door
loknor » zo 23 okt, 2016 09:22
Dat dit kwa prijs/kwaliteit niet geweldig is, is duidelijk.
Maar ik vermoed dat dat meer noodzaak dan luxe is ivm de toch kleine oplages. Ik kan me niet voorstellen dat ze bij Santos slapend rijk worden. Ga maar na hoeveel fietsen je moet verkopen om überhaupt het licht aan te houden
Er wordt al snel geklaagd door de consument, maar gezien het aantal fietsenzaken dat in Amsterdam over de kop is gegaan kan je lastig de indruk krijgen dat de marges te hoog liggen.
Peter_K schreef:
Heb je ook nog een verklaring waarom de prijs bij Santos niet lager is zoals bij "gewone" merken, maar hoger?
Is dat een serieuze vraag? Natuurlijk zijn bij kleine merken de prijzen veel hoger. economie 101. Schaalvoordelen, groter volume (dus je kan een lagere marge pakken), meer activa, meer passiva om te belenen. Bovendien is de eigenaar rechtstreeks afhankelijk van het bedrijfsresultaat, iets wat bij grote merken heel anders ligt.
Geen aanval hoor, maar dit soort vragen zorgen er deels voor dat de fietsenbranche kapot gaat. De consument gaat voor het koopje en komt dan online terecht.
En ja, de meerwaarde van de traditionele fietsenmaker is natuurlijk ook niet altijd evident (zie het OOPSpinion onderwerp waar een fietsenmaker een naaf wil uitboren vanwege een brekende spaak....). Maar hoe je het ook wendt of keert, de kleine merken gaan altijd duur zijn.