Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Lichaam laten opmeten - Pagina 3 - Forum Wereldfietser

Lichaam laten opmeten

Belle schreef:
jeroen_ schreef:Er bestaan ook fiets SMA's die zo te zien dergelijke metingen uitvoeren. (sportmedisch advies centrum)
Ik ben vorige week naar SMA Midden Nederland geweest voor een fietspositiemeting en heb mijn ervaringen gepubliceerd in een blogpost: In relatietherapie met mijn Gazelle.
Als je niet gewoon bent om meer voorover te fietsen kan de druk op de polsen inderdaad vervelend zijn. Het is hier al aangehaald maar veel heeft ook te maken met de snelheid waarmee je fietst. Als ik mijn fiets voor ritjes met de familie gebruik zet ik het stuur 5cm hoger dan voor woon-werk verkeer. Bij woon-werk staat het ongeveer 1cm lager dan het zadel.

Maar ik heb sinds een paar maanden een korte kader (55cm bovenbuis horizontaal gemeten) en dat is voor mij, 1m67, echt een openbaring. Bij mijn vorige fietsen was de kader altijd wat te lang, 57cm of langer, en bleeft ik het stuur maar omhoog zetten om toch confortabel te zitten. Ik rijd ook met een hele korte stuurpen, 40mm.

Misschien is die kader gewoon te lang voor jou. Je zou zoiezo al kunnen beginnen met die verstelbare stuurpen te vervangen door een korte vaste stuurpen.

Verder lijkt het alsof er Ergon GP1 handvaten gemonteeerd zijn, en die zijn bedoeld voor rechte sturen. Voor een gebogen stuur zou je de GC1 moeten hebben. In mijn ervaring moet het GP1 handvat ook echt goed afgesteld staan qua hoek om je pols goed te ondersteunen. Met de GC1 heb ik geen ervaring want ik rijd met een smal (57cm) recht stuur.

Ook lijkt mij het Brooks-zadel helemaal doorgezakt, moet dit niet opgespannen worden? Staat het ook niet teveel naar achter gekanteld?

Als je zadelpen 4cm hoger gezet kon worden zonder dat je pedalen kwijtraakt stond het echt veel te laag, dat is heel belastend voor je knieën. Mijn vrouw krijgt kniepijn als haar zadel 1cm te laag staat...
verkeerdelijk dubbel
Belle schreef:
jeroen_ schreef:Er bestaan ook fiets SMA's die zo te zien dergelijke metingen uitvoeren. (sportmedisch advies centrum)
Ik ben vorige week naar SMA Midden Nederland geweest voor een fietspositiemeting en heb mijn ervaringen gepubliceerd in een blogpost: In relatietherapie met mijn Gazelle.
Oeh wat een drama... Ik wil vooral niet op medisch gebied dingen claimen, maar ik heb hier toch een aantal suggesties die je "voor weinig" kan proberen....

Allereerst, voordat je een sport opgeeft vanwege een of ander chronisch letsel moet je het wel een kans geven. Heel goed dat je zelf tot die conclusie bent gekomen! Het is daarom pijnlijk om te zien dat je zo slecht bent geholpen door deze adviseur (ik kan haast niet tot een andere conclusie komen).

1. Betreft zadelhoogte: De aloude formule van Genzling (0.885*Binnenbeenlengte) is een uitstekend startpunt. *Season to taste* => Nog simpeler, hak op de as van het pedaal (crank in het verlengde van de zadelbuis) en been strekken kan ook leiden tot een prima zit.

2. Zadels zijn heel persoonlijk. "Een Brooks" kan prima zitten, maar dat hoeft niet... en misschien moet je juist een andere Brooks hebben. Of Een Specialized henge, Een SQlabs.. etc. etc. Een goede FM kan je een tijdje een zadel laten testen.

3. De handpijn: De kern van de zaak.

- Als je op de fiets zit, is er dan een handpositie die minder druk geeft? Zo ja, gebruik dat dan als uitgangspunt van de rest van je zit!
- Ergon handvatten kunnen prettig zijn, maar dan wel goed afgesteld. Op de foto vraag ik me af of dat in dit geval klopt. Sowieso zie ik een terugstand van de handvatten die ik zelf niet zo prettig zou vinden (stuur is vrij extreem achteruit)... maar dat is persoonlijk. => het is eigenlijk heel simpel; Als je armen bijna strekt zal je polshand een natuurlijke positie aannemen. Dat zou ongeveer moeten corresponderen met de stand van je handvatten.
- Het verwijt dat het door jou gewenste stuur te breed is is kolder. Je kan hem namelijk ook prima wat smaller vastpakken, de variatie is juist de kracht van dat stuur. => Ik heb natuurlijk niet meegeluisterd tijdens jullie gesprek, maar ik ga hierdoor toch een aantal vraagtekens bij de adviseur plaatsen.

Concreet (wat ik dus zou doen om te beginnen): Naar een goede FM gaan en samen met hem de boel rustig doornemen.

- Hak op de pedaalas, gestrekt been: Zadel zal ongetwijfeld wat omlaag gaan (deze methode leidt tot een wat lagere positie dan meestal wordt opgemaakt uit formules, maar dat is om te beginnen prima).
- Omdat je zadel heel erg hol is en je dit niet fijn lijkt te vinden: Vlak(ker) zadel. Laat je niet leiden door "Vrouwen zadel/Herenzadel". Een goede FM heeft desnoods wat oude zadels die je mag testen om tot een beter oordeel te komen.
- Check je handpositie. dat kan achter je bureau... gewoon je armen rustig neerleggen en kijken hoe je handen staan. Vergelijk dat met je handpositie op de fiets. Laat de Ergons goed afstellen! Een nieuw stuur van XLC/Ergotec is 10-15 euro+montage kosten. Er moet wel van alles op en af worden geschroefd, dus als je FM dat doet moet je hem wel de kosten gunnen.
Belle schreef:Bedankt voor het meedenken. De bikefitter heeft vastgesteld dat de geometrie van de fiets goed is. Er wordt gekeken welke hoeken je lichaam en ledematen maken. Het stuur is juist verhoogd om rechterop te zitten zodat de druk op de handen verminderd. De hoek van de handvatten is ook nagekeken. Geen last van de knieën gelukkig. De foto van de fiets is van voor de meting, daarna gleed ik van het Brooks-zadel er van voren steeds af.
Graag gedaan. Aangezien je niet tevreden bent met de aanpassingen van de bike-fitter zul je toch zelf verder moeten zoeken. Ik wou alleen maar wat mogelijkheden aangeven. Volgens mij is er echt wel een reden waarom Ergon voor gebogen sturen een ander soort handvaten aanraad.

Verder is het zo dat een gebogen stuur breder moet zijn dan een recht stuur. Zie bijvoorbeeld deze illustratie uit de Thorn-catalogus.

Afbeelding

Ik vermoed echter dat je probleem bij het zadel gezocht moet worden. Het is mij nog altijd niet duidelijk wat hoe het voorheen stond en wat er juist veranderd is:
Belle schreef:Dit was hoe het zadel stond afgesteld, met de hak op het pedaal gemeten. Nu staat het zadel zo hoog dat ik de fiets schuin moet houden, de onderkant van mijn dij op het zadel leggen en dan dooruppen.
Bedoel je hiermee dat je voorheen met je voeten aan de grond kon als je op het zadel zat, en dat dat nu niet meer lukt? Zo ja, dan stond het zadel echt te laag.

Ik heb ook al last gehad van tintelende armen, en dat lag aan het zadel. Rijd je nu nog met dat Brooks-zadel, en moet dat niet opgespannen worden?

Waarmee ik niet wil zeggen dat het een slecht idee is om meerdere handposities mogelijk te maken, maar in mijn ervaring voelt een vlinderstuur in geen enkele positie prettig aan.
Belle schreef:Ja misschien ook omdat je dan vaker van positie wisselt. Zo'n vlinderstuur of Jones H-bar wil ik nog wel eens uitproberen.
Dan zou je ook eens een ligstuur/triathlonstuur misschien zelfs in combinatie met een racefietsstuur kunnen proberen, helemaal geen belasting op je handen.
Ik vind het in dit geval met serieuze medische problemen onverstandig om op dit forum allerlei specifike ideeën aan te reiken zonder eerst alle aspecten van de zit te kunnen beroordelen. Dat is precies wat een goede bikefitter doet. Met name kunne we de basis van de zit zoals de terugstand en de hoogte van het zadel hier niet zien.

Los daarvan is dat Brookszadel op de foto zwaar doorgezakt. Als de bikefitter dat niet heeft opgemerkt dan is dat niet best.

Ook is het al dan niet met de voeten aan de grond kunnen komen in principe irrelevant voor de zit. Met name vrouwen hebben er last van omdat fietsen voor vrouwen, omdat vrouwen gemiddeld kleiner zjin, vaak een verhoogd bracktet hebben om de zitbuis korter te maken. Dat is geen goed idee van de framebouwer, maar wel gemakkelijk in de productie.
Ik volg Leon wat de geschiktheid van internet-adviezen betreft, maar wil wel aanstippen dat gewoon worden aan een nieuwe fietshouding meer dan een paar tiental kilometer fietsen behoeft, zeker als je gewoon bent om op een veel te laag zadel te zitten, wat ik nog altijd vermoed. En vooral, dat het gevaarlijk is met een te laag zadel te fietsen, zie bijvoorbeeld het reisverslag van timontyres: http://www.wereldfietser.nl/phpbb/viewt ... =4&t=29417
Op zich mee eens Leon, maar het hele proces van zowel fitter als specialist roept toch wel heel veel vragen op. Een handblessure die leidt tot advies van het stoppen van fietsen is extreem rigoureus.

*Heel voorzichtig gesteld* De input van Belle naar de fitter leidt niet tot een juiste zit (ik zou zeggen onfietsbaar) de input van Belle leidt ook tot advies van de specialist om niet meer te fietsen. Ik wil vooral niet Belle wegzetten als onkundig, maar hier lijkt toch iets niet te gaan zoals het hoort te gaan.

Een paar stappen terug en het hele proces bekijken en het probleem rustig bekijken kan helpen om de gedachten op een rijtje te zetten en daarmee rustig een second opinion van iemand die hier heel veel ervaring mee heeft.

Nogmaals, dit is geen verwijt richting Belle, ik zoek vooral naar aanknopingspunten voor haar om verder te gaan. Rigoureuze adviezen om niet te sporten verdienen toch nader aandacht voordat je je er bij neerlegt. Dat Belle dat doet vind ik daarom heel goed.

That said: de mening van de medisch specialist is veel meer waard dan mijn veraf beschouwing, daar heeft leon helemaal gelijk in.
En vooral, dat het gevaarlijk is met een te laag zadel te fietsen, zie bijvoorbeeld het reisverslag van timontyres:
Het probleem hiermee is dat knie- klachten die zadel gerelateerd zijn overeenkomen met overbelasting.

Zeker bij timontyres is zijn aanpak precies die voor overbelasting (ontsteking). Het is een heel makkelijk ding om te denken: Door de zadelstand aan te passen ging de pijn weg.... maar er is zeker wat voor te zeggen dat door rustiger aan te doen in combinatie met ontstekingsremmers hij het geplaagde lichaamsdeel liet herstellen en dat daarna door training en voorzichtigheid het niet meer optrad.

Dat een zadel niet 5 centimeter te laag of te hoog moet staan is evident, maar een centimeter lager of hoger? Dat is een heel krappe marge... een mens is geen robot die gefixeerd op de fiets zit. Anders is de dikte van je zeem en schoenzool meteen een issue... en de praktijk leert gelukkig dat dit voor het gros van de mensen niet zo is.
loknor schreef:Dat een zadel niet 5 centimeter te laag of te hoog moet staan is evident, maar een centimeter lager of hoger? Dat is een heel krappe marge... een mens is geen robot die gefixeerd op de fiets zit. Anders is de dikte van je zeem en schoenzool meteen een issue... en de praktijk leert gelukkig dat dit voor het gros van de mensen niet zo is.
In Belle's geval heeft de bikefitter het zadel 4cm hoger gezet, wat bij mij vragen doet rijzen omtrent de oorspronkelijke hoogte. Ik zet overigens mijn zadel wel één cm hoger als ik met wandelschoenen fiets, maar volgens GCN maakt 1cm hoger of lager inderdaad niet veel uit: https://www.youtube.com/watch?v=bT-JOg_oLJk
Belle schreef:
daulagari schreef:Dan zou je ook eens een ligstuur/triathlonstuur misschien zelfs in combinatie met een racefietsstuur kunnen proberen, helemaal geen belasting op je handen.
Dat is nog wel een goed idee! Maar dan word je wel helemaal een bukfietser met een uitzicht dat voor 80 procent uit wegdek bestaat.
Het ligt er maar helemaal aan hoe je het ligstuur monteert. Als je het ligstuur horizontaal zet dan heb je de minste luchtweerstand maar moet je je nek ver naar achteren buigen om goed voorruit te kunnen kijken, Als je het ligstuur laat oplopen (bij mijn vakantiefiets z'n 35 graden) dan is het een vrij normale positie.

Afbeelding

Edit: Fotootje toegevoegd
Ik vind het wel handig bij een stoplicht als ik met mijn voeten de grond kan raken. Hoe doen jullie dat dan? Nu staat de fiets zowat in een hoek van 45 graden voordat ik bij de grond kan.
Ik weet niet hoe anderen het doen, maar ik kom altijd uit het zadel als ik stop. En de fiets blijft mooi recht. M.i. staat het zadel - veel - te laag als je met de voeten aan de grond kunt zonder uit het zadel te komen. Op dat punt ben ik het met bdr eens. En wat betreft vlindersturen: ik heb er nooit een gehad, maar bij twee fietsende vrouwen in mijn omgeving heb ik intussen zulk stuur al moeten vervangen door een recht exemplaar met bar-ends. Ze kregen allebei na korte tijd een grondige hekel aan vlindersturen, die, als ik hen mag geloven, veel posities toestaan maar geen enkele goede.
Belle schreef: Ik vind het wel handig bij een stoplicht als ik met mijn voeten de grond kan raken. Hoe doen jullie dat dan? Nu staat de fiets zowat in een hoek van 45 graden voordat ik bij de grond kan.
Er zijn wel meer mensen die zo rondfietsen. Maar op de grote meerderheid van de fietsen betekent dat dat men veel te laag zit en de benen dus onvoldoende strekt bij het fietsen. Wat o.a. resulteert in veel minder rendement,meer kniebelasting, ...

Van het zadel moeten komen om bij de grond te geraken is dan misschien onhandig als je het niet gewoon bent, het is zeker niet abnormaal. Ik moet het bij al mijn fietsen doen (met uitzondering van de ligfietsen). Het went trouwens snel.

Renaat
Wat mij bij het meten vaak opvalt is dat ik bij mensen met klachten of mensen met korte spieren (als je dertig jaar stukadoor bent geweest of zo) heel goed kan zien of iemand comfortabel zit.
Het klinkt wat zweverig, maar aan de spanning en kromming van de schouders, nek, armen, ellebogen, polsen valt veel af te lezen.

De spanning in de rug is een ander verhaal. Veel mensen hebben een kromme rug.
(Bij mij zal dat wel komen omdat ik altijd op straat op zoek ben naar muntjes. Dan krijg je vanzelf een kromme rug:-)
Ik probeer dan ook nooit om koste wat het kost klanten zo te zetten dat de rug recht is, want dan forceer je van alles.

En ja, als je op de meest efficiënte zithoogte zit, kun je bij de meeste fietsen maar net met de tenen op de grond. Dus leun ik meestal tegen een paaltje, stop bij een trottoir of stap af.
Een fiets koop je overigens om te fietsen en niet om te steppen of zo:-)
Belle schreef: Ik vind het wel handig bij een stoplicht als ik met mijn voeten de grond kan raken. Hoe doen jullie dat dan? Nu staat de fiets zowat in een hoek van 45 graden voordat ik bij de grond kan.
Een cursusje starten en stoppen op de fiets :wink: : https://www.sheldonbrown.com/starting.html

Ik citeer: "Do not try to sit on the saddle while the bike is stopped."

Renaat
Inderdaad zie ik heel veel fietsers die door onkunde een verkeerde zithouding hebben: te laag met de middenvoet of zelfs met de hak op de pedalen. Dan praat ik nog niet over de verhoudingen tussen het stuur en het zadel. Hier schiet bij de aankoop van de fiets de voorlichting van de fietsenzaak tekort. De voeten horen met de bal op de pedalen te rusten.
Er is mij geleerd in een Groninger fietsenzaak (fa. Dik) dat je je been zo gestrekt moet staan, dat de hak van je voet het pedaal in de onderste stand nog maar net kan aanraken. Daarvoor gebruikte hij een houten meetpaal met haakse schuiflat, dat hij omhoog schoof tot onder je kruis. Hij trok hem wel ietsje te hard omhoog (auw, mijn genitaliën). Ik ben 1,85 lang (let op: de verhoudingen tussen lichamen en benen kunnen verschillend zijn – want ik ken mensen met een lang bovenlijf, maar korte benen) en mijn Brooks-zadel is langs de zadelbuis gemeten 110 cm boven de grond. Zo kon ik al jarenlang heerlijk fietsen. Te hoog voor de vliegdozen dus....
Bij stoplichten gewoon je kont van het zadel af en met beide benen op de grond staan. Of op het zadel blijven zitten met je hand vasthoudend aan een paal bij de stoplichten, vaak gaat het om een paal met rood-gele knop om te wachten op het groene licht.
Martin E. van Doornik schreef:De voeten horen met de bal op de pedalen te rusten.
Dat advies lijkt niet in steen geschreven.
https://www.stevehoggbikefitting.com/bi ... -position/
Martin E. van Doornik schreef:. De voeten horen met de bal op de pedalen te rusten.
Onzin. Niks mis met een middenvoet of zelfs hak positie.

http://www.trainingbible.com/joesblog/2 ... ition.html

Dit is juist waarom je enorm moet uitkijken met het door een expert laten aanmeten van een fiets... het is allemaal traditie, het is niet klinisch onderzocht.

Overigens is de hak op het pedaal methode prima als uitgangspunt, maar ben je voor de meeste fitters behoorlijk laag. Het is ook een enorm groffe schatting omdat je dingen als voetmaat etc. totaal niet meeeneemt. Ik durf te wedden dat Belle een hoger advies heeft gekregen dan de aloude hak op het pedaal methode.
Onzin. Niks mis met een middenvoet of zelfs hak positie.
Ik meen hier enige inconsistentie te zien. Als het allemaal niet onderzocht is, dan is het doorsnee positie-advies misschien niet academisch ondersteund, maar bovenstaande uitspraak natuurlijk ook niet.

De volgende quote uit het gelinkte artikel trok mijn aandacht.
I try putting my cleats in the arch of my shoes. With some skepticism I tried it. To my amazement my performance improved. In fact, my power-heart rate ratio which I tracked for years improved by 9%.
Ofwel is deze power-heart rate ratio niet relevant voor de prestaties, ofwel is hij dat wel en dan is een verbetering van 9 % redelijk fenomenaal. Zo fenomenaal dat ik persoonlijk vermoed dat het nooit klinisch onderzocht is ...
loknor schreef:
Martin E. van Doornik schreef:. De voeten horen met de bal op de pedalen te rusten.
Onzin. Niks mis met een middenvoet of zelfs hak positie.

.
Volgens mij fiets je niet veel. Je kunt me met allerlei websites en onderzoeken om de oren slaan, maar volgens mij is fietsen met de bal van de voet de meest natuurlijke weg. Punt.
Eric Schuijt schreef:Ik probeer dan ook nooit om koste wat het kost klanten zo te zetten dat ...
Dit lijkt me de allerverstandigste zin in deze discussie.

Niemand is namelijk normaal. Gelukkig.

Metingen zijn eer goed uitgangspunt, maar om de laatste millimeters of zelfs centimeter in zadel- en stuurstand te willen meten lijkt mij onzinnig. De vele mogelijke abnormiliteiten van een lijf doen de resultaten daarvan namelijk teniet, en zijn niet meetbaar, of je zou het lijf eens moeten volhangen met (spier)spanningsopnemers (bestaan die?).