Leon, ik ben het vaak met je eens, maar hier ga je toch de mist in.Leon schreef: ↑ma 05 feb, 2018 20:40Rekensom: een normaal actief mens gebruik zo'n 2500 kCal pwer dag. Dat zijn rond de 10 MJ. Als je heel veel fietst verdubbelt dat.
10 MJ zit in 0,3 liter benzine. Dus als je met zijn tweeën de auto pakt in plaats van de fiets mag je maar 0,6 liter benzine verbruiken, dus zo'n 10 km rijden per dag en dan verbruik je evenveel energie als wanneer je de hele dag fietst, meestal zo'n 80 km.
Voor een correcte vergelijking dient men bij voedsel niet het KCal gebruik van het voedsel rekenen maar de energie die nodig is om dat voedsel te produceren (en natuurlijk te verwerken, transporteren, ...). Het verschil tussen de energie nodig voor energieproductie en de energie-inhoud van voedsel is gigantisch. Zeker als het gaat om b.v. vlees (in het bijzonder bio-industriëel gekweekt rundsvlees). Natuurlijk moet men om consequent te zijn dat ook doen bij het benzinegebruik, maar daar is het verschil minder extreem.
Dat alles neemt niet weg dat het niet het fietsen (en het energieverbruik daarbij) de ecologische impact veroorzaakt bij reizen. Het gaat vooral om de verplaatsing met het vliegtuig (of andere lange gemotoriseerde verplaatsing) die een gigantische voetafdruk kunnen veroorzaken.
Renaat