Ja een pracht fiets en rijd lekker.
Daar gaat het toch om uiteindelijk.
Denk ook niet dat het zo hard opschiet met stille midden motoren.
Je leest er weinig over althans.
Fiets lekker!
Additionally, paste this code immediately after the opening
tag:loknor schreef:Het kan alleen stiller door meer pakking of door sterk te gaan "knijpen". Een middenmotor heeft een interne overbrenging en die maakt lawaai. Je kan dat net als bij een naaf weglaten, maar dan doe je de voordelen van een middenmotor te niet, namelijk ze kunnen een veel hoger toerental draaien, wat heel prettig is voor het vermogen.
vermogen=torque*rpm
Ik verwacht dus niet dat er echt stille middenmotoren komen. Aan de andere kant went het bij de meeste mensen heel snel, dus is het blijkbaar toch net zo'n groot probleem voor de verkoop.
jumbo schreef:loknor schreef:Het kan alleen stiller door meer pakking of door sterk te gaan "knijpen". Een middenmotor heeft een interne overbrenging en die maakt lawaai. Je kan dat net als bij een naaf weglaten, maar dan doe je de voordelen van een middenmotor te niet, namelijk ze kunnen een veel hoger toerental draaien, wat heel prettig is voor het vermogen.
vermogen=torque*rpm
Ik verwacht dus niet dat er echt stille middenmotoren komen. Aan de andere kant went het bij de meeste mensen heel snel, dus is het blijkbaar toch net zo'n groot probleem voor de verkoop.
Of fabrikanten bedenken een andere ( stille ) constructie.
Vrij nieuw in de ebike-markt is het merk Brose.
Brose gebruikt een middenmotor, waarbij geen direkte tandwieloverbrenging is, maar in hun middenmotor zit een getande riem.
http://www.brose.com/de/Presse/Pressemi ... rmany.html
Mag ik vragen welke achtermotor je hebt dan? Ik hoor alleen verhalen dat ze in de bergen over verhit raken. Ook bij de test van de fietsen bond kwam de idworx slecht uit de test. Welke fiets heb jij dan? Het geluid van de middenmoter is inderdaad storend als je door de natuur rijdt. En dat je nog 50% over hebt is helemaal ideaal. Ik heb nog tijd om te kopen en zal nog goed rondkijken.BertKremer schreef:Die nieuwe Koga ziet er inderdaad erg mooi uit en is goed uitgerust. Ik heb er één met een achtermotor en die heb ik gekozen omdat ik mij stoorde aan het geluid van de midden-motor. Als je vaak de heuvels op rijdt (ik woon in Zuid-Limburg) en de fiets gebruikt tijdens fietsvakanties wil ik graag stilte hebben of alleen het geluid van de banden op de weg. De fiets werkt goed ook in de bergen van Noorwegen, Engeland en Schotland. Afhankelijk van de mate van ondersteuning en de zwaarte van het dagtraject heb ik meestal nog meer dan 50% energie over en kan dus nog een tweede dag rijden.
De beste combi is een Bosch performance/cx motor met XT 10 of 11 groep, inmiddels ook mogelijk met 2 x 500 watt accu voor meer dan 200 km bereik.Fiets-avontuur schreef:Mag ik vragen welke achtermotor je hebt dan? Ik hoor alleen verhalen dat ze in de bergen over verhit raken. Ook bij de test van de fietsen bond kwam de idworx slecht uit de test. Welke fiets heb jij dan? Het geluid van de middenmoter is inderdaad storend als je door de natuur rijdt. En dat je nog 50% over hebt is helemaal ideaal. Ik heb nog tijd om te kopen en zal nog goed rondkijken.BertKremer schreef:Die nieuwe Koga ziet er inderdaad erg mooi uit en is goed uitgerust. Ik heb er één met een achtermotor en die heb ik gekozen omdat ik mij stoorde aan het geluid van de midden-motor. Als je vaak de heuvels op rijdt (ik woon in Zuid-Limburg) en de fiets gebruikt tijdens fietsvakanties wil ik graag stilte hebben of alleen het geluid van de banden op de weg. De fiets werkt goed ook in de bergen van Noorwegen, Engeland en Schotland. Afhankelijk van de mate van ondersteuning en de zwaarte van het dagtraject heb ik meestal nog meer dan 50% energie over en kan dus nog een tweede dag rijden.
Mijn uitleg was te kort.... excuus. Lees dit eens:Velodeville schreef:Als we zo beginnen op zaterdag ochtend , 36 volt x 13,4 amp. geeft 482,4 Wh de motor verbruik 250 wh , 482,4 : 250 = 1,9 uur ondersteuning op vol vermogen
Leon schreef:Mijn uitleg was te kort.... excuus. Lees dit eens:Velodeville schreef:Als we zo beginnen op zaterdag ochtend , 36 volt x 13,4 amp. geeft 482,4 Wh de motor verbruik 250 wh , 482,4 : 250 = 1,9 uur ondersteuning op vol vermogenLeon schreef:wattuur
Bron: https://nl.wikipedia.org/wiki/Kilowattuur
https://nl.wikibooks.org/wiki/Basis_ICT ... rotechniek
Met name de stukjes Vermogen en Energiegebruik.
Dan wordt de tijd dat de rest van de wereld er eens wat aan gaat doen en de leerboeken aanpast!Velodeville schreef:Ik put uit 5 jaar "Bosch" ervaring met meer dan 1000 verkochte E-Bike'sLeon schreef:Mijn uitleg was te kort.... excuus. Lees dit eens:Velodeville schreef:Als we zo beginnen op zaterdag ochtend , 36 volt x 13,4 amp. geeft 482,4 Wh de motor verbruik 250 wh , 482,4 : 250 = 1,9 uur ondersteuning op vol vermogen
https://nl.wikibooks.org/wiki/Basis_ICT ... rotechniek
Met name de stukjes Vermogen en Energiegebruik.
Aniphys schreef:Vooraleer dit hier ontaardt: het gaat hier om het door elkaar halen van eenheden: wattuur (Wh) en watt (W). Dat doet bij het lezen een beetje pijn aan Leon's ingenieurs-ogen en hij zet dat recht. Ik begrijp dat wel.
Het gebruik van verkeerde eenheden klinkt een beetje als volgende wereldfietserdialoog:
" He, gisteren heb ik een heel eind gefietst, van Valence naar Avignon, en dat was ongeveer 140 km/u. Een dezer dagen doe ik ook nog de Mont Ventoux, ik wil die afdaling doen tegen gemiddeld 50 km."
Zo klonk die eenheden mix-up in Leons oren denk ik. Vandaar de commentaar. Niet, Leon?
Ik ben het volledig met je eens Velodeville. Jij deelt jouw ervaring met elektrische fietsen, Leon deelde zijn kennis van de fysica. Hij had misschien minder cryptisch moeten zijn. Hij had denk ik een probleem met jouw niet-zo-nauwkeurig gebruik van eenheden. Ik zal dus wat rechtstreekser het probleem benoemen (maar ik ben geen expert in die zaken):Velodeville schreef:Het is van mij uit absoluut niet de bedoeling dat het ontaard, maar ervaringen en kennis delen is zinvol voor alle lezers.
1. volt x ampere = watt (niet wattuur, zoals je schreef)Velodeville schreef:36 volt x 13,4 amp. geeft 482,4 Wh de motor verbruik 250 wh , 482,4 : 250 = 1,9 uur