Alien schreef:een forum is niet het juiste medium voor zulke zaken, omdat onderwerpen waarop weinig wordt gereageerd naar beneden zakken in de rangorde. Een forum is bedoeld voor discussie, en reisverslagen nodigen daartoe weinig uit. (Minder dan schisma's over bandbreedte en remtechnieken, in elk geval.)
Voor reisverslagen is een een blog een veel betere passende oplossing.
Het verbaast me hogelijk dat de vereniging daarvoor geen platform biedt voor haar leden, maar wellicht dat dit in de nieuwe website beter geregeld is?
Ik vind dat dit draadje een goede richting op gaat. Al besef ik dat de titel niet meer de lading dekt. Inderdaad is een forum geschikter voor vraag & antwoord en discussies, dan voor berichten over fietsreizen (al gaat het soms echt nergens over: een bericht over een 'fietstest' kapen voor gezwets over fietskleding op elektrische fietsen).
Blijft wel de vraag waarom de WF-site hierin niet voorziet. De WF doet, voor zover ik kan zien, een aantal dingen heel goed: activiteiten organiseren, een forum in de lucht houden en een mooi blad uitgeven. Dat is heel waardevol. Maar online informeren en inspireren om naar bepaalde plekken te gaan: dat ontbreekt m.i. echt. Lijkt me een kerntaak, gezien de missie. Ik bedoel: als er 1 club in Nederland is voor en door fietsreizigers dan is het de WF.
Nog een voorbeeld: laatst kwam er een leuk draadje voorbij waarin je kunt lezen welke mensen nu onderweg zijn, inclusief linkjes. Superleuk, want dan kun je hun belevenissen volgen. (Ja ook de Fietsjunks hoor
). Het probleem is dat zulke informatie ergens diep in de krochten van het forum verdwijnt, terwijl het m.i. een vaste plek verdient, want fietsers die op reis zijn en hun ervaringen delen verdienen die aandacht. Vind ik he. En dan kun je als WF vast wel op een creatieve en uitnodigende manier daarin voorzien.
Ik moet zeggen dat ik ook maar wat roep wat in mij opkomt. En ik zou best ook vrijwilligerswerk in die richting willen doen. Maar dan wil ik het wel goed doen. Ik krijg niet de indruk dat de vaste kern van het forum er iets om geeft: die willen het over techniek hebben. Begrijp me niet verkeerd: dat is ook belangrijk, informatief en bovendien ieder zijn ding. Maar of ik daar dan mijn tijd in wil steken: denk het niet.
Misschien is het dan beter om helemaal los van de WF site een platform te bouwen dat het beste van Vimeo en digitale fietsreismagazines (foto's, korte reportages) in zich heeft, en ook een verzamelplaats is tientallen mensen op weg en honderden reisverslagen. Uiteraard niet in plaats van FB en blogs, maar wel als verzamelplek. Met op de front page de meest recente berichten die aan bepaalde normen voldoen: pakkende foto/videostill, kort bericht. Dan zou ik hopen dat er mensen zijn met min of meer dezelfde ideeën, wat tijd en kennis van hoe je websites, FB, vimeo etc aan elkaar knoopt.