door
bdr » do 14 dec, 2017 13:43
Leon schreef:bdr schreef:Er is een reden waarom geen enkele auto tegenwoordig nog binnenbanden heeft...
En dat is?
Hogere betrouwbaarheid, minder lekken (geen wrijving tussen binnen- en buitenband), veiliger (tubeless gaat langzamer af tov binnenbanden, tubeless wordt minder warm), luchtdichter, sneller te vervangen met gespecialiseerd gereedschap. Allemaal zaken die van belang zijn als je er van uit gaat dat de gemiddelde autobestuurder zelf geen band kan herstellen. Dat zijn dan ook de redenen waarom ik tubeless banden op de fiets van mijn vrouw heb gezet, naast nieuwsgierigheid.
Je moet eens aan een oude garagist vragen wat hij denkt van de situatie vroeger en nu.
Leon schreef:Het is nog niet zo lang geleden, 10 jaar?, dat ik in Frankrijk binnenbanden in een autoband gemonteerd kreeg om de reis voort te kunnen zetten, want het lek was niet repareerbaar. Daar "moest ik niet verder mee rijden dan tot na de vakantie".
Dat is net wat wij gedaan hebben met de fietsband in Roemenië, tubeless sluit binnenbanden niet uit. Ik redeneer als volgt: wij hebben de binnenbanden tijdelijk in de fietstassen zitten.
Wat motorfietsen betreft, de discussie loopt gelijk met deze discussie: motorfietsen voor de weg zijn tubeless, voornamelijk omdat een langzaam aflopende band te verkiezen is boven 1 die in 1 keer plat staat, adventure gebruikt tubes omdat je die zelf kan herstellen in the middle of nowhere. Maar crossmotors gebruiken dan weer tubeless met mousses omdat een lek tijdens een race automatisch uitval betekent.