Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Remmen op water - Pagina 3 - Forum Wereldfietser

Remmen op water

loknor schreef: Meh, ik vind gewicht totaal niet spannend. Ik begrijp dat anderen daar heel anders over denken, maar het is zeker niet een heet hangijzer voor de meeste gebruikers.
Dat niet iedereen meegaat in het grammenjagen is begrijpelijk. Dat is ook te merken aan al die (vaak veel te zware) stadsfietsen.

Maar ik denk dat aandacht voor gewicht voor elke fietsfabrikant en gebruiker wel degelijk relevant is en dat die relevantie de technische uitdagingen in de fietswereld anders maakt dan deze in de wereld van gemotoriseerde voertuigen.
Want als enkel prijs, duurzaamheid, functionaliteit, een overweging zou zijn, dan zouden we allemaal met onverslijtbare fietsen van 50 kg rondfietsen.

Renaat
Jongens, even zonder dollen... Gewicht is niet onbelangrijk, maar we hebben het hier over Brooks zadels, Magura remmen, stalen frames*, 55mm banden, Ortlieb tassen, etc. etc.

Maar een 2cm grotere schijf is opeens qua gewicht een no-go area?

Ik vind dit toch echt spijkers op laag water zoeken.

*marginaal of niet, in verhouding met een remschijf is het een stuk meer.
loknor schreef:Gewicht is niet onbelangrijk
Dat klinkt al heel anders dan:
loknor schreef:Meh, ik vind gewicht totaal niet spannend.
Een beetje kwantificering van je beweringen is toch niet zo'n gek idee.
Gelukkig doe je dat na de tweede quote ook.
loknor schreef:Jongens, even zonder dollen... Gewicht is niet onbelangrijk, maar we hebben het hier over Brooks zadels, Magura remmen, stalen frames*, 55mm banden, Ortlieb tassen, etc. etc.

Maar een 2cm grotere schijf is opeens qua gewicht een no-go area?
Dat vind ik een heel ander verhaal. Grammenjagen hoeft voor mij ook niet en neemt naar mijn gevoel in sommige gevallen absurde vormen aan (al zie ik die absurde vormen hier eigenlijk nooit passeren).

Maar gewicht zal samen met de noodzaak van het beperken van weerstanden altijd een fundamentele rol spelen bij de ontwikkeling van fietsen en fietsonderdelen. Een grotere rol dan bij de meeste andere voertuigen of mechanische toestellen. Waarbij niet mag vergeten worden dat vele kleine verschillen een grote invloed kunnen hebben.
Ave Gone schreef:
loknor schreef:Gewicht is niet onbelangrijk
Dat klinkt al heel anders dan:
loknor schreef:Meh, ik vind gewicht totaal niet spannend.
Een beetje kwantificering van je beweringen is toch niet zo'n gek idee.
Gelukkig doe je dat na de tweede quote ook.
Dat is wel heel erg selectief quoten....

Ik zeg direct dat anderen daar anders over denken. Ik zie totaal niks fouts met mijn eerste post, zeker vanwege de context: een iets grotere schijf.

IK geef niks om gewicht, anderen wel. Niks mis mee. En in deze discussie is het gewicht van een iets grotere schijf (daar hadden we het over) echt flapflauwekul. Dat is een paar gram.
loknor schreef:Dat is een paar gram.
Dat wist ik niet en ik zal de enige toch niet zijn?
loknor schreef:Ik zeg direct dat anderen daar anders over denken. Ik zie totaal niks fouts met mijn eerste post, zeker vanwege de context: een iets grotere schijf.

Ik geef niks om gewicht, anderen wel. Niks mis mee. En in deze discussie is het gewicht van een iets grotere schijf (daar hadden we het over) echt flapflauwekul. Dat is een paar gram.
Ik zal het woord flap......... niet gebruiken. Maar bij een iets grotere remschijf denk ik gauw aan een paar tientallen grammen per schijf of meer. Bij een grotere diameter, zal ook de vorm of constructie van die schijf moeten worden aangepast. Wat dikker en wat meer remvlak, voor buffering van warmte en koeling. Constructief moet rekening worden gehouden met meer uitzetting aan de buitenomtrek van de schijf bij volle remmingen, t.o.v. het koelere centrum. Een "golvende" buitenomtrek remt niet zo prettig.

Piet.
Ik heb een losse remschijf liggen (160 mm) en heb die op de keukenweegschaal gelegd: precies 100 gram. Het lijkt me dan sterk dat een wat grotere schijf een paar tientallen grammen zwaarder is.

In dit verhaal lijkt het me verder ook niet relevant: de remschijven blijven hetzelfde, alleen het systeem dat er op remt wordt iets anders.
Neuh, als het om koeling gaat kun je de schijven daar niet los van zien. :wink:
Zullen we het gewicht verder maar even laten voor wat het is? Het gaat hier om remvloeistof, niet of een schijf van 20cm significant zwaarder zou zijn als die van 16cm. Het is ook mijn schuld omdat ik wat mijmerde over schijven ivm koeling en toen de draad opeens over die wenselijkheid ging.
loknor schreef:Het gaat hier om remvloeistof
Had iemand al opgemerkt dat water zwaarder is dan olie? 8)
vooral zwaar water.......