Oepsarnob schreef:Ik ben het met je redenering eens, maar het paard staat nu wel op de juiste plaats ..is het paard voor de wagen spannen.

Renaat
Additionally, paste this code immediately after the opening
tag:Fietsen met een effectief vermogen van 100 W is nu net wat we hier op dit forum allemaal heel graag en heel lang achter elkaar doen. Je hebt namelijk op een doorsnee fiets 100 W nodig om 20 km/u te fietsen.WimB schreef:Hoe hoog wordt je lichaamstemperatuur als je fietsend 100W gaat produceren en is het niet erg vervelend om te doen.Leon schreef:Je stelling bewijst alleen dat er minimaal één mens even niet geschikt was om de energie op te brengen de stelling genuanceerd op te schrijven.WimB schreef:Een mens is zowel lichamelijk als geestelijk niet geschikt om energie te leveren.
Daar zal veel voor nodig zijn. De meeste accu's hebben een spanning van 36V, terwijl dynamo's ontwikkeld zijn om 6V te leveren. Je kunt die spanning wel verhogen, maar dan krijg je weer (thermische) verliezen. Bij 6V zal een dynamo pakweg 5W leveren. Een lader op netspanning levert makkelijk 200 W en daarmee moet je al enkele uren laden om de accu vol te krijgen...Headley schreef:OK, zeer simplistisch gesteld, kan de accu niet worden bijgeladen middels een naafdynamo??? (mits hier en daar de nodige aanpassingen en met de redenering dat alle beetjes helpen)
En die dan wordt gebruikt in een relatief zwaar voertuig (al is dat natuurlijk erg relatief omdat ook het lichaamsgewicht in rekening dient gebracht te worden) en bij relatief hoge snelheden.CapoJan schreef:Dan hebben we het niet over de orde van grootte van een naafdynamo, maar van een 250 W elektromotor.
Volgens mij is dít een voorbeeld van waar het om gaat. Ondersteund door gebruikservaringden boete schreef:...
Toch ben ik heel blij dat mijn vrouw en ik nu samen van een hobby kunnen genieten.
..
Wat let je om een topic te openen getiteld 'ervaringen met reizen op een e-fiets' (oid)? Dit topic gaat nu eenmaal over batterijen (en achillespezen, volgens de titel, maar die ben ik nog niet tegengekomen in de discussie) en dan lijkt het me logisch dat er gediscussieerd wordt over laden en ontladen, capaciteiten en dergelijke. Er staat je nu een heel subforum ter beschikking om te vullen met allerlei discussies over elektrische fietsen, dus vraag wat je vragen wilt in je eigen topic!ANDO schreef:Misschien een sub-sub topic openen voor de techniek van e-fietsen ,e-auto's,e-drones en wat al niet meer.
Ik zou zelf graag wat meer willen horen van mensen die daadwerkelijk met een e-fiets op reis zijn geweest of van plan zijn dat te gaan doen.
Dat hangt ook weer af van hoe het systeem geïmplementeerd is. Ik weet, niet uit eigen ervaring, dat er systemen zijn waarbij je instelt vanaf welke snelheid de regeneratie (en magnetische rem) gaat werk. Dat stel je bijvoorbeeld in op 50 km/u. Dan heb je er bij uitbollen geen last van, maar recupereer je wel energie bij langere afdalingen.loknor schreef:Betreft recuperatie: Los van de kleine winst is er een veel groter probleem.
Zodra je je pedalen stilhoudt zal de motor gaan remmen, dat voelt uit ervaring heel vervelend. Dit is ook al vermeld bij de rijimpressie van de Santos ebike op het Sint Chrisptophorus blog.
Net als dat veel e-bikes grote legen tassen er aan hebben hangen en banden hebben met dikke antileklagen die dan ook nog maar half opgepompt worden. Dan heb je een flinke ondersteuning nodig om nog vooruit te komen.CapoJan schreef:Het is zo dat vaak heel simpele systemen gebruikt worden omwille van de kostprijs en dat de nadelen daarvan dan veralgemeend worden.
Het valt bijvoorbeeld ook op dat veel populaire e-bikes met een Nexus 7 naaf uitgerust worden. Dat is geen wonder op het vlak van rendement, maar 'de motor zal dat wel opvangen' zeker?
Kostprijs en gewicht zijn twee factoren die bij het ontwikkelen van fietsen een veel grotere rol spelen dan bij het ontwikkelen van veel gemotoriseerde voertuigen.CapoJan schreef: Het is zo dat vaak heel simpele systemen gebruikt worden omwille van de kostprijs en dat de nadelen daarvan dan veralgemeend worden.
Zo lijkt men inderdaad vaak te denken bij elektrisch ondersteunde fietsen. Gelukkig zijn er uitzonderingen op de regel maar vaak trekt men de fabrikant zich niets meer aan van weerstanden (o.a. van de banden) en gewicht omdat het toch een ondersteunde fiets is. Met als resultaat een fiets die enkel met ondersteuning acceptabel rijdt en waarvan de laagste stand van ondersteuning eigenlijk enkel dienst doet voor het compenseren van dat hogere gewicht en die extra weerstanden.CapoJan schreef: Dat is geen wonder op het vlak van rendement, maar 'de motor zal dat wel opvangen' zeker?
Ik vermoed toch dat bij het rijden van een rondje de krachten van de motor tot op duizendsten achter de komma even groot zijn als de wrijvingskrachten van de fiets, anders zou de fiets op het einde van de dag nog niet stilstaan.loknor schreef:de bijbehorende krachten van een motor zijn vele malen groter.
Lijkt me niet dat wat ik zeg op een of andere manier die waarheid geweld aan doet Leon.Leon schreef:Ik vermoed toch dat bij het rijden van een rondje de krachten van de motor tot op duizendsten achter de komma even groot zijn als de wrijvingskrachten van de fiets, anders zou de fiets op het einde van de dag nog niet stilstaan.loknor schreef:de bijbehorende krachten van een motor zijn vele malen groter.