Je kunt het zelf doen, maar je hebt een tooltje nodig, en je moet weten welke lengte je nodig hebt. Daarbij is er eerst de vraag of de bracket 68 of 73 mm is, en vervolgens welke lengte er bij je cranks hoort. Vervolgens is het inderdaad niet al te moeilijk. Je kunt het ook laten doen. Tegen de tijd dat je het weer een keer moet doen ben je weer vergeten hoe het moet.
TravelMaster schreef: zet er gewoon een nieuwe in......
In eerste instantie dacht ik dat het werk voor de fietsenmaker was, ik zag er een beetje tegen op om het zelf te doen. Niet dat ik linkse handen heb, maar meer -nooit gedaan / geen ervaring / weet niet waar ik aan begin- .Leon schreef: filmpje en zo...
Het filmpje is duidelijk, op zich is dat niet moeilijk, soortgelijk werk vaker gedaan.
Ik zie dat er speciaal gereedschap nodig is, bracket-dopsleutel. Dat is even uitzoeken welke (prijzen verschillen nogal! 6...30 euro)
Het kan natuurlijk nog altijd zijn dat de conus een haartje vaster zou kunnen (+ schoonmaken + invetten), maar als een trapas ~20-25 euro kost, kan er misschien beter meteen een nieuwe in omdat de zaak toch uit elkaar ligt.
en... begrijp ik het goed: als ik er een traparm afhaal, kan ik zien of het om een vierkante tarpas gaat. En... gezien de tandkrans, waar de as mee opgesloten zit, lijkt het me een Shimano as (vergelijk foto's op internet)... daaruit volgt dan (lijkt mij) welke crank-dopsleutel er nodig is?
Voor zover dank.