Als je niet gewoon bent om meer voorover te fietsen kan de druk op de polsen inderdaad vervelend zijn. Het is hier al aangehaald maar veel heeft ook te maken met de snelheid waarmee je fietst. Als ik mijn fiets voor ritjes met de familie gebruik zet ik het stuur 5cm hoger dan voor woon-werk verkeer. Bij woon-werk staat het ongeveer 1cm lager dan het zadel.Belle schreef:Ik ben vorige week naar SMA Midden Nederland geweest voor een fietspositiemeting en heb mijn ervaringen gepubliceerd in een blogpost: In relatietherapie met mijn Gazelle.jeroen_ schreef:Er bestaan ook fiets SMA's die zo te zien dergelijke metingen uitvoeren. (sportmedisch advies centrum)
Maar ik heb sinds een paar maanden een korte kader (55cm bovenbuis horizontaal gemeten) en dat is voor mij, 1m67, echt een openbaring. Bij mijn vorige fietsen was de kader altijd wat te lang, 57cm of langer, en bleeft ik het stuur maar omhoog zetten om toch confortabel te zitten. Ik rijd ook met een hele korte stuurpen, 40mm.
Misschien is die kader gewoon te lang voor jou. Je zou zoiezo al kunnen beginnen met die verstelbare stuurpen te vervangen door een korte vaste stuurpen.
Verder lijkt het alsof er Ergon GP1 handvaten gemonteeerd zijn, en die zijn bedoeld voor rechte sturen. Voor een gebogen stuur zou je de GC1 moeten hebben. In mijn ervaring moet het GP1 handvat ook echt goed afgesteld staan qua hoek om je pols goed te ondersteunen. Met de GC1 heb ik geen ervaring want ik rijd met een smal (57cm) recht stuur.
Ook lijkt mij het Brooks-zadel helemaal doorgezakt, moet dit niet opgespannen worden? Staat het ook niet teveel naar achter gekanteld?
Als je zadelpen 4cm hoger gezet kon worden zonder dat je pedalen kwijtraakt stond het echt veel te laag, dat is heel belastend voor je knieën. Mijn vrouw krijgt kniepijn als haar zadel 1cm te laag staat...