'Iets aan de late kant' is een understatement: Heythuysen is 47 km na de start in Deurne! (Geheime tip voor de appeltaartgroep: in Meijel - dat is 26 km na de start en dus al ver genoeg - is ook horeca).antonio18 schreef: ↑do 01 feb, 2018 20:52Zaterdag 31 maart
We vertrekken om 09.00 u vanaf de camping naar station Deurne om daar de laatste fietsers te verwelkomen. Uiterlijk 09.30 u vertrekken we vanaf station Deurne richting Stramproy. De afstand op deze dag is 86 km. We fietsen door de Mariapeel. Na 16 km is de eerste smalle passage; uitdagend door een mooi landschap. De koffiepauze is (iets aan de late kant) in Heythuysen.
Volgens de gps-track is dat niet na 35 km, maar zelfs pas na 45 km! Veel eerder, na 19 km, is fietscafé De Stop in Lozen, dat op zondag vanaf 9 uur open is.
Koffie is voor mij en veel andere fietsers een belangrijk ritueel, dat ruim voor het eind van ochtend plaats hoort te vinden. Bij voorkeur na een uurtje relaxed fietsen, dus na hooguit 20 km. Na 40 km is het al tijd voor de lunch en na 60 km zeg ik geen nee tegen een portie bitterballen.
Dat mijn koffiebehoefte niet uniek is, bleek een half jaar terug nog tijdens de huttentocht, toen we op zondag pas na 32 km een koffietent aantroffen die open was. Al 10 km eerder was het duidelijk geworden dat er een onstuitbare behoefte aan koffie was...
Tijdens de Pinkstertocht van 2016 moesten we ons in Luik behelpen met een café waar wel koffie, maar geen taart was. Een uur later hebben we toen bij een bakker in de Ardennen nog een hele rabarbertaart gekocht.
Meestal zie je vanaf het eind van de middag de ene na de andere bepakte fietser op de camping verschijnen.