Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Elektrische Santos Travel Lite getest - Pagina 3 - Forum Wereldfietser

Elektrische Santos Travel Lite getest

233 berichten
Dat klopt :lol: . Ik ben er heel blij mee, maar zie genoeg verbeterpuntjes. Ik heb dan ook maar een simpel Travelmastertje he, een sub-2k-model. Of mag ik als Santosrijder sowieso niet meedoen in dit topic;)?

Maar ik ben blij dat je de test op zijn waarde hebt kunnen schatten. Ik wilde je inderdaad wel even prikkelen om ook even naar jezelf te kijken. Als ik naar mezelf kijk, word ik ook altijd enthousiast als S.C. iets van Santos test. Juist omdat ik het een mooi merk vind. Maar deze test kwam ook op mij wat fabrikant-georiënteerd over. Ik val je dus niet aan, als dat zo overkomt, excuses.

Enne, zullen we de forumnaamdiscussie in dit topic verder maar achterwege laten? Die vind ik dan weer niet zoveel toevoegen.
Een van de allerbelangrijkste aspecten van een electrische fiets is actieradius. Dat is dus interessant om te TESTEN. maar deze "test" bevat alleen lyrische omschrijvingen van de specs en de onderdelen, en een subjectieve rij-impressie. Over de actieradius wordt het volgende gezegd:

Over de actieradius is niet veel zinnigs te zeggen, want die is van teveel factoren afhankelijk

als de titel van "test" veranderd wordt in "advertorial" dan klopt het allemaal wel, misschien een suggestie?
Die actieradius is beperkt getest, als ik het zo lees:
Ik heb er niet heel lang mee kunnen rijden, maar het lukte me om met de ondersteuning in stand 5 en veel agressief rijden met lichte bepakking en een kind op een aanhangfiets de accu in 70 km leeg te rijden. Met een meer christelijk rijgedrag en minder ondersteuning kun je makkelijk recreatieve tochten van 100 tot 150 km op één acculading rijden.
Travelmaster schreef:Die actieradius is beperkt getest, als ik het zo lees:
Ik heb er niet heel lang mee kunnen rijden, maar het lukte me om met de ondersteuning in stand 5 en veel agressief rijden met lichte bepakking en een kind op een aanhangfiets de accu in 70 km leeg te rijden. Met een meer christelijk rijgedrag en minder ondersteuning kun je makkelijk recreatieve tochten van 100 tot 150 km op één acculading rijden.
Sorry hoor, maar ik noemde toch al "subjectieve rij-impressie", die hier ook nog eens een keer vergezeld gaat van een niet-rationalistische en subjectieve redenering om tot een volkomen uit de lucht gegrepen conclusie van 100 tot 150 (factor 1,5) uit te komen.
In een TEST verwacht je dat er staat HOELANG hij ermee heeft kunnen rijden ipv: "Ik heb er niet heel lang mee kunnen rijden" en vervolgens gaat "beredeneren" ipv testen wat de actiradius is.
Christophorus schreef:
Ave Gone schreef:
Christophorus schreef:Versnellingsnaven zijn niet mogelijk, want de motor zit in het achterwiel.
Misschien dat er nog eens een gecombineerde motor-versnellingsnaaf komt.
Daar heb ik ook regelmatig over nagedacht, maar ik ben bang dat dat een hele zware naaf wordt. En mogelijk technisch te complex en/of kwetsbaar.
Je hebt in zo'n geval uiteraard de gewichten van de versnellingsnaaf en de motor bij elkaar. Anderzijds zijn de motoren de afgelopen 5 jaar al zoveel lichter geworden dat dat het gewicht van een naaf met een beperkt aantal versnellingen al flink overtreft.

Of het kwetsbaar en/of complex wordt daar moeten de ingenieurs zich maar het hoofd over breken. Ideaal lijkt me als de versnellingnaaf als geheel uit het motordeel gedemonteerd kan worden. (Of andersom, maar daarvan vermoed ik dat dat nadeliger is)
De hamvraag is uiteraard hoe een motor die zich buiten de versnellingsnaaf bevindt een afsteunpunt vindt. Een simpele oplossing is om een motor te maken die zich buiten de linkerzijde van het wiel bevindt. Dat lijkt me echter vooral om redenen van elegantie verwerpelijk.
Ik heb de actieradius van het GO Swissdrive getest en laten testen in diverse fietsmerken en uiteenlopende concepten, zoals forensenfiets, mountainbike en trekkingfiets. Daar is geen getal aan te hangen, want per fiets, rijder en soort gebruik te ver uiteenlopend.

Ik heb besloten om uberhaupt nooit keiharde beloftes te doen over een actieradius, want die cijfers kloppen in de praktijk nooit.

Zo heb ik regelmatig echtparen tegenover me, die op dezelfde (!!) fiets, naast elkaar en altijd even hard dezelfde tocht rijden, die klagen dat de ene fiets minder ver komt dan de ander. Omstandigheden identiek, behalve het gewicht en schakelgedrag van de berijder. In de meeste gevallen komt de (zwaardere) man verder op 1 lading dan de (lichtere) vrouw. Puur doordat de man meer schakelt en dat kan zo tien tot twintig kilometer op 1 acculading schelen! Bij de auto zit het verbruik onder je rechtervoet en bij een E-bike heb je het (letterlijk) zelf in de hand.
guusnatuur schreef:Sorry hoor, maar ik noemde toch al "subjectieve rij-impressie", die hier ook nog eens een keer vergezeld gaat van een niet-rationalistische en subjectieve redenering om tot een volkomen uit de lucht gegrepen conclusie van 100 tot 150 (factor 1,5) uit te komen.
Het is inderdaad een subjectieve rij-impressie. Helemaal mee eens, dat zijn al mijn reviews. En niet alleen die van mijzelf.

De genoemde 100 tot 150 km zijn bepaald op basis van ervaringen met andere GO Swiss-fietsen en eigenaren van een Santos E-bike. Er zaten uitschieters bij van 170 km per acculading, dus 100 tot 150 leken me redelijk veilige getallen.
Christophorus schreef:Ik heb besloten om uberhaupt nooit keiharde beloftes te doen over een actieradius, want die cijfers kloppen in de praktijk nooit.
Heel verstandig.

Er zou eigelijk een soort test moeten komen voor e-fietsen om te meten hoeveel van die aangegeven kWh die in de accu's zouden zitten ook echt aan de wielen beschikbaar komen. Als ik namelijk een blikje kattenvoer van 27 cent koop vereisen allerlei normen dat er met een exact gedefinieerde nauwkeurigheid op moet staan hoeveel kattenprut er in dat blik zit. Koop je een fiets van - naar blijkt - 8000 euro, dan moet de consument maar afwachten wat hij krijgt.

Uiteraard moet je zo'n test niet laten ontwikkelen en uitvoeren door de fabrikanten.
Christophorus schreef:Ik heb de actieradius van het GO Swissdrive getest en laten testen in diverse fietsmerken en uiteenlopende concepten, zoals forensenfiets, mountainbike en trekkingfiets. Daar is geen getal aan te hangen, want per fiets, rijder en soort gebruik te ver uiteenlopend.

Ik heb besloten om uberhaupt nooit keiharde beloftes te doen over een actieradius, want die cijfers kloppen in de praktijk nooit.

Zo heb ik regelmatig echtparen tegenover me, die op dezelfde (!!) fiets, naast elkaar en altijd even hard dezelfde tocht rijden, die klagen dat de ene fiets minder ver komt dan de ander. Omstandigheden identiek, behalve het gewicht en schakelgedrag van de berijder. In de meeste gevallen komt de (zwaardere) man verder op 1 lading dan de (lichtere) vrouw. Puur doordat de man meer schakelt en dat kan zo tien tot twintig kilometer op 1 acculading schelen! Bij de auto zit het verbruik onder je rechtervoet en bij een E-bike heb je het (letterlijk) zelf in de hand.
Vanuit het perspectief van TESTER hoef je ook geen beloftes te doen, dat is meer iets voor een verkoper, dealer of fabrikant.

Als TESTER moet je gewoon een test doen en daar verslag leggen, op een manier zoals bijvoorbeeld:

Ik weeg X kg en heb met deze fiets Y km kunnen fietsen tegen windkracht Z over wegoppervlak A.

of iets dergelijks
Ok, ik ben de moeilijkste niet ;)

Afbeelding

Ik neem goede kritiek altijd serieus en daarom staat dit plaatje ook bovenaan het artikel op mijn site.
Ave Gone schreef:Uiteraard moet je zo'n test niet laten ontwikkelen en uitvoeren door de fabrikanten.
En inmiddels weten we allemaal dat je dergelijke gestandaardiseerde tests met een paar regeltjes software kunt bedotten. Dan krijgen we straks na dieselgate ook nog E-bike-gate. ;)
@Guus; ik weet niet of je wel eens op de site van Sint Christophorus komt, maar de beste man schrijft niets anders dan 'reclametaal' voor (met name) Santos, maar ook voor andere merken die in dezelfde lijn fietsen op de markt brengen.
Ik denk niet dat het reëel is om die teksten al te letterlijk te nemen in de zin van 'testen'. (hoewel ik de eerste echt objectieve testen van commerciële producten nog moet tegenkomen, zeker in de outdoor-hoek)
Op z'n vriendelijkst kun je zeggen dat Christophorus enthousiast is over bepaalde dingen, en het is allemaal erg geschikt om de honger naar zulke producten aan te wakkeren, maar objectief testen, nee. Dat moet je zelf doen, zoals hij ergens in deze draad ook schrijft.
Georg schreef:maar objectief testen, nee. Dat moet je zelf doen, zoals hij ergens in deze draad ook schrijft.
Inderdaad. Of het aan Duitsers in witte labjassen overlaten.
Georg schreef:maar objectief testen, nee. Dat moet je zelf doen, zoals hij ergens in deze draad ook schrijft.
Ja, dat vind ik helemaal idioot, dat hij dat in dit topic durft te schrijven na enige discussie nadat hij het topic toch echt gestart heeft met de volgende tekst:

---
Ik heb de Santos Travel Lite met Pinion en GO SwissDrive getest en werd daar wel enthousiast van.
Zie mijn testverslag hier:
--
Volgens mij heeft hij het echt over TESTEN.

Maar ja, het draagt allemaal bij tot de cultuur die ontstaan is op dit forum, waarbij de neus opgehaald wordt voor goedkopere spullen en het steeds duurder moet. Hoe mooier en duurder hoe beter is de boodschap van de materiaalfetisjisten en het gaat allang niet meer over het plezier van fietsen, maar meer over het bezit van mooie dure spulletjes. Ach, de handel vaart er wel bij zullen we maar zeggen.
Travelmaster schreef:Ik gaf ook reeds aan dat ik deze test geschreven vond naar de voordelen die vooral voor Santos zelf belangrijk zijn. Maar gelukkig neemt Michiel de moeite om in te gaan op mijn punten en voor mij zijn ze daarmee goed afgehandeld.

De vraag is nu natuurlijk ook of guus de door hem vastgestelde vooringenomenheid niet zelf op tegenovergestelde wijze hanteert. "Deze test resulteert in een pluim voor Santos want werd geschreven door SintChristophorus." Zoiets?

Lees de test. Schat 'm op zijn waarde. Stel de vragen die je hebt. En stel je mening bij, of niet. Maar om er nu weer vanuit te gaan dat de test wel gekleurd zal zijn omdat het een Santos betreft, is wel erg, nou ja, gekleurd.
100% mee eens

guus, punt gemaakt, nu graag stoppen met de klaagzang.
Met een benaming als materiaalfetisjisten, schrijf je zelf ook nogal gekleurd.

Peter
jumbo schreef:
Travelmaster schreef:Ik gaf ook reeds aan dat ik deze test geschreven vond naar de voordelen die vooral voor Santos zelf belangrijk zijn. Maar gelukkig neemt Michiel de moeite om in te gaan op mijn punten en voor mij zijn ze daarmee goed afgehandeld.

De vraag is nu natuurlijk ook of guus de door hem vastgestelde vooringenomenheid niet zelf op tegenovergestelde wijze hanteert. "Deze test resulteert in een pluim voor Santos want werd geschreven door SintChristophorus." Zoiets?

Lees de test. Schat 'm op zijn waarde. Stel de vragen die je hebt. En stel je mening bij, of niet. Maar om er nu weer vanuit te gaan dat de test wel gekleurd zal zijn omdat het een Santos betreft, is wel erg, nou ja, gekleurd.
100% mee eens

guus, punt gemaakt, nu graag stoppen met de klaagzang.
Met een benaming als materiaalfetisjisten, schrijf je zelf ook nogal gekleurd.

Peter
Hoezo klaagzang? Past een kritische houding hier niet? Ik ben gewoon een forumlid die reageert op een forum, niet meer en niet minder. En wat is er mis met de term fetisjisme? Een fetisj (Engels fetish, Frans fétiche, Portugees feitiço) is een natuurlijk voorwerp dat wordt verondersteld om bovennatuurlijke bevoegdheden te hebben, of in het bijzonder een ding dat door mensen is gecreëerd dat macht over mensen heeft. (bron: https://nl.wikipedia.org/wiki/Fetisjism ... pologie%29) Ik begrijp niet goed wat het probleem van het gebruik van dit woord is?
Jongens kunnen jullie stoppen met dit geneuzel heen en weer. Draagt mijn inziens niet erg bij tot contructieve reacties op de Santos e-bike en al helemaal niet tot een positief forum gevoel.
'een positief forum gevoel' :shock:
Over geneuzel gesproken...
Dit soort discussies is erg geschikt als 'slijpsteen voor de geest', om maar eens de reclameslogan van een (ex-)kwaliteitskrant te citeren...
Ga hier dus vooral mee door heren testers en kritische reflectanten! Een forum als dit is toch juist bedoeld voor info én gedachtenuitwisseling, en dat mag wat mij betreft best op het scherpst van de snede zolang de vorm netjes blijft en er niet met modder wordt gegooid.
Om maar eens met een clublid te spreken - nee, niet déze club, een andere (ja, die zijn er): "ik herken mij niet in het opgeroepen beeld".

Het beeld waar ik op doel is dat van het ophalen van de neus voor goedkope spulletjes en fietsen. Ik zie hier geregeld hele bruikbare tips en verhalen over bijvoorbeeld mid-range tentjes voorbijkomen, maar ook over hele leuke, eenvoudige fietsen. Maar voor velen spreken juist de duurdere spullen ook tot de verbeelding, schat ik zo in, omdat deze zo onbereikbaar zijn. Ben je dan een materiaalfetisjist? In mijn optiek niet. Wel ben je dan een enthousiasteling die niet ontkent dat hij zijn neus niet ophaalt voor de duurdere spulletjes, als ze in zijn bereik mochten komen.

Misschien wel helemaal niet zo verschillend van guus, hoewel ik ook een beetje de kift lijk te proeven in zijn relaas.

Kom maar door met die subjectieve rij-impressies. Ik ben zelf niet in de gelegenheid om ze uit te voeren, dus ik lees er maar wat graag over!