Additionally, paste this code immediately after the opening tag: KOGA Worldtraveller, broken in just months of my tour! - Pagina 3 - Forum Wereldfietser

KOGA Worldtraveller, broken in just months of my tour!

Eric Schuijt schreef:
Koga heeft een van de beste testcentra ter wereld om fietsen en accessoires te testen.
Hee... Waar heb ik dat eerder gehoord? Volgens mij zegt elke een beetje grote fietsproducent dat van zichzelf. En ik altijd maar denken dat het duitse testinstutuut van Dirk Zedler http://www.zedler-institut.de/de/index.html een van de beste ter wereld was...

Eric Schuijt schreef:
Het is niet voor niets dat Koga als een van de weinige fabrikanten levenslange garantie geeft op frames voor de eerste gebruiker.
"Een van de weinige...?!" Heel wat meer merken geven "levenslang" garantie op hun frames. Bij het franse Decathlon krijg je al levenslang garantie op hun € 290,- fietsen...
Net even nagekeken. Het blijkt dat de levenslange garantie van Koga alleen voor constructiefouten en materiaalfouten geldt. Voor fouten dus. En dan niet voor de frames die tussen 1993 en 2007 zijn geproduceerd.

Decatlon gaat inderdaad veel verder:

B’Twin maakt voor zoveel mogelijk mensen een levenslange garantie op frames, stuurpennen, sturen en vaste voorvorken (behalve in carbon) toegankelijk. In het geval dat er iets is afgebroken, breng je de fiets gewoon naar de winkel. Elk gebroken onderdeel wordt hersteld of vervangen in de werkplaats van de vestiging. Is jouw fiets niet meer verkrijgbaar in het assortiment? Dan wordt deze vervangen equivalent in het huidige aanbod fietsen.
rooss schreef:
zo 21 jan, 2018 17:14
Decatlon gaat inderdaad veel verder:
B’Twin maakt voor zoveel mogelijk mensen een levenslange garantie op frames, stuurpennen, sturen en vaste voorvorken (behalve in carbon) toegankelijk. In het geval dat er iets is afgebroken, breng je de fiets gewoon naar de winkel. Elk gebroken onderdeel wordt hersteld of vervangen in de werkplaats van de vestiging. Is jouw fiets niet meer verkrijgbaar in het assortiment? Dan wordt deze vervangen equivalent in het huidige aanbod fietsen.
Lang geleden gehoord op de fotoclub waar ik lid van was: iemand had een spiegelreflexfotocamera gekocht. Een Praktica van 200 gulden. Na een maand in Afrika en 30 rolletjes deed het ding het niet meer. Terug naar de winkel: "een jaar garantie en ik heb hem pas 6 weken". Opgestuurd dat ding. Komt de camera na een tjid terug met een briefje erbij: "Deze camera is versleten. Normale slijtage valt niet onder de garantie". Ofwel: onze levenslange garantie geldt voor de levensduur van het produkt, niet voor de levensduur van de gebruiker.
Hoe lang denk jij dat de te verwachten levensduur van een Decathlonfiets is?
Zou je dat voor ons op dit forum willen testen?
Garantie van Decathlon is ook enkel voor eerste eigenaar, en voor fietsen aangekocht vanaf 1 juni 2013. Ik weet niet of dit 'veel verder gaan' is dan Koga. En of de garantie altijd correct wordt toegepast? Volgens deze comment alvast niet https://blog.decathlon.nl/levenslange-garantie-btwin/ (maar ik ken natuurlijk niet het hele varhaal).
De Europese wetgeving is eenvoudig: minstens twee jaar garantie.
Leon schreef:
zo 21 jan, 2018 17:31
rooss schreef:
zo 21 jan, 2018 17:14
Decatlon gaat inderdaad veel verder:
B’Twin maakt voor zoveel mogelijk mensen een levenslange garantie op frames, stuurpennen, sturen en vaste voorvorken (behalve in carbon) toegankelijk. In het geval dat er iets is afgebroken, breng je de fiets gewoon naar de winkel. Elk gebroken onderdeel wordt hersteld of vervangen in de werkplaats van de vestiging. Is jouw fiets niet meer verkrijgbaar in het assortiment? Dan wordt deze vervangen equivalent in het huidige aanbod fietsen.
Lang geleden gehoord op de fotoclub waar ik lid van was: iemand had een spiegelreflexfotocamera gekocht. Een Praktica van 200 gulden. Na een maand in Afrika en 30 rolletjes deed het ding het niet meer. Terug naar de winkel: "een jaar garantie en ik heb hem pas 6 weken". Opgestuurd dat ding. Komt de camera na een tjid terug met een briefje erbij: "Deze camera is versleten. Normale slijtage valt niet onder de garantie". Ofwel: onze levenslange garantie geldt voor de levensduur van het produkt, niet voor de levensduur van de gebruiker.
Hoe lang denk jij dat de te verwachten levensduur van een Decathlonfiets is?
Zou je dat voor ons op dit forum willen testen?
Mijn 2e camera was een praktica L. Een heuse spiegelreflex. Kostte een godsvermogen (ik was 16 jaar oud). Lang voor gespaard. Natuurlijk wel een externe belichtingsmeter erbij. En heel veel tabellen. Want voor macrofotografie met tussenringen of een balg moest je indertijd behoorlijk rekenen.

DIt was een model zonder electronica. Later veel gefotografeerd met o.a. Pentax, wat waarschijnlijk veel beter was. Maar nooit meer zoveel plezier gehad als met m'n oude praktika L.

De opschroef-objectieven doen me een beetje denken aan de goedkope opschroef-cassettes van fietsen. Niet ideaal, een bajonet was veel beter, maar wel lekker bereikbaar ivm de kosten. Dat doet me weer denken aan fietsen.

O ja, we hadden het over garantie en fietsen. Ik denk eigenlijk dat ik helemaal nooit aanspraak wil maken op garantie als het over oude fietsen gaat. Dan blijkt opeens dat je alleen garantie hebt als je altijd onderhoud hebt laten doen door een echte dealer enzo. Of je krijgt een nieuw frame en de kosten voor het overzetten van de onderdelen zijn voor jezelf etc. etc. Natuurlijk zijn koga's veel beter dan B'Twin's, maar daar betaal je ook voor. En in dat kader is het wel leuk om de garantie-intenties van de leveranciers met elkaar te vergelijken. Overigens is garantie enigszins off-topic, maar ik ben er niet over begonnen :D

Maar die praktica L, dat was wel wat!
Wim schreef:
zo 21 jan, 2018 17:48
De Europese wetgeving is eenvoudig: minstens twee jaar garantie.
Ja, maar ...

Het eerste half jaar licht de bewijslast dat er mogelijk sprake is van oneigenlijk gebruik, normale slijtage, ... bij de verkoper. De 1,5 jaar die daarop volgt ligt die bewijslast echter bij de koper. Dus als de leverancier moeilijk wilt doen en beweert dat je het product niet correct hebt gebruikt (of het om een andere reden aannemelijk is dat er geen sprake is van ondeugdelijk product, fabricatiefout, ...) dan kan het best wel eens een vervelende strijd worden.

Renaat
Als Stephen Peel, diegene waar het in dit topic over ging, op een goedkoop fietsje van Decatlon was vertrokken, dan had hij zeer waarschijnlijk zijn reis niet hoeven af te breken bij pech:

1. Hij was in Frankrijk,
2. simpele fietsen kunnen overal worden gerepareerd,
3. of je koopt voor "weinig" gewoon een nieuwe.

Iemand verwoordde het volgende commentaar bij het originele item:

Lovely bike, but massively overpriced. I have a similar bike, apart from the pinion gears and Brook's saddle, which cost about £800. In other words, you could get 4 spare bikes for the money.
rooss schreef:
ma 22 jan, 2018 12:37
Als Stephen Peel, diegene waar het in dit topic over ging, op een goedkoop fietsje van Decatlon was vertrokken, dan had hij zeer waarschijnlijk zijn reis niet hoeven af te breken bij pech:
1. Hij was in Frankrijk,
2. simpele fietsen kunnen overal worden gerepareerd,
3. of je koopt voor "weinig" gewoon een nieuwe.
Dan vergeet je dat reparatieprobleempjes altijd optreden vlakbij het plaatsje Mont-Sainte-Marie-du-Trou, waar ijzerzaak noch bakker is en dat op 15 km van de dichtstbijzijnde ijzerzaak ligt, 92 km van de dichtstbijzijnde Decathlon en 40 km van een treinstation. Die ijzerzaak is op die dag bovendien al dicht, want het is vrijdag 17.00 uur. Morgen is hij ook dicht vanwege de zomer, zondag ook en maandag en dinsdag vanwege de plaatselijke kermis.
Leon schreef:
ma 22 jan, 2018 12:45
rooss schreef:
ma 22 jan, 2018 12:37
Als Stephen Peel, diegene waar het in dit topic over ging, op een goedkoop fietsje van Decatlon was vertrokken, dan had hij zeer waarschijnlijk zijn reis niet hoeven af te breken bij pech:
1. Hij was in Frankrijk,
2. simpele fietsen kunnen overal worden gerepareerd,
3. of je koopt voor "weinig" gewoon een nieuwe.
Dan vergeet je dat reparatieprobleempjes altijd optreden vlakbij het plaatsje Mont-Sainte-Marie-du-Trou, waar ijzerzaak noch bakker is en dat op 15 km van de dichtstbijzijnde ijzerzaak ligt, 92 km van de dichtstbijzijnde Decathlon en 40 km van een treinstation. Die ijzerzaak is op die dag bovendien al dicht, want het is vrijdag 17.00 uur. Morgen is hij ook dicht vanwege de zomer, zondag ook en maandag en dinsdag vanwege de plaatselijke kermis.
Oke, maar dat is toch een stuk dichterbij dan GB vanwege je service-problemen. En je bent ten slotte op "avontuur", dus tentje opzetten en eens overwegen of e.e.a. met duct-tape en ijzerdraad, of misschien met hulp van de plaatselijke bevolking is op te lossen. Het blijven tenslotte simpele fietsen en je hoeft voor reparaties geen Wernher von Braun te heten.
Anekdote 1: Klant mailt op een zaterdagavond naar de Belgische Rohloff distributeur (moi), zit bijna in Parijs en er is een probleem met de Rohloff-schakelaar. Distributeur neemt zondagochtend vroeg de wagen, is om 9u00 bij Parijs en klant kan om 10u00 haar weg voortzetten (richting Santiago de Compostella).

Anekdote 2: Klant bevindt zich in Arlon en belt met zijn (Nederlandse dealer) rond 11h00 dat hij een probleem heeft met zijn Rohloff-naaf. Nederlandse dealer neemt contact met Belgische distributeur (moi), om 17h00 heeft klant een volledig nieuw wiel en kan hij zijn weg voortzetten. Het defect aan de naaf wordt (kosteloos) hersteld en het wiel wordt naar de Nederlandse dealer gestuurd, waar het bij terugkomst van de klant wordt omgewisseld

Anekdote3: Dealer meldt probleem met Rohloff-naaf op zaterdagavond (eergisteren). Vandaag om 13h30 meldt dealer zich met de naaf (ritje van 1u15 met de wagen), om 14h45 is de naaf (kosteloos) hersteld.

Zo zijn er ook anekdote 4,5,6,7 (een hele leuke), 8, 9 enz. Het blijven echter anekdotes. Veel hangt af van de goodwill van alle betrokken partijen. En soms duurt het wat langer.
Just Koen schreef:
ma 22 jan, 2018 14:54
Anekdote 1: Klant mailt op een zaterdagavond naar de Belgische Rohloff distributeur (moi), zit bijna in Parijs en er is een probleem met de Rohloff-schakelaar. Distributeur neemt zondagochtend vroeg de wagen, is om 9u00 bij Parijs en klant kan om 10u00 haar weg voortzetten (richting Santiago de Compostella).

Anekdote 2: Klant bevindt zich in Arlon en belt met zijn (Nederlandse dealer) rond 11h00 dat hij een probleem heeft met zijn Rohloff-naaf. Nederlandse dealer neemt contact met Belgische distributeur (moi), om 17h00 heeft klant een volledig nieuw wiel en kan hij zijn weg voortzetten. Het defect aan de naaf wordt (kosteloos) hersteld en het wiel wordt naar de Nederlandse dealer gestuurd, waar het bij terugkomst van de klant wordt omgewisseld

Anekdote3: Dealer meldt probleem met Rohloff-naaf op zaterdagavond (eergisteren). Vandaag om 13h30 meldt dealer zich met de naaf (ritje van 1u15 met de wagen), om 14h45 is de naaf (kosteloos) hersteld.

Zo zijn er ook anekdote 4,5,6,7 (een hele leuke), 8, 9 enz. Het blijven echter anekdotes. Veel hangt af van de goodwill van alle betrokken partijen. En soms duurt het wat langer.
Anekdote 10: Klant (moi) fietst in Oeganda met nog twee weken te gaan en de Rohlof schakelt nog maar in 3 standen, Moi mailt dealer en krijgt advies om met hamer een paar tikken tegen de as te geven, helpt niet dus einde FIETSvakantie :lol: :lol:
Blog van Stephen ......ervaring gedeeld hoe een franse fietsenmaker te werk gaat. ( koga dealer )

After an hour fishing in the harbour this morning, I cycled the few miles over to the bike shop - Ecovelo in La Rochelle - and was received with a smirk and a shrug from the assistant!

I just looked at him and he simple said "no oil, 10 days, maybe longer, don't know" and then he turned to carry on opening boxes. Now, anyone who knows me, knows I'm a very patient and very nice guy. I can keep my cool very well, but there comes a point...

I used my Google Translate then to say "so that's it, your a KOGA dealer, my bike is under warranty, and your refusing to help?" He shrugged his shoulders again. At a fraction of a second before the point of no return that he could see in my eyes, he points to the phone, then reached for it.

He talked for a little while then put the phone over to me. It was someone from his head office at HollandBikes.com She spoke English and told me that the problem is with the Rohloff hub and nothing to do the company I bought the bike from KOGA.

I told her I bought the bike just 2 months ago from KOGA as a whole bike and under warranty. Not bits of a bike, a whole bike and I want it sorting. I told her that I have 12,000 followers watching everything that is going on right now, that this cycle is also in support of a charity, and that already 2 people who have said they were interested in the KOGA are no longer interested.

She then asked me to give the phone back to the assistant so that he could take down the serial number so she could then phone the hub maker Rohloff. While I'm waiting outside talking on the phone to my dealer in Leeds, 3 assistants including the one that can speak English but wouldn't that morning or the day before, were all looking at the hub and talking to the agent from Rohloff on the phone.

The English speaking guy then told me that they have to take the back wheel off and the rear sprocket and clean it all out, because the agent from Rohloff said the noise cannot be coming from inside the hub, but from the bearings and fittings between the hub and the frame.

He said that Rohloff said I would have to pay him for the work today, then get it back from my UK agent and warranty. Then I sat outside the shop for an hour, before the English speaking guy came out and said I will have to come back for the bike later because they we're doing a bit of decorating on the front of the shop and wouldn't get around to doing any work on my bike until later!


A call a few minutes ago from my UK dealer, saying KOGA had been in contact with him to ask for the address of the Ecovelo La Rochelle bike shop so they can hurry out a tube a silencer grease, because as it happens, it appears that Rohloff are aware of this problem because it is a new part or something.

1.40pm - And I have received an email from the Product Manager of KOGA, who expressed that "I don’t believe this dealer is suitable to be a KOGA dealer". And I agree of course, as who would want a dealer like that representing their product. So the situation right now is that I call back into the shop at 4pm and see what, if anything, has happened.

I'm going for a beer 🙂 Be back shortly.

4pm - I'm here at the crummy bike shop they call Ecovelo and they have taken the wheel off as per instruction on the email they have been sent, taken off the sprocket, greased the space and thread between the sprocket and the Rohloff hub with a very stiff grease, and put it all back together again.

I have no faith in this shop as a result of their terrible attitude, and don't expect for a minute that they cleaned out all the bits before putting it back together again. Such is their attitude, I don't even expect that they have even taken anything apart before greasing. They may have, but who can say.

Time will tell if this issue has been corrected now. Rohloff say there is no way the noise is inside the hub, and can only be the sprocket area. They have admitted being aware of the noise issue and having to use a heavy grease, so the €95 I have just been charged will have to be returned to me. €95 for a large serving of bad attitude is a little on the pricey side don't you think? :))
Petervd schreef:
ma 22 jan, 2018 18:19
Anekdote 10: Klant (moi) fietst in Oeganda met nog twee weken te gaan en de Rohlof schakelt nog maar in 3 standen, Moi mailt dealer en krijgt advies om met hamer een paar tikken tegen de as te geven, helpt niet dus einde FIETSvakantie :lol: :lol:
Anekdote 11: Klant (moi) fietst in India met nog vier weken te gaan en de Rohlof schakelt nog maar in 6 standen, Moi mailt dealers en krijgt advies om met hamer een paar tikken tegen de as te geven, helpt niet dus het verder gewoon maar met die zes versnellingen gedaan. (Geen smileys, want ik vond het niet om te lachen :roll: .)

Er zijn mensen die zelfs met een single speed dit soort tochten fietsen.

Ik heb overigens ook nog van de Australische Rohloff importeur het advies gekregen de naaf te spoelen met een dubbele dosis spoelolie. Het opvolgen van dat advies heeft mij zeer veel tijd en geld gekost, maar heeft uiteindelijk ook niet geholpen.
Ik ben toch ineens erg blij met m'n 3x9 en 3x9 in aanbouw :lol:
Er zijn mensen die zelfs met een single speed dit soort tochten fietsen.
Moi was 72 destijds (2013) en vond de heuvels in Zuid West Oeganda toch wel pittig zonder versnelling :lol:

Ik heb mijn oude Koga Worldtraveller(2003) met derailleur weer van stal gehaald en fiets weer met heel veel plezier, komende zomer Java van west naar oost, heb er zin in :D
Andere vraag: wat is beter een in of externe naaf.

Mario
Uitgevoerd zoals een Rohloff; de interne versnellingsnaaf. Maar duur en heeel soms gaat het stuk.
Petervd schreef:
ma 22 jan, 2018 19:27
Er zijn mensen die zelfs met een single speed dit soort tochten fietsen.
Moi was 72 destijds (2013) en vond de heuvels in Zuid West Oeganda toch wel pittig zonder versnelling :lol:
Mooi! ik hoop op die leeftijd ook nog zo te kunnen fietsen. Je hebt maar één lichaam, en die fiets is zo te vervangen. Zuinig zijn op je lichaam is het devies. Ik zou dus zelf ook nooit op een te zwaar verzet fietsen.
supermario schreef:
ma 22 jan, 2018 19:52
Andere vraag: wat is beter een in of externe naaf.
In- of externe Rohloff schakeling? Ik heb allebei.

De interne schakelkabel schakelt iets makkelijker, en is makkelijk als het wiel er eens uitgehaald is: het kan niet fout gaan. Wat wel fout kan gaan is dat je de OEM2 plaat waarmee de naaf op zijn plaats gehouden wordt mis steekt, dan is na de eerste trap je speciale interne kabeltje kapot en ben je de aap gelogeerd. (Ikzelf heb op vakante een easy set bij om hem makkelijk te kunnen vervangen.) Bij de OEM plaat loop je dat risico niet.

De externe schakelbox schakelt wat zwaarder, maar is veel minder kwetsbaar. Wel moet je voordat je het wiel eruit haalt de schakelaar in een uiterste stand zetten, en als je het wiel weer terug plaatst zorgen dat die weer in die stand staat. Vergeet je dat dan heb je de kans dat je ineens een of meer versnellingen mist. Als je de OEM2 plaat niet goed plaatst bij een externe schakelbox dan zullen de kabels minder snel breken: de schakelkabels zijn dikker (de standaard dikte), en de externe kabels lopen door tot aan de schakelbox.

Beste is dus de OEM plaat, maar daarvoor dient het frame speciaal voor Rohloff gemaakt te zijn.
Ik schrik toch wel een beetje van dit soort problemen met de Rohloff. Deze hebben niets met de splined carrier te maken. Ook wel gelezen over lekkages bij onderdruk in het vliegtuig, het opzuigen van vocht door onderdruk(door afkoeling) in de naaf bij het doorwaden van riviertjes. En als je googled op Rohloff en oil leak krijg je wel heel veel hits. Ook lijkt het bij een oppervlakkige observatie veel voor te komen dat ze opgestuurd moeten worden naar Duitsland, waarbij iedereen dan wel weer heel blij is met de service, maar ja, ze moeten wel opgestuurd worden. Zijn dit nu incidenten of komt het meer voor? Het is heel moeilijk je er een beeld bij te vormen omdat men natuurlijk eerder geneigd is te posten op fora als er een probleem is dan als er niets aan de hand is.