Ik vind mijn Avaghon met Rohloff S28 aan de zware kant. Met een Q factor van circa 156 mm fiets je redelijk breed. Prima voor een volgepakte fiets, maar voor de meeste tochten aan de zware kant.Ronald van der Perk schreef: Mijn Avaghon frame met belt is net zo zwaar als hetzelfde frame zonder belt.
Toen de Rohloff op de markt kwam zijn er talloze metingen gedaan over efficiëntie en het bleek dat een Rohloff naaf even veel transmissie verliezen geeft als een enigszins vervuild derailleur aandrijfsysteem. Verschil is te verwaarlozen
Gewicht verschil is er ook nauwelijks. Nadeel is dat het gewicht geconcentreerd is in het achterwiel (zie hierover artikel van Marten Gerritsen http://www.m-gineering.nl/rohloff.htm )
Een Rohloff met riem is circa 350 gram zwaarder een geeft circa 2% rendementsverlies t.o.v. een derailleur systeem.
De Pinion P 1.18 met riem scoort nog beroerder. Circa 1.600 gram zwaarder en afhankelijk van de trapfrequentie tot 3% rendementsverlies t.o.v. de derailleur. Kan ook niet anders als je 18 forse tandwielen voortdurend moet laten draaien in een oliebad. 6 tandwielen op de ingaande as, 9 op de schakel-as en 3 op de uitgaande as. Daarvan zijn slecht 2 tandwielparen voortdurend gekoppeld aan de 3 assen. Bovendien een Q factor van 174 mm.
http://www.bicycle-junkies.com/gear-rev ... s-cdx-belt
Met klimmen ga je dat verschil goed merken. Extra gewicht x extra rendementsverlies in de transmissie. Ik kijk graag naar technische vooruitgang. Zeker als mijn netto energie meer rendement kan opleveren aan het wiel. Met bouwjaar 1947 daalt die energie en zoek je naar lichter en wil je niet meer gebukt gaan voor de wind. Dan ga je liggen met de wind mee. Met een Tail Bag van 66 l. (2 kg) als stroomlijn kan je genoeg bagage droog meenemen.
http://www.m5-ligfietsen.nl/site/NL/Mod ... _559_CrMo/
Ik kom weinig of geen bevret rijders tegen met Rohloff of Pinion. Heb zeker geen spijt van mijn Rohloff. Een ervaring rijker. En een enigszins vervuilde transmissie komt bij Rohloff en Pinion niet voor.
Piet.