door
dvdh80 » zo 28 mar, 2021 10:28
Ik wil nooit meer een derailleur. Als ik de derailleurfiets van mijn vrouw neem en onverwacht moet stoppen, vind ik het zo vervelend om vanuit stilstand weer te vertrekken. Ook bij gewoon fietsen gaat schakelen vlotter met een versnellingsnaaf. Ik vind ook het mindere onderhoud heel belangrijk. Het rendement is iets lager, maar maakt niet zo veel verschil. Mijn vorige Nexus 8 Premium is 30000 km meegegaan en was eigenlijk nog niet versleten, ik heb gewoon naaf + wiel vervangen omdat mijn velg versleten was. Ik heb ze wel om de 2 jaar laten reinigen (4500 km/jaar). Ik fietste dagelijks, zomer en winter, langs modder- en stofpaden en ik zet veel kracht, heeft het allemaal mooi doorstaan.
Ik heb nu ook een Editor met Alfine 11 als tweede fiets en vind de riem ook een toegevoegde waarde: geen kettingscherm/kast meer nodig, makkelijk te reinigen en hoeft niet gesmeerd te worden. Dat voordeel heb je ook niet met derailleur. Met een naaf is je wiel ook sterker: het is symmetrisch en de spaken zijn wat korter, er kan ook een sterkere ketting gebruikt worden (maar voor de Editor niet van toepassing). Ik heb nog geen Nexus 8 zelf gereinigd, maar ik ga het eens oefenen op mijn oude naaf. Bij de Alfine 11 zal dat gemakkelijker zijn, daar kan je via een gaatje olie toevoegen.