Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Waarvoor dient dit forum? - Pagina 3 - Forum Wereldfietser

Waarvoor dient dit forum?

fietsjunks, ik heb weliswaar geen respons gegeven, maar volg jullie via het forum wel. En vond het inderdaad wat stil de laatste tijd.
een forum is niet het juiste medium voor zulke zaken, omdat onderwerpen waarop weinig wordt gereageerd naar beneden zakken in de rangorde. Een forum is bedoeld voor discussie, en reisverslagen nodigen daartoe weinig uit. (Minder dan schisma's over bandbreedte en remtechnieken, in elk geval.)

Voor reisverslagen is een een blog een veel betere passende oplossing.

Het verbaast me hogelijk dat de vereniging daarvoor geen platform biedt voor haar leden, maar wellicht dat dit in de nieuwe website beter geregeld is?
Alien schreef:een forum is niet het juiste medium voor zulke zaken, omdat onderwerpen waarop weinig wordt gereageerd naar beneden zakken in de rangorde. Een forum is bedoeld voor discussie, en reisverslagen nodigen daartoe weinig uit. (Minder dan schisma's over bandbreedte en remtechnieken, in elk geval.)

Het verbaast me hogelijk dat de vereniging daarvoor geen platform biedt voor haar leden, maar wellicht dat dit in de nieuwe website beter geregeld is?
Soort nederlandse crazyguyonbike zou natuurlijk geweldig zijn! (is volgens mij ook regelmatig voorbij gekomen als wens voor de nieuwe website, maar of daar naar geluisterd is...)
He fijn toch nog 1-0: Fietsjunks wordt wel gemist maar de filmpjes van WorldCycle Video's kennelijk niet :lol: :wink:

@alien ik denk dat je een punt hebt. Op een of andere manier moet je forumzaken, de discussies splitsen van de reisverslagen. Dat kan door de suggestie van Willem om juist de reisverslagen visueler te maken, maar ook langer zichtbaar te houden. Questie van ontwerp.
Alien schreef:een forum is niet het juiste medium voor zulke zaken, omdat onderwerpen waarop weinig wordt gereageerd naar beneden zakken in de rangorde. Een forum is bedoeld voor discussie, en reisverslagen nodigen daartoe weinig uit. (Minder dan schisma's over bandbreedte en remtechnieken, in elk geval.)

Ik vind dat dit draadje een goede richting op gaat. Al besef ik dat de titel niet meer de lading dekt. Inderdaad is een forum geschikter voor vraag & antwoord en discussies, dan voor berichten over fietsreizen (al gaat het soms echt nergens over: een bericht over een 'fietstest' kapen voor gezwets over fietskleding op elektrische fietsen).

Blijft wel de vraag waarom de WF-site hierin niet voorziet. De WF doet, voor zover ik kan zien, een aantal dingen heel goed: activiteiten organiseren, een forum in de lucht houden en een mooi blad uitgeven. Dat is heel waardevol. Maar online informeren en inspireren om naar bepaalde plekken te gaan: dat ontbreekt m.i. echt. Lijkt me een kerntaak, gezien de missie. Ik bedoel: als er 1 club in Nederland is voor en door fietsreizigers dan is het de WF.

Nog een voorbeeld: laatst kwam er een leuk draadje voorbij waarin je kunt lezen welke mensen nu onderweg zijn, inclusief linkjes. Superleuk, want dan kun je hun belevenissen volgen. (Ja ook de Fietsjunks hoor :wink:). Het probleem is dat zulke informatie ergens diep in de krochten van het forum verdwijnt, terwijl het m.i. een vaste plek verdient, want fietsers die op reis zijn en hun ervaringen delen verdienen die aandacht. Vind ik he. En dan kun je als WF vast wel op een creatieve en uitnodigende manier daarin voorzien.

Ik moet zeggen dat ik ook maar wat roep wat in mij opkomt. En ik zou best ook vrijwilligerswerk in die richting willen doen. Maar dan wil ik het wel goed doen. Ik krijg niet de indruk dat de vaste kern van het forum er iets om geeft: die willen het over techniek hebben. Begrijp me niet verkeerd: dat is ook belangrijk, informatief en bovendien ieder zijn ding. Maar of ik daar dan mijn tijd in wil steken: denk het niet.

Misschien is het dan beter om helemaal los van de WF site een platform te bouwen dat het beste van Vimeo en digitale fietsreismagazines (foto's, korte reportages) in zich heeft, en ook een verzamelplaats is tientallen mensen op weg en honderden reisverslagen. Uiteraard niet in plaats van FB en blogs, maar wel als verzamelplek. Met op de front page de meest recente berichten die aan bepaalde normen voldoen: pakkende foto/videostill, kort bericht. Dan zou ik hopen dat er mensen zijn met min of meer dezelfde ideeën, wat tijd en kennis van hoe je websites, FB, vimeo etc aan elkaar knoopt.
Blanche schreef:He fijn toch nog 1-0: Fietsjunks wordt wel gemist maar de filmpjes van WorldCycle Video's kennelijk niet :lol: :wink:
Die had ik toch altijd al gezien :wink:
Het "subforum"': Wie was waar? biedt wel de mogelijkheid om reisverslagen te posten. Helaas, (daar gaat ie weer) alleen voor leden. Voor niet leden: Er wordt droevig weinig gepost op dit forum. Dit jaar nog maar één post. Lijkt me een goed idee om in een nieuwe opzet meer plaats te maken voor reisverslagen.

Gerrit
GerritH schreef:Het "subforum"': Wie was waar? biedt wel de mogelijkheid om reisverslagen te posten. Helaas, (daar gaat ie weer) alleen voor leden. Voor niet leden: Er wordt droevig weinig gepost op dit forum. Dit jaar nog maar één post. Lijkt me een goed idee om in een nieuwe opzet meer plaats te maken voor reisverslagen.

Gerrit
Ik vind het gedeelte Wie Was Waar dubbelen met de vakantieWikii die veel vollediger is. Mijn info plaats ik altijd in de landenwiki. Tenminste toen die het nog deed.

@berger 8)
Blanche schreef:
GerritH schreef:Het "subforum"': Wie was waar? biedt wel de mogelijkheid om reisverslagen te posten. Helaas, (daar gaat ie weer) alleen voor leden. Voor niet leden: Er wordt droevig weinig gepost op dit forum. Dit jaar nog maar één post. Lijkt me een goed idee om in een nieuwe opzet meer plaats te maken voor reisverslagen.Gerrit
Ik vind het gedeelte Wie Was Waar dubbelen met de vakantieWikii die veel vollediger is. Mijn info plaats ik altijd in de landenwiki. Tenminste toen die het nog deed.
We hebben voor verhalen ook nog de subfora per continent, die zijn open voor iedereen.

{pet van ex-fietsvakantiewikiredateur}De wiki is expliciet GEEN plaats om je verhaal te plaatsen. Je mag (!) er wel een link naar je verhaal plaatsen maar een wiki is in de eerste plaats een verzameling van inhoudelijke kennis.{/pet van ex-wikiredateur}

Een van de belangrijkste dingen voor een nieuw forum lijkt mij dat gebruikers de mogelijkheid krijgen om verschillende subfora wel en vooral ook niet te zien. Ik hoop dat degenen die de nieuwe website bouwen, wie dat dan ook moge zijn, die mogelijkheid inbouwen want het scheelt veel frustratie bij veel lezers.
eindgebruiker schreef:Net als bij iedere vereniging kun je gewoon donateur worden van de Wereldfietser. Dan heb je niet de rechten die bij het lidmaatschap horen, maar je steunt wel de vereniging, en daarmee het forum.

We zouden natuurlijk duidelijker kunnen maken op de website hoe je een donatie kunt doen. Veel meer dan uitleggen hoe je geld kunt overmaken is het niet.

Dank voor dit idee, willem.m en stef.l. Wat zouden jullie verder nog verwachten als donateur? Een bedankje? Je naam ergens vermeld?
Het kunnen doneren met motivatie. Dat wil zeggen als donateur kunnen aangeven op globale wijze het gedoneerde bedrag binnen de vereniging gespendeerd zou kunnen worden. Gebruiksvriendelijk zou dit met een slider mechanisme kunnen zoals humblebundle.com dit bijv. doet om aan te geven welk bedrag naar hun website, welk bedrag naar ontwikkelaars en welk bedrag naar een goed doel gaat. Maar je kunt het ook doen via losse donatie opties per bestemming.

De donatie bestemmingen zou ik wel vrij globaal laten, bijv:
Evenementen + workshops.
Website (incl forum en wiki).
Het blad.

Voor mij persoonlijk is het enige dat ik bij online donaties terug wens te zien resultaat. Zie ik dat niet, dan doneer ik ook niet meer.

Een naam in een lijstje hoeft van mij niet zozeer. Hoewel financieel gezien het niet onverstandig is dit wel te doen. Zeker vermelding van de grootste bijdragen. Bedrijven willen elkaar nog wel eens aftroeven door te doneren en soort van een terug verwijzing naar hun website op die wijze af te kopen.
Berger schreef:

Soort nederlandse crazyguyonbike zou natuurlijk geweldig zijn! (is volgens mij ook regelmatig voorbij gekomen als wens voor de nieuwe website, maar of daar naar geluisterd is...)
Crazyguyonabike doet inderdaad een hoop goed. Qua aanbod aan mogelijkheden als gebruiker hoop ik inderdaad dat de wereldfietser in die trend volgt. Hoewel dan wel in een iets moderner jasje. Met beperkt budget, volledig levend op donaties, en als enkel persoon eraan werkende heeft Neil Gunton echter een mooi platform tot stand gebracht.
Alien schreef:Voor reisverslagen is een een blog een veel betere passende oplossing.

Om eerlijk te zijn zou dat met de huidige site al kunnen. Kwestie van een vinkje aanzetten. Dan zou jij www.wereldfietser.nl/blog/Alien krijgen.

De link met je forumaccount is zoals gezegd wat meer werk.
Vroeger was er op de hoofdpagina van de site een lijst met links naar reisverslagen. Dat was erg leuk en inspirerend. Mij althans inspireerde het.
sites als warmshowers werken met donaties. aangezien ze een non-profit zijn; zijn die samen met lidmaatschappen ook nog eens aftrekbaar (voor mij dan :D )
crazyguyonabike werkt ook met donaties maar is (nog?)geen non-profit.

de wijze waarop WS;crazyguy en zelfs Wikipedia dat aanpakken kan wellicht als voorbeeld dienen. in hoeverre de belastingdienst donaties aan WF aftrekbaar acht weet ik niet; Nederland kennende zal het wel niet.

als niet lid (was het wel maar woon nu iets te ver weg) draag ik echter graag bij aan het forum en de wiki. het updaten van de usa wiki kostte veel tijd, en het uitzoeken van e-bikes in het vliegtuig biedt ook weer een mooie uitdaging.

zoals stef al aangaf; een opzet als crazygy is nmm een goed voorstel.

walter
eindgebruiker schreef:
Alien schreef:Het verbaast me hogelijk dat de vereniging daarvoor geen platform biedt voor haar leden, maar wellicht dat dit in de nieuwe website beter geregeld is?
Om eerlijk te zijn zou dat met de huidige site al kunnen. Kwestie van een vinkje aanzetten. Dan zou jij http://www.wereldfietser.nl/blog/Alien krijgen.
Nee, want ik ben geen lid. Dit lijkt me nou typisch iets wat je exclusief voor leden moet houden.
Hoi Blanche,

Ik ben onlangs lid geworden, niet omdat ik hier mee zou "profiteren", maar om commitment te koppelen aan mijn commentaar.

Een gesloten forum voor alleen leden verarmd je forum waarbij interessante input verloren zal gaan. Ik voorzie hierin ook geen duidelijke financiele winst. Het forum is er (sunk costs), wat er overblijft is beheerslast en die zal lastig te kwantificeren zijn. Het is vrijwel zeker niet zo dat zonder de buitenstaanders er veel minder onderhoud en moderatie nodig is.

Verder; de kosten voor de website vind ik eigenlijk geen sterk argument, juist omdat zoals Renaat aangeeft ze verrassend hoog liggen. Ik begroot en begeleid dit soort trajecten voor grotere communities met zeer grote privacy belangen (ik doe dit voor een hogeschool). Een website is zelden zo duur als deze website. En dan is het nu nog steeds onduidelijk wat er wordt geleverd voor dit bedrag en wat de jaarlijkse kosten zijn. Ik zal zeker niet zeggen dat dit niet kosher is, ik heb namelijk geen enkele inzicht in het traject, maar ik vind dit geen goede reden om een forum besloten te maken. Je neemt zo'n beslissing vanuit functionele wensen en eisen.

Het moet me dan ook van het hart dat deze brainstormsessies nadat de site is geoffreerd mij beangstigen. Dit is een recept voor (heel veel!) extra kosten. Het zou enorm helpen als we weten wat de leverancier denkt te gaan opleveren, zodat we op een realistische (financieel verantwoordelijke!) manier kunnen bijsturen.

We moeten er volgens mij voor waken dat we nu met allerlei mooie ideeën komen die straks niet kunnen worden uitgevoerd en waardoor een belangrijk deel van de vereniging zwaar teleurgesteld word omdat hun goedbedoelde input niet is meegenomen (omdat dat helemaal niet meer kan zo laat in het traject!).

Eerst moeten we weten wat we ongeveer gaan krijgen, dan pas met aanpassingen komen, want dit is ook voor de leverancier ondoenlijk: schieten op een bewegend doelwit.

Groet,

Jan
Goede post Jan.
Inderdaad een goed post.

Dit is echter iets wat degene die zich voor de vereniging inzet voor de website mee moet komen. Wat dat betreft is het helaas nogal stil op dit forum, ook op het alleen voor leden toegankelijke deel.

Wat het risico voor extra kosten zijn hangt helemaal van de opstelling van Frismedia af. Zover ik nu weet heeft alleen het bestuur daar contact mee.
Hoi Jan, eens voor wat betreft de kosten en verwachtingsmanagement. Het bestuur had dit veel beter zichtbaar moeten managen. Dat is echter niet gebeurd, er zijn stappen overgeslagen die we nu niet meer kunnen overdoen, hopelijk komen er zaterdag antwoorden. Hopelijk is de website dan niet enkel een knap duur technisch staaltje maar kunnen we het samen gebruiken als instrument om de doelstellingen van de vereniging mogelijk te maken. Ik heb namelijk de indruk dat er niet zozeer vanuit concrete (communicatie)doelstellingen gewerkt is om de eisen van de website te formuleren. Hopelijk passen sommige ideeen/wensen alsnog binnen de nieuwe website. Dat er wat moet gebeuren om forum en betrokkenheid van vrijwilligers op hoger niveau te krijgen, is wel duidelijk!

P.s ik heb voorgesteld om slechts een bepaald gedeelte van het forum besloten te maken.
Hoi Blanche,

Op een forum (of per mail) ontbreekt onbedoeld soms de nuance, zeker bij mij. Excuses als ik de indruk wek je idee direct te verwerpen of te denken dat jij onredelijke ideeën hebt.
Dank Jan - maar ik ben eigenlijk verbaasd over je excuus. Dat had niet gehoeven hoor ;-)
Ik ben communicatieadviseur bij een ict organisatie en heb daarbij alle Prince 2 projectmanagement papieren en werkervaring in huis - ik weet dus donders goed welke haken en ogen er aan dit traject zitten. Maar feit is dat er nu al een contract ondertekend is .... Ik heb vele vraagtekens over het voortraject, de openheid hierover van het bestuur naar met name de betrokken vrijwilligers en het beheer na oplevering. Vraag zaterdag vooral eens naar de techniek en wie dat gaat beheren. Hebben we daar vrijwilligers voor ...?