De Vakantiefietser schreef:Tja, dat die niet-vierkante trapas een minpunt is, snap ik ondertussen niet meer.
Bij de
conculega's in Rotterdam snappen ze dat anders heel goed. Maar ja, met wijsheid uit 010 moet je in 020 natuurlijk niet aan komen zetten
Ook bij Santos zijn ze nog steeds gecharmeerd van de 'vierkante' as.
Hier zeggen ze het zelf in hun nieuwsbrief, 2 jaar terug, toen ze noodgedwongen de configuratie van hun derailleurfietsen aan moesten passen:
' Onze Travelmasters en toerfietsen zijn vanaf nu leverbaar met de 3x10 groepen van Shimano. Deore, LX of XT, wat je wilt. Hopelijk is de 3x10 groep net zo duurzaam als de 3x9.
Voor de liefhebbers zijn er nog een paar 3x9 groepen LX/XT/HS33 leverbaar. Deze blijven we leveren tot ze echt op zijn.
Bij de 3x10 groepen zijn geen vierkante assen meer te verkrijgen. Noodgedwongen gaan we dus over op externe lagers. Misschien kunnen we Shimano er nog eens van overtuigen dat een vierkante as zo slecht niet is. De praktijk leert ons namelijk dat je lagers dan langer mee gaan.'
Op de site van een
fietsenbouwer met aantoonbare kennis van werktuigbouwkunde (even doorscrollen naar 7/7/7) is cijfermatig onderbouwd waarom kleine externe lagers veel kwetsbaarder zijn dan grote interne lagers. Fabrikanten en commerciële spindoctors mogen dan roepen dat trapassen met externe lagers tegenwoordig veel betrouwbaarder zijn dan tien jaar terug, een serieuze onderbouwing daarvan ben ik nog niet tegengekomen. Wel een heleboel marketingverhalen die om de hete brij heendraaien. Dure onderdelen die regelmatig vervangen moeten worden, genereren nu eenmaal meer omzet dan onderhoudsarme onderdelen die weinig kosten.
De Vakantiefietser schreef:(en wij verkopen toch echt alleen maar fietsen waarmee over de wereld wordt gereisd, dus wij hebben misschien wel een heel klein beetje een idee wat er bij een lange reis mis gaat

)
Enige ervaringsdeskundigheid zal ik Eric zeker niet ontzeggen, maar dat maakt van zijn soms gepeperde meningen nog geen vaststaande feiten.
Met 'buitenboordlagers' kun je met een beetje geluk inderdaad een heel eind komen. Op Corries oude fiets (een Snel Sahara) hebben die het 15 duizend km uitgehouden. Gelukkig maar, want als die lagers het een jaar eerder hadden begeven, hadden we net in IJsland gezeten. Ons was destijds niet verteld dat die lagers regelmatig vervangen moeten worden.
Met 'vierkante' assen heb ik ook wel eens problemen gehad (voor het laatst in 2001), maar die hadden er dan al tienduizenden kilometers opzitten.
De Vakantiefietser schreef:Stamt volgens mij nog uit de tijd dat je een stalen frame en 26 inch wielen nodig had om een wereldreis te maken.
De stalen Santos met 26 inch wielen en 'vierkante as' die ik in 2008 bij de Vakantiefietser gekocht heb, doet het met bijna 40 duizend km op de teller nog steeds prima! Santos maakt al een tijdje geen stalen fietsen meer, zodat mijn exemplaar over een jaar of tien vast en zeker een gewild collectors item zal zijn. De opkomst van de
retrofiets is nu al niet meer te stuiten

.
De
opvolger van mijn Santos is wederom een stalen fiets met 26 inch wielen geworden (ook omdat ik niet meer dan één reserve buitenband mee wil nemen, dus voor dezelfde wielmaat kies als Corrie, die met haar korte benen echt geen grotere wielen wil). Uiteraard met een 'vierkante' as en - ik durf het haast niet hardop te zeggen - een ketting!