Additionally, paste this code immediately after the opening tag: hulp nodig bij band keuze! - Pagina 3 - Forum Wereldfietser

hulp nodig bij band keuze!

mario schreef:Zijn er misschen mensen die iets kunnen zeggen over de ervaringen met verschillende ventielen. Nadeel/voordeel ?
Hoi,
Als de zoekmachine weer werkt kun je met zoekterm ventiel(en) hele verhalen vinden :)
Leon

De middenlijn loopt door, alleen slingert deze een beetje. De noppen links en rechts van het midden zijn met elkaar verbonden.

Ik denk dat bovenstaande niet echt duidelijk is, dan maar een foto.
Afbeelding

Deze banden zijn pas vanaf het voorjaar leverbaar. Oude voorraad van Schwalbe moet ook op.(afhankelijk vd maat)

Marco (die met autoventielen fietst)

Hoi Mario,
Over ventielen. Presta (=racefiets/franse) ventielen zijn lekker smal, en dat is ideaal voor een smalle velg zoals op een racefiets. Ze zijn ook wat kwetsbaar. Autoventielen zijn door hun maat in principe wat steviger, maar kun je alleen toepassen op een wat bredere velg. Het grote voordeel is daarnaast natuurlijk dat je ze zo op de pomp bij het benzinestation kunt aansluiten. Bij de dikkere brede banden van tegenwoordig moet er zoveel lucht in dat dat geen feest meer is, en zelfs met een Zefal HPX best een aardig klusje. Wat zat er bij jou eerst in, of, met andere woorden, voor welke diameter is je velg eigenlijk geboord?
hg
Wim

Marco de Wit schreef: dan maar een foto.
Thnx :D
Ziet er leuk uit. Een compromis tussen een slicky middenprofiel en noppen met grip. Ik ga straks toch maar een stukje fietsen om mijn huidige banden te verslijten :wink:
Leon

Hoi, Willem

Ik kocht een giant, met 26 inch wielen. Toen ik er andere banden op ging leggen merkte ik dat de ventiel gaten waren uitgeboord. Mijn voorganger had dit gedaan, omdat hij er binnen en buiten banden had omgelegd, van het merk michelen, met autoventiel. IK heb er toen ook maar binnen banden omgelegd met autoventiel. IK vond dit wel een hele klus, waarbij ik flink aan het schelden ben geweest, omdat hij de ventiel gaten niet goed had gemaakt kreeg ik snel weer een lekke band. Dus was ik genoodzaakt, om die gaten uit te vijlen. IK heb wel de indruk dat deze ventielen sterker zijn dan die andere ventielen.

Mario

En makkelijk in het gebruik natuurlijk. Maar als je de velg ervoor moet uitboren dan moet je dat wel netjes doen, natuurlijk.
In de praktijk zijn 26 inch banden met autoventielen in veel landen makkelijker te krijgen dan met raceventielen hoor ik steeds weer. Als je een klein ringetje meeneemt dan kun je altijd nog zonder problemen een keer een band kopen die nu net wel een raceventiel heeft.
Wim

EN een verloopnippel om je band te kunnen oppompen.

Als je dat bij de autopomp wilt, want de meeste handpompen kunnen natuurlijk meerdere soorten ventielen aan. Ik zag het inderdaaad als niet meer dan een noodmaatregel, want ik denk dat als je eenmaal autoventielen gewend bent, je echt niet meer terug wilt als het enigszins kan. Een goede hand of voet pomp heb je natuurlijk nog steeds nodig, langs de weg als je een lekke band gehad hebt, of als de autopomp niet genoeg druk levert, en dat gebeurt een enkele keer wel (auto's hebben 2-2,5 bar nodig, en de meeste fietsen 4-6). De nieuwe ANWB pomp bij ons in de straat levert niet meer dan 4 bar, en dat is te weinig voor mijn Brompton of de tandem.
Wim

Ik heb inderdaad wel eens een uitgescheurd presta ventiel gehad, dus ik geloof je direct. Probleem is alleen dat ik nu vier binnenbanden met zo'n ventiel heb en een pomp die alleen geschikt is voor smalle ventielen. Zonde om die te vervangen. Misschien valt het te overwegen als ik een nieuwe fiets koop.