wat teveel mountainbike). Verder ga ik nog een gebruikte maar in goede staat verkerende Off Rohler uitproberen.

Een neutrale kleur, velgremmen en een ketting hadden eigenlijk al mijn voorkeur. Indien noodzakelijk zou de Rohloff zelfs mogen verruild worden voor de goede derailleur. Waar ik liever geen concessies in wil doen is de kwaliteit van het frame en de onderdelen.

Als je echt iets mooiers wilt zul je moeten doorsparen, maar dan zou ik persoonlijk eerder gaan voor een stalen maatframe. Dat is veel interessanter voor het fietsgevoel dan de bling van Pinion, riemen etc.
Dat is natuurlijk wel interessant omdat ik niet wist dat dit zoveel invloed kan hebben.
Misschien is het een gek idee maar zou het een reële optie zijn om mijn huidige 60cm Koga Globetraveller om te zetten door een maat M Avaghon X29 frame incl. vast voorvork te kopen?

De onderdelen van de Globetraveller zijn bijna allemaal XT. De Globetraveller brengt waarschijnlijk toch maar 500-750 euro op. Zelf de zaak verder ombouwen tot een vakantiefiets en dan heb ik gelijk mijn sleutelervaring op het gewenste peil (of helemaal niet ;-)) Qua geld lijkt het een beetje zinloos geweld in vergelijking met een komplete basisversie maar daar heeft dit forum vast wel een bruikbare mening over..

Ben alleen wel stiekem een beetje benieuwd hoeveel werk dat zou zijn... Mijn vorige vergelijkbare avontuur op motor (Harley bobber) gebied heeft 5 jaar geduurd maar daar moesten mij broer en ik ook veel zelf maken.
Wim schreef:
vr 09 mar, 2018 19:06
...Als je echt iets mooiers wilt zul je moeten doorsparen, maar dan zou ik persoonlijk eerder gaan voor een stalen maatframe. Dat is veel interessanter voor het fietsgevoel dan de bling van Pinion, riemen etc.
De invloed van een stalen maatframe is vooral 'fietsgevoel'. Hetzelfde gevoel als van een maatkostuum: iets exclusiefs. De meeste fietsers passen ook prima in een confectiepak.

De bling van Pinion, riemen etc. versus een stalen maatframe zit dus vooral in the eye of the beholder.
Ik verwacht dat ik waarschijnlijk ooit geproduceerd ben op basis van ultieme passing in een standaard confectiepak.

Dus een maatframe zal het niet gaan worden. Verder heb ik bij de zoveelste begroting gemerkt dat de optelsom van dat prachtige X29 frame van Avaghnon i.c.m. met losse onderdelen alleen maar frustratie bij mijn vrouw gaat opleveren ;-) Los van het technische labyrint aan oplossingen. Ach, het was wel een mooie maar kortstondige droom...

Maar dat leverde wel een leuk alternatief plaatje op van een volledig geconfigureerde derailleur based Avighon (26 of X29) voor ca. 2400+ Euro. Dus ga ik de komende week deze Avaghnon maar eens afwegen tegen de overjarige Off Rohler met Rohloff aanbieding van 3500+ Euro (met mogelijk een iets te groot frame).

Note: de + is vanwege het feit dat ik per definitie extra geld uitgeef omdat ik altijd iets vergeet.