Voor zover ik het begrijp: opblazen met de mond zou schimmelvorming in de hand werken.Revanho schreef: Blijft de vraag of met de mond opblazen geen negatieve invloed heeft op de isolatiewaarde, zowel op korte termijn (vochtige lucht in het matje) als op lange termijn (aantasting van de isolatie door dat vocht).
- Bij de Synmat is dit vervelend, maar niet direct catastrofaal.
- Bij de Downmat is het wel een accuut probleem omdat je dons dan niet goed meer "loft" en dus niet meer isoleert.
Verder denk ik niet dat opblazen met mond, pomp, zak of gemodificeerd TAR motortje veel uitmaakt met het delaminatie probleem. Ik geloof ook niet direct dat hitte een oorzaak is. De reden dat ik niet denk dat er een duidelijke oorzaak is is omdat er zijn zoveel duidelijke signalen dat het een breed verspreid probleem is dat volgens mij de enige conclusie kan zijn dat gelijkmatig lassen van deze matjes toch lastig is.
Overigens is dat misschien wel een voordeel van de "budget" Lite range (5cm dik met, diepe brede lassen). In ieder geval zijn die voor een heel licht gewicht toch met dikke materialen gebouwd.
Nadeel is natuurlijk de diepere kloof tussen de banen en de kleinere dikte.
Met mijn 68kg schoon aan de haak ben ik heel tevreden met mijn Downmat Lite, maar of het ook voor zwaardere mensen goed ligt is natuurlijk discutabel. en of het gebrek aan verhalen over delaminatie van deze mat significant is durf ik ook niet te stellen, volgens mij worden er niet echt veel van verkocht