Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Quick release as vraag / (bagage/honden) kar - Pagina 3 - Forum Wereldfietser

Quick release as vraag / (bagage/honden) kar

Ik rij zelf al jaren met een doggyride gemonteerd op een quick release, zowel on als off road (niet altijd even aangenaam voor de hond, maar dan mag zij lopen). Tot op heden heb ik hier geen enkel probleem mee ondervonden, het enige waar ik wel tegen stootte, maar dit was mijn eigen fout was om lakschade te voorkomen er een lichte rubber extra tussen de QR en de koppeling te plaatsen bij mijn Santos.

Daar is de QR net iets te kort voor en kan die inderdaad losschieten, maar zonder dit hebben we nooit problemen ondervonden zelfs niet in serieuze afdalingen. (Zelfs dan ga je bij het starten een lichte speling gewaarworden achteraan, maar schieten je vullen niet uit elkaar ;-))

Ook twee klanten van ons rijden met een doggyride en of croozer met een Santos en ook daar hebben we nooit problemen van gehoord omtrent de QR.

Bij de doggyride is nog voldoende schroefdraad om de koppeling vast te zetten, maar te weinig dus als je ook je lak nog wilt beschermen. Ga even naar de winkel waar je de Santos aangekocht hebt, leg het probleem even uit en ongetwijfeld dat ze je netjes verder helpen. Vraag een nieuwe QR en fiets netjes verder...

Wil je er voorgoed netjes van af zijn, tja dan had je ipv de Santos een Surly Troll of Ogre moeten aanschaffen, die hebben ogen voorzien voor weliswaar hun eigen aanhangers, maar een andere aanhanger gaat hier eveneens perfect op :-)

Groeten Koen
Travelmaster schreef:Bij de fietsbevestiging van mijn Thule Chinook zit speciaal een langere QR-as.
Dat mag voor de prijs van Thule ook wel ook....
Elementje is zo'n 2-3mm dik denk ik? zou een normale qr wel moeten kunnen hebben, denk toch aan een maandagmorgen exemplaar.
Dat mag inderdaad wel ja, en het is nog functioneel ook. Maar wat die opmerking nou toevoegt :roll: ? Het lijkt mij waard om te checken dat er niet per ongeluk een verkeerde QR wordt gebruikt, toch?
@ koen & sam: Nee ik werd helaas niet netjes geholpen bij de winkel waar de fiets vandaan kwam. Ik moest zelf op zoek naar een asje en kon gelukkig een langere universele krijgen bij een winkel in de buurt waar het gebeurde. Maar die zit er nu nog op en ik twijfel dus of die sterk/lang genoeg is nu. Hoe heb jij het frame beschermd nu? Plakte je er iets tussen? Rubber van een band ofzo? Hoe lang is jouw as nu?

@ shadow: ik hou het ook maar op een slechte as. Ik probeerde een foto te maken maar je ziet eigenlijk niks aan het schroefdraad op de foto. Alleen in het echt zie je dat er stukjes draad als het ware 'ontbreken' waardoor het busje er niet meer omheen wil draaien

@ travelmaster: nee hoor, was blij met jouw suggestie. Het lijkt gewoon dat er een stevige en langere as op moet. Er zit nu een universele op, hoop dat die stevig en lang genoeg is.
Travelmaster schreef:Het lijkt mij waard om te checken dat er niet per ongeluk een verkeerde QR wordt gebruikt, toch?
Maakt niet uit, de gebruikte QR is al stuk...
Hier zijn eindelijk de foto's. Hoop dat ze niet te groot zijn voor de pagina

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

De oude pen was 133 mm kennelijk, hoe lang zou een nieuwe moeten zijn en welk merk is dan stevig(er)?
De dikte van je plaatje minimaal, en zoek er 1 met stalen doppen, alu blijft stuk gaan in deze toepassing...
Goede merken zoals Hope of DT Swiss hebben ze in staal....
Shadow schreef:
Travelmaster schreef:Het lijkt mij waard om te checken dat er niet per ongeluk een verkeerde QR wordt gebruikt, toch?
Maakt niet uit, de gebruikte QR is al stuk...
Oh, dus als TS eenzelfde QR gebruikt, maar dan nieuw, zou dat het probleem volledig verhelpen? Vreemde redenering.

Voor wat ik zie op de foto's is het schroefdraad gestript over een heel klein gedeelte. Lijkt mij een te korte, en dus een verkeerde QR-as.
Shadow schreef:Alu blijft stuk gaan in deze toepassing...
Dat geloof ik niet direct. Als de moer ver genoeg op het schroefdraad zit, wordt dat schroefdraad echt niet zomaar gestript, ook niet als het van alu is. Ik twijfel trouwens ook of de moer wel van alu is. Maar slechts één draai eroverheen (hoe heet dat, spoed...?) is gewoon te weinig, ook bij staal.

TS: zoiets lijkt mij zat: http://hollandbikeshop.com/fietswielen/ ... m-wh-r500/

Is maar een voorbeeld, vast ergens goedkoper te krijgen. Overigens zag ik ze ook van iets van 145mm, da's ook lang zat lijkt me.
Shadow schreef:De dikte van je plaatje minimaal, en zoek er 1 met stalen doppen, alu blijft stuk gaan in deze toepassing...
Goede merken zoals Hope of DT Swiss hebben ze in staal....
Maar ik zie alleen kortere van die twee merken?
Travelmaster schreef:
Shadow schreef:Alu blijft stuk gaan in deze toepassing...
Dat geloof ik niet direct. Als de moer ver genoeg op het schroefdraad zit, wordt dat schroefdraad echt niet zomaar gestript, ook niet als het van alu is. Ik twijfel trouwens ook of de moer wel van alu is. Maar slechts één draai eroverheen (hoe heet dat, spoed...?) is gewoon te weinig, ook bij staal.

TS: zoiets lijkt mij zat: http://hollandbikeshop.com/fietswielen/ ... m-wh-r500/

Is maar een voorbeeld, vast ergens goedkoper te krijgen. Overigens zag ik ze ook van iets van 145mm, da's ook lang zat lijkt me.
Ja die had ik ook gevonden in die lengte. Dat leek me wel iets eigenlijk. Lengte OK denk je? Ik zie daar alleen diverse types van... Duraace etc.
Hangt ervan af hoe ver dat schroefdraad doorloopt. Moet ook niet te vroeg ophouden. Ik zou even meten hoeveel je nodig hebt: afstand tussen buitenkant patten plus de dikte van het plaatje plús een moerlengte, en je zit volgens mij goed.
@ travelmaster: ga ik doen en dan zal ik de universele vervangen en in de tas houden als reserve. Hoop dat nooit nodig te hebben trouwens.

Ik ga dus ook kijken naar een goede as voor de oude fiets. Dat is geen QR as dus ik moet even kijken wat ik daarvoor nodig heb. De speling ga ik eruit laten halen. Dat zou ik met Mart gaan doen afgelopen weekend maar dat ging jammer genoeg wegens omstandigheden niet door. Kan niet wachten op de cursus zodat ik wat meer van de techniek weet. Ondertussen lees ik me rot en maak ik dankbaar gebruik van al jullie tips, kennis en ervaring.
Ter inspiratie: ik heb deze, en die steekt bij mij nog een stukje uit de moer, een halve cm ofzo.
Afbeelding
Max2015 schreef: Afbeelding
Ik zie een hééééééééééééééééél kort stukje gestript draad, wat mijn vermoedens bevestigt.....
De oude pen was 133 mm kennelijk, hoe lang zou een nieuwe moeten zijn en welk merk is dan stevig(er)?
Snelspanners die als 133mm worden verkocht zijn voor vóór....
Travelmaster schreef: TS: zoiets lijkt mij zat: http://hollandbikeshop.com/fietswielen/ ... m-wh-r500/

Is maar een voorbeeld, vast ergens goedkoper te krijgen. Overigens zag ik ze ook van iets van 145mm, da's ook lang zat lijkt me.
Nee, die zijn voor race naven, en die zijn smaller dan mtb naven.
Dank voor de verheldering - m'n vermoeden was juist, m'n linkje verkeerd. Maar dat een langere achter-snelspanner nodig is, staat buiten kijf.

Overigens, als die korte snelspanner bij levering al op de Santos gemonteerd zat, is dat wel verwijtbaar. Dat zou dus sowieso al te kort zijn, nog zonder bevestigingsstukje van de kar ertussen.
Max2015 schreef:@ shrek: ik heb er al een langere as in gezet. Overigens zijn die asjes geen tientje hoor.
Maar hoe lang was die langere snelspanner?

Doe anders eens het karretjesdingetje aan de fiets, steek de snelspanner er van links helemaal doorheen en maak een fotootje van hoe ver de snelspanner rechts uit de as van de naaf steekt. :)
@ travelmaster: Ik wacht nog steeds braaf op antwoord van Santos. Ik ben erg benieuwd naar de reactie eerlijk gezegd. Ben verwonderd over het gebrek aan service maar misschien verwacht ik wel veel te veel van die club :-(

@ shrek: wacht even want nu weet ik dus niet meer welke ik nou kan/moet hebben :-( Die uit de link dus niet, die had ik ook gevonden maar waar moet ik nu op letten? Dikker dus? Ik kan pas morgen even het andere asje eruit halen en de kar erop zetten en de foto maken, zal ik doen natuurlijk :-) Ben zelf ook benieuwd hoe lang die as nu is. Misschien heb ik verkeerd gemeten bij de kapotte as. Meet ik tussen klem en moertje? *stomme vraag*

Ben erg blij met jullie hulp. Zou niet graag willen dat woef weer op de weg ligt ineens :-(

Afbeelding
Max2015 schreef:@ travelmaster: Ik wacht nog steeds braaf op antwoord van Santos. Ik ben erg benieuwd naar de reactie eerlijk gezegd. Ben verwonderd over het gebrek aan service maar misschien verwacht ik wel veel te veel van die club :-(
Vreemd om Santos hier uberhaupt bij te betrekken, die kunnen er weinig aan doen wat jij allemaal tussen je snelspanners klemt :wink:
(als je zelf een andere snelspanner gemonteerd hebt kan Santos er helemaal niks meer aan doen natuurlijk)
Dit is bij uitstek iets waar een FM iets over zou moeten kunnen zeggen (met fiets, karretje en snelspanner bij de hand om gewoon te kunnen proberen of t past)
Die uit de link dus niet, die had ik ook gevonden maar waar moet ik nu op letten? Dikker dus?
Langer!
(dat verhaal over M10 assen voorlopig ff vergeten)
Ik kan pas morgen even het andere asje eruit halen en de kar erop zetten en de foto maken, zal ik doen natuurlijk :-) Ben zelf ook benieuwd hoe lang die as nu is
.
Ben vooral benieuwd hoe lang degene die kapot is gegaan nou was.
Ben erg blij met jullie hulp.

Graag gedaan!
(maar niet meer zo onaardig over Santos of Shimano doen he :wink: )
@ shrek: Jawel, dat doe ik wel want nogmaals: ik vind het idioot dat een nieuwe QR as meteen kapot gaat. Of dat nu aan Santos of aan Shimano ligt. Bagger kwaliteit. Daar blijf ik toch echt bij. Ik bedoel dus de as die kapot ging, de originele as die geleverd is bij de fiets. Ik heb dit nooit bij mijn speelgoed fietsje gehad en die is echt van mindere kwaliteit. Daar zit een ook een korte as op (weet ik nu) van merk nul en die is niet kapot. Over de oude kapotte (dus die op de fiets zat) : meet ik tussen moertje en hendel? Dan is het 133 mm
Als ie te kort is, is t geen baggerkwaliteit (Shimano QR's zijn zo'n beetje de meest probleemloze die er bestaan) maar te kort.
Kijk maar naar die foto, er pakten hooguit 2 a 3 windingen schroefdraad, dat is véél te weining.

En als ie te kort is door de dingen die jij ertussen klemt, kan Santos of Shimano daar niks aan doen. Als ie daarvoor al t kort was had Santos de verkeerde snelspanner gemonteerd, maar dat kan ik niet beoordelen zonder de door mij gevraagde foto ;)