Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Grootte van de achtertassen. - Pagina 3 - Forum Wereldfietser

Grootte van de achtertassen.

Georg, daar heb je helemaal gelijk in, maar je schrikbeeld is wel duidelijk afkomstig vanuit een west-Europa blik. Tis ook niet voor niets dat juist in de USA, Canada etc het bikepacking zo populair is, getuige alleen al de vele bikepackingraces.
Waar ik het niet mee eens ben is dat offroad ook met zijtassen gaat want dat gaat in veel gevallen toch echt niet op. Ik heb het dan niet over gravelpaden enzo maar over echte offroadpaden. Dat wordt dan duwen met alle ergenissen erbij of eerst de bagage lopend brengen en dan de fiets ophalen of je nek breken op gevaarlijke bergpaadjes.
Maar we zijn een beetje errug offtopic bezig, mss kunnen we beter in het bikepack-topic verder van gedachten wisselen. :)
Yopie schreef:....Het is alleen dat fietsend Europa nog wakker moet worden,
...
Je zou denken dat wereldfietsers vrij denkende mensen zijn maar bikepacking een religie noemen is wdb precies het tegenovergestelde.
Dat vind ik wel een prestatie van je Yopie: in één en hetzelfde stukje treurend beweren dat anderen het licht nog niet gezien hebben én diezelfde anderen beschuldigen dat zij juist níet vrijdenkend zijn.
Leon schreef: Dat vind ik wel een prestatie van je Yopie: in één en hetzelfde stukje treurend beweren dat anderen het licht nog niet gezien hebben én diezelfde anderen beschuldigen dat zij juist níet vrijdenkend zijn.
Ik wijs op het feit dat vakantiefietsers in Europa minder bekend zijn met het fenomeen bikepacking dan vele andere landen/continenten. Dat heeft niets maar dan ook niets met religie of het licht inzien te maken. En wie zegt dat ik treur over niet-bikepackende fietsers?? Van mij mag een ieder zelf weten hoe hij zijn fietsvakantie invult, ik fiets zelf ook met zijtassen. Maak van mijn woorden dan ook niet iets anders.

Religie is nmi geloven in een narcistisch gestoorde heerser, je hoeft maar een geschiedenisboek open te slaan en je ziet dat het haat en oorlog geeft. Dus wat heeft dat te maken met fietsen en bikepacking??
Het woord religie werd, als ik het goed heb begrepen, als metafoor gebruikt in de zin van 'hokjesdenken', dus juist het tegenovergestelde van vrijdenken.

Verder kijk ik inderdaad vanuit NL, misschien wel het drukste landje in het Westen.
Vandaar ook dat ik vermoed dat er in Zweden en soortgelijke landen geen enkel 'probleem' bestaat op dit vlak. Maar ik denk ook aan de Mount Everest...
Er zijn in Zweden daarom ook grote natuurreservaten waar geen enkel voertuig mag komen, dus ook geen fiets, kano of paard. Er mogen zelfs geen vliegtuigen of helicopters overheen vliegen. Je kunt hierover discussieren maar ik vind het alleen maar goed.
Definitie discussies behoren tot de minst zinvolle. Maak je eigen definitie en je kunt zogenaamd het ongelijk van de ander 'bewijzen'.
Bikepacking en off road touring zijn in de praktijk vooral noord Amerikaanse dingen, en gek is dat niet: daar is veel plek en veel natuur.
In grote delen van Europa zul je netjes op de weg of het pad moeten blijven, en rij je door een eeuwenoud cultuurlandschap in plaats van door ongerepte natuur. Zelf vind ik dat heerlijk: een landschap waaraan je als je goed kijkt de eeuwen van veranderende landbouw en bewoningsgeschiedenis af kunt zien, met af en toe een stuk Romeinse stadsmuur, dan weer een middeleeuws kerkje, en dan weer een achttiende eeuws kasteeltje of een oud stadje. Het geeft mij een diep gevoel van mijn Europese wortels.
Velen gebruiken daarvoor bij voorkeur traditionele tassen, maar willen wel graag wat lichter. Dat laatste lijkt nog niet echt te lukken, en dat is gewoon jammer.
Yopie schreef:Er zijn in Zweden daarom ook grote natuurreservaten waar geen enkel voertuig mag komen, dus ook geen fiets, kano of paard. Er mogen zelfs geen vliegtuigen of helicopters overheen vliegen. Je kunt hierover discussieren maar ik vind het alleen maar goed.
Offtopic, maar ik sta ook in dat kamp. Ik hoef niet overal mijn voet of band neergezet te hebben.

De gewichtsverdeling van bikepacktassen op de fiets zorgt ervoor dat avontuurlijker fietsen gemakkelijker kan. Bij een helling omhoog heb je niet al het gewicht vanachter. Dat is voor mij het grote pluspunt. (maar ik geef toe: ik vind mijn fiets er ook wel stoerder uitzien 8) ) Dat je hierbij ook gedwongen wordt om alleen het hoogstnoodzakelijke mee te nemen of toch op zijn minst na te denken over lichtere alternatieven, is ook mooi meegenomen. Het geeft me een gevoel van vrijheid, zeker als ik zware tractors voorbij steek. Elk zijn ding toch.
Georg schreef:Het woord religie werd, als ik het goed heb begrepen, als metafoor gebruikt in de zin van 'hokjesdenken', dus juist het tegenovergestelde van vrijdenken.
Terwijl hij zich net ook schuldig maakt aan 'hokjesdenken'.
Gisteren besteld en vandaag al binnen gekomen. De Brooks Lands End rear panniers. Alleen viel me bij het uitpakken direct iets op.... Een tas is zoals afgebeeld op internet maar de andere tas is met zwarte riempjes ipv beige. En als je echt goed kijkt dan is de tas met de zwarte riempjes ook zwarter van kleur.

Beetje jammer , ik had liever 2 dezelfde gehad maar om nu eentje terug te sturen is me ook iets teveel moeite. Ik heb nog nooit iets wat ik op internet besteld heb hoeven terugsturen. Op de kleur na zijn de tassen identiek.

Afbeelding

Afbeelding


Made in Germany by Ortlieb :)
Afbeelding



De tassen zien er degelijk uit en zijn perfect afgewerkt. Gemaakt door Ortlieb , Ortlieb kwaliteit alleen dan mooier kwa design. De prijs viel ook wel mee. Ze worden per stuk verkocht en kosten normaal 130€ per tas. Op internet zag ik ze voor 98€ per tas. Met verzendkosten zo'n 200€ betaald voor deze twee tassen. De Ortlieb Back Rollers Plus tassen kosten 170€ per paar dus veel duurder vindt ik de Brooks Lands End tassen niet.

Ze zijn 2x 23 Liter. 46 Liter dus. Ik heb ook nog twee Brooks Glenbrook tassen op de fiets. Een aan het stuur en een achter op het zadel. In totaal heb ik 66 Liter aan tassen op de fiets en de tent kan op de bagagedrager. Ik denk dat ik daarmee wel uitkom.
Ik ben van plan om alle spullen klein licht en compact te houden met uitzondering van de tent. Dat wordt een grote 4 persoonstent waar 2 personen en 2 fietsen in kunnen. Ik zit te kijken naar de Nigor Wickiup4 maar dat kan nog veranderen. Maar de tent komt toch op de bagagedrager dus dan maakt het niet zo heel erg veel uit dat die wat volumieuzer is.
Dennis1987 schreef:De prijs viel ook wel mee. Ze worden per stuk verkocht en kosten normaal 130€ per tas. Op internet zag ik ze voor 98€ per tas. Met verzendkosten zo'n 200€ betaald voor deze twee tassen. De Ortlieb Back Rollers Plus tassen kosten 170€ per paar dus veel duurder vindt ik de Brooks Lands End tassen niet.
Prima dat je jezelf graag voor de gek houdt maar ik vertrouw meer op mij eigen zoekwerk:
https://www.bever.nl/ortlieb-back-rolle ... qaadc52003 (meestal de duurste winkel)
http://hollandbikeshop.com/fietstassen/ ... ck-roller/ (zelf even op deze pagina nar het woord plus zoeken)
https://www.google.nl/?gws_rd=ssl#tbm=s ... er+plus%22
Ik heb eerlijk gezecht niet veel gezocht naar de goedkoopste prijs. Ik bestel vaak bij hollandbikeshop , daar komen deze tassen ook vandaan en daar heb ik 200€ betaald voor de Lands End. De 70 Liter Ortliebs kosten daar 170€

Die Ortliebs in je eerste link zijn 40 Liter , dat zijn niet die ik wilde. Maar het kan goed zijn dat die 70 Liters ergens anders wel wat goedkoper zijn.


Er zijn zie ik 2 types Backroller Plus. 40 Liter en 70 Liter. Dat kan voor verwarring zorgen in m'n post. Ik had het over de 70 Liter versie. Ik twijfelde over de Brooks panniers of de 70 Liter Ortliebs. De 40 Liter Ortliebs had ik niet op het oog want ik wilde juist de grotere 70 Liter versie.
De Brooks tassen zijn veel meer vergelijkbaar met de standaard Ortliebs dan met de Pro's.
Gezien de verschillen in metingen bij diverse merken is het nog maar de vraag hoeveel de Brooks' groter zijn dan de standaard ortliebs, al kan dat ook erg mevallen natuurlijk.

Ik vind het wel heel sukkelig van de webshop dat je twee verschillende tassne hebt.
Ja ik vind het ook sukkelig (dat is wel het juiste woord ja :)) van de webshop dat ze me 2 verschillende opsturen
En daar zou ik zeker niet mee akkoord gaan. Je hebt toch juist deze tassen gekozen vanwege de looks? Daar blijf je je twintig jaar aan ergeren.
Wim
Ja klopt. Ik heb ze net maar een mailtje gestuurd. Ik stuur de zwarte terug en wil eentje met beige riempjes terug krijgen.
Wim schreef:En daar zou ik zeker niet mee akkoord gaan. Je hebt toch juist deze tassen gekozen vanwege de looks? Daar blijf je je twintig jaar aan ergeren.
Wim
Ja, denk je? Zouden deze zwarte tassen in de zon echt zwart blijven, ik denk dat ze heel snel een vale kleur krijgen, maar ik kan het mis hebben.
Zwart onder invloed van zonlicht wordt vaak bruin, kan ik je uit ervaring vertellen. Al zullen er vast uitzonderingen zijn, zeker bij kunststof wil het in het algemeen nog wel meevallen. Kijk bijvoorbeeld maar naar de riemen op de ortliebtasssen, die blijven netjes zwart (en zijn van kunststof)
Ronald van der Perk schreef:
Wim schreef:Daar blijf je je twintig jaar aan ergeren.
Ja, denk je? Zouden deze zwarte tassen in de zon echt zwart blijven, ik denk dat ze heel snel een vale kleur krijgen, maar ik kan het mis hebben.
Op de foto zie je dat het grootste verschil in de riempjes zit, en dat is geen nuanceverschil maar ze zijn echt verschillend.

Bij Ortliebtassen verschiet het stof van alle plus-versies na verloop van tijd van kleur: zwart wordt bruin en de andere kleuren worden vaal.
De standaardversies (het dikke gladde vrachtwagenzeil-achtige spul) verbleken niet.
Dennis1987 schreef:Ik ben van plan om alle spullen klein licht en compact te houden met uitzondering van de tent. Dat wordt een grote 4 persoonstent waar 2 personen en 2 fietsen in kunnen. Ik zit te kijken naar de Nigor Wickiup4 maar dat kan nog veranderen. Maar de tent komt toch op de bagagedrager dus dan maakt het niet zo heel erg veel uit dat die wat volumieuzer is.
Ik heb een Nigor Wickiup 4 en daar passen geen fietsen in. Of je moet er een kleine(re) binnentent in hangen, maar dan houd je te weinig effectieve leefruimte over. Moet je echt niet willen. Gewoon een goed slot kopen, eventueel alarm en goede diefstalverzekering. Maar dat terzijde.

On-topic: tassen natuurlijk retourneren, want kleurverschil gaat - zoals Leon terecht opmerkt - snel irriteren. Zijn ze ook te duur voor.

Wat voor woeste tochten ga je maken met je Trek(tor)?
Wauw, ik vind ze mooi, die tassen van je. En dat een van de tassen een andere kleur banden heeft is wellicht helemaal niet erg, kan je ze goed uit elkaar houden en weet je welke tas links en welke rechts moet. En dat materiaal vaal wordt is toch ook niet erg? Die wereldfietser met dat vale raleigh shirt, die afgeragde fiets en met fietstas die met plakkers aan elkaar hangt, dat is de echte die hard.