Pagina 3 van 6

Re: idworx oPinion 2016

Geplaatst: ma 17 aug, 2015 13:49
door jeroen_
Wim schreef:Wat is dat nu voor een onzin argument? Moet je zelf een hand afhakken om te weten of dat naar is? En waarom op de man spelen?
Om dan zelf toch maar een echt argument te geven: schijven zitten op een veel kwetsbaarder plek op de fiets. Bovendien verbuigen ze redelijk makkelijk en dan heb je een probleem. Ik vind ze heerlijk remmen, en op een mountainbike zou ik niets anders willen. Op een vakantiefiets voel ik me een stuk geruster met mijn hydraulische velgremmen. Bovendien zijn voor dat gebruik de remkracht en de modulatie voor mij meer dan goed genoeg.
Iedere keuze bij een fiets is een kwestie van compromissen sluiten. Hoe dat compromis uitvalt hangt af van de eisen die je stelt, en hoe zwaar je de nadelen weegt. Voor mij vallen schijfremmen voor een vakantiefiets dan om bovengenoemde redenen af. Maar voor een off road tocht met bagage zou het wel eens anders uit kunnen pakken.
Laat ik nou net met hydraulische velgremmen de grootste acute problemen hebben ondervonden tijdens mijn fietsvakanties. En een versleten velg zonder slijtage indicator vind ik kwetsbaar. Een tegen argument voor schijfremmen vind ik de verkrijgbaarheid van onderdelen in een ver-weg land. Kwetsbaarheid heb ik in de 35.000 km fietsen met schijfremmen nog nauwelijks iets van gemerkt.

Re: idworx oPinion 2016

Geplaatst: ma 17 aug, 2015 13:50
door Revanho
henk huizenga schreef:Tja, mijn racefiets is 100% Carbon en bij de overgang van Aluminium naar Carbon merkte ik duidelijk hoe stijf Het frame is geworden. Scheelt een hoop snelheid.
Het lijkt me erg kort door de bocht om het verschil tussen twee verschillende fietsen met verschillend frame uitsluitend toe te schrijven aan het gebruikte framemateriaal. Wat ondertussen toch echt wel vast staat is dat van elke framemateriaal (diverse legering van aluminium, diverse legeringen van staal, diverse legeringen van titanium, carbon, bamboe, hout, ...) erg stijve en erg slappe fietsen te maken zijn.

Renaat

Re: idworx oPinion 2016

Geplaatst: ma 17 aug, 2015 13:57
door Revanho
jeroen_ schreef: Laat ik nou net met hydraulische velgremmen de grootste acute problemen hebben ondervonden tijdens mijn fietsvakanties.
We weten allen dat een steekproef van één een bijzonder interessante persoonlijke ervaring kan zijn maar niets zegt over de algemene functioneren van een bepaald systeem.
jeroen_ schreef: En een versleten velg zonder slijtage indicator vind ik kwetsbaar.
Ik begrijp wat je wilt zeggen, maar vind het woord 'kwetsbaar' toch erg ongelukkig gekozen. De aanwezigheid van een slijtage-indicator heeft geen invloed op de kwetsbaarheid. Maar zonder slijtage-indicator dient men wel voldoende aandacht te hebben voor het tijdig vervangen van de velgen.

Ik vraag me trouwens af of er nog veel degelijke velgen zijn zonder slijtage-indicator.

Renaat

Re: idworx oPinion 2016

Geplaatst: ma 17 aug, 2015 13:59
door loknor
Je hebt geen probleem meer met een natte of gebutste velg. Hoe goed een HS33 ook is, met nat weer is hij duidelijk minder en met een butsje in de velg gaat het heel akelig resoneren.

Een velg is veel dichter bij de weg dan een schijf, dus waarom is de schijf volgens jou veel kwetsbaarder?

16 of 18 cm schijfremmen zijn echt ontzettend fijn als het regent en die extra modulatie zal iedereen kunnen waarderen.

En betreft het comfort verhaal, voor wat het waard is: comfort wordt vooral bepaald door je banden en je contactpunten. Er is al zo vaak onderzoek gedaan naar framematerialen. Respondenten kunnen zelden of nooit duiden welk materiaal wat is. En zo ben ik weer van mening dat een vakantie fiets niet stijf genoeg kan zijn. Als er iets is waar ik naar van wordt is het flex in mijn voortrein.

We kunnen dus best stellen dat een schijfrem vork stijver is (zeker met een dikke thru-axle), maar dat is niet onomstotelijk slechter. Dat is gewoon een persoonljke voorkeur.

Re: idworx oPinion 2016

Geplaatst: ma 17 aug, 2015 14:01
door jeroen_
Revanho schreef:
jeroen_ schreef: Laat ik nou net met hydraulische velgremmen de grootste acute problemen hebben ondervonden tijdens mijn fietsvakanties.
We weten allen dat een steekproef van één een bijzonder interessante persoonlijke ervaring kan zijn maar niets zegt over de algemene functioneren van een bepaald systeem.
jeroen_ schreef: En een versleten velg zonder slijtage indicator vind ik kwetsbaar.
Ik begrijp wat je wilt zeggen, maar vind het woord 'kwetsbaar' toch erg ongelukkig gekozen. De aanwezigheid van een slijtage-indicator heeft geen invloed op de kwetsbaarheid. Maar zonder slijtage-indicator dient men wel voldoende aandacht te hebben voor het tijdig vervangen van de velgen.

Ik vraag me trouwens af of er nog veel degelijke velgen zijn zonder slijtage-indicator.

Renaat
Wat ik wilde zeggen is dat een versleten velg kwetsbaar kan zijn. De laatste twee velgen die ik voor mijn fiets gebruikte (Rigida en Ryde Sputnik) hadden voor zover ik kon zien geen slijtage indicator, in ieder geval geen uitgefreesde inkeping aan de buitenzijde van de velg wand.

Re: idworx oPinion 2016

Geplaatst: ma 17 aug, 2015 14:12
door Leon
loknor schreef:Een velg is veel dichter bij de weg dan een schijf, dus waarom is de schijf volgens jou veel kwetsbaarder?
Zet je fiets maar eens in de stadsfietsenstalling.
Laat je fiets maar eens inladen door de jongens van de fietsbus.
Laat je fiets maar eens over aan luchthavenpersoneel.
Leg je fiets maar eens op een bus, in een minivan, of in de auto. met nog een andere fiets erop.
Laat je fiets maar eens op de auto-fietsendrager zetten door je kennis die misschien niet zo goed oplet.
Laat je fiets maar eens omvallen tegen een laag paaltje of vlak bij een dikke steen.
Zet je fiets maar eens in bepaalde types fietsrekken.
Laat je fiets maar eens in de trein laden door Belgisch treinpersoneel. :shock:

Voor mij allemaal zelf ondervonden redenen om voor op reis een zo simpel mogelijke fiets te kiezen.

Re: idworx oPinion 2016

Geplaatst: ma 17 aug, 2015 14:23
door jeroen_
Ave Gone schreef:
loknor schreef:Een velg is veel dichter bij de weg dan een schijf, dus waarom is de schijf volgens jou veel kwetsbaarder?
Zet je fiets maar eens in de stadsfietsenstalling.
Laat je fiets maar eens inladen door de jongens van de fietsbus.
Laat je fiets maar eens over aan luchthavenpersoneel.
Leg je fiets maar eens op een bus, in een minivan, of in de auto. met nog een andere fiets erop.
Laat je fiets maar eens op de auto-fietsendrager zetten door je kennis die misschien niet zo goed oplet.
Laat je fiets maar eens omvallen tegen een laag paaltje of vlak bij een dikke steen.
Zet je fiets maar eens in bepaalde types fietsrekken.
Laat je fiets maar eens in de trein laden door Belgisch treinpersoneel. :shock:

Voor mij allemaal zelf ondervonden redenen om voor op reis een zo simpel mogelijke fiets te kiezen.
Mijn fiets met schijfremmen heeft al aardig wat gereisd, ook per openbaar vervoer. (bus, vliegtuig en boot) Omdat de fiets geen standaard heeft leg ik hem af en toe op de grond. De fiets is ook regelmatig omgewaaid. Ik heb nog nooit last van beschadigde schijven gehad.

Re: idworx oPinion 2016

Geplaatst: ma 17 aug, 2015 14:26
door Travelmaster
Dat zijn hele mooie voorbeelden waarbij je je goed kunt voorstellen dat het mis gaat. Deze voorbeelden hebben vooral te maken met het krom krijgen van de schijven, maar diezelfde risico's heb je denk ik bij een doorsnee velg. Vaak kun je een schijf ook nog wel recht(er) buigen zonder dat dat kwaad kan.

Maar volgens mij zit de grootste kwetsbaarheid in de hydrauliek. De kans dat dat kapot gaat is niet groot, maar zeker aanwezig. Het is mijn broer een keer gelukt met een huur-MTB met HS11. Daar zal al een knik in de leiding hebben gezeten, waarna hij scheurde na een valpartijtje. Daar heb je met een kabeltje geen last van. Maar een hydrauliek-euvel dus, geen specifiek schijfremprobleem.

Met het type reizen wat ik doe, durf ik best met schijfremmen op pad te gaan. Kom ik echter, zoals bijna iedereen op dit forum :wink: , in onhergbergzame gebieden waar niemand je kan helpen, is mijn keuze gewoon een V-brake. Oh wacht, die heb ik er nu op zitten :lol: .

Als G.G. deze fiets uitrust met schijfremmen, is het in ieder geval een statement, zeker als hij volhoudt dat het een volwaardige wereldfiets betreft. Datzelfde geldt dan voor die carbon velgen.

Re: idworx oPinion 2016

Geplaatst: ma 17 aug, 2015 14:27
door Revanho
loknor schreef:Je hebt geen probleem meer met een natte of gebutste velg. Hoe goed een HS33 ook is, met nat weer is hij duidelijk minder en met een butsje in de velg gaat het heel akelig resoneren.
Ik heb geen ervaring met schijfremmen. Maar ook als regen met bakken uit de lucht valt kan ik met HS33 remmen mijn wielen perfect (en gecontroleerd) blokkeren zonder veel kracht te moeten zetten op de remhendels. Ik vraag me dan ook telkens af wat die nog grotere remkracht nu eigenlijk voorstelt.

Re: idworx oPinion 2016

Geplaatst: ma 17 aug, 2015 14:32
door Travelmaster
Dat je nog makkelijker kunt blokkeren met alle gevolgen van dien. Daar heb je dus niets aan, maar het maakt een hydraulische velgrem niet per definitie beter dan een hydraulische schijfrem. Of slechter, voor wat dat betreft.

Re: idworx oPinion 2016

Geplaatst: ma 17 aug, 2015 14:34
door gyorpb
Ave Gone schreef:Laat je fiets maar eens inladen door de jongens van de fietsbus.
Laat je fiets maar eens over aan luchthavenpersoneel.
Leg je fiets maar eens op een bus, in een minivan, of in de auto. met nog een andere fiets erop.
Laat je fiets maar eens op de auto-fietsendrager zetten door je kennis die misschien niet zo goed oplet.
Laat je fiets maar eens in de trein laden door Belgisch treinpersoneel. :shock:
Ik dacht dat dit een forum was voor Wereldfietsers, maar het is blijkbaar meer voor mensen die reizen met een fiets als bagage.

Re: idworx oPinion 2016

Geplaatst: ma 17 aug, 2015 14:35
door Travelmaster
Alien schreef:
Ave Gone schreef:Laat je fiets maar eens inladen door de jongens van de fietsbus.
Laat je fiets maar eens over aan luchthavenpersoneel.
Leg je fiets maar eens op een bus, in een minivan, of in de auto. met nog een andere fiets erop.
Laat je fiets maar eens op de auto-fietsendrager zetten door je kennis die misschien niet zo goed oplet.
Laat je fiets maar eens in de trein laden door Belgisch treinpersoneel. :shock:
Ik dacht dat dit een forum was voor Wereldfietsers, maar het is blijkbaar meer voor mensen die reizen met een fiets als bagage.
Ik kon een kleine glimlach niet onderdrukken :lol: .

Re: idworx oPinion 2016

Geplaatst: ma 17 aug, 2015 14:44
door Revanho
Travelmaster schreef:Dat je nog makkelijker kunt blokkeren met alle gevolgen van dien. Daar heb je dus niets aan, maar het maakt een hydraulische velgrem niet per definitie beter dan een hydraulische schijfrem. Of slechter, voor wat dat betreft.
Het gaat inderdaad niet om het al dan niet kunnen blokkeren van wielen, het gaat om remkracht die goed te doseren is en zo krachtig dat het mogelijk is het wiel te blokkeren zonder veel kracht te zetten op de remhendels. En naar mijn ervaring lukt dat ook bij regen met HS33 remmen prima. Misschien is het een gebrek aan ervaring met goede schijfremmen, maar ik zie zelf niet in hoe dat nog veel beter kan.

Renaat

Re: idworx oPinion 2016

Geplaatst: ma 17 aug, 2015 14:51
door Travelmaster
Tsja... Ik kan alleen maar zeggen dat mijn schijfremmen op de MTB me dat gevoel zeker geven. Maar met V-brakes krijg ik de boel ook makkelijk stil, bepakt en bezakt met een kar erachter. Met schijven gewoon nóg makkelijker, maar dat zou me met HS33 waarschijnlijk ook wel lukken.

Tomatoe, tomatoe... (denk ff aan de uitspraak van de "a").

Re: idworx oPinion 2016

Geplaatst: ma 17 aug, 2015 15:12
door Tim_070
Revanho schreef:
loknor schreef:Je hebt geen probleem meer met een natte of gebutste velg. Hoe goed een HS33 ook is, met nat weer is hij duidelijk minder en met een butsje in de velg gaat het heel akelig resoneren.
Ik heb geen ervaring met schijfremmen. Maar ook als regen met bakken uit de lucht valt kan ik met HS33 remmen mijn wielen perfect (en gecontroleerd) blokkeren zonder veel kracht te moeten zetten op de remhendels. Ik vraag me dan ook telkens af wat die nog grotere remkracht nu eigenlijk voorstelt.
off-topic, maar welke remblokken heb je? Heb zelf Kool Stop Salmon en in nat weer veel te weinig remkracht.

Re: idworx oPinion 2016

Geplaatst: ma 17 aug, 2015 15:27
door WimB
Wat is dat gecontroleerd blokkeren?

Re: idworx oPinion 2016

Geplaatst: ma 17 aug, 2015 15:28
door loknor
Revanho schreef:[En naar mijn ervaring lukt dat ook bij regen met HS33 remmen prima.
Mijn ervaring met HS11 en zware belading en veel regen is dat de remwerking veel minder wordt. Dat is dan ook haast onvermijdelijk gezien de principes.

Er is een reden waarom schijfremgebruikers zo enthusiast zijn.

Re: idworx oPinion 2016

Geplaatst: ma 17 aug, 2015 15:31
door Travelmaster
WimB schreef:Wat is dat gecontroleerd blokkeren?
Omdat de kans bestaat dat je echt niet weet wat er bedoeld wordt: Renaat is op zoek naar een rem waarbij het perfect aant te voelen is op welk punt de rem gaat blokkeren. Geen aan/uit, als het ware. :roll:

Re: idworx oPinion 2016

Geplaatst: ma 17 aug, 2015 15:36
door WimB
Ik denk dat de remblokken van een schijfrem veel harder kunnen knijpen. Dat zou op een velg ook kunnen als deze een stuk steviger/zwaarder zouden zijn. Een velg zou je in elkaar kunnen knijpen.

Re: idworx oPinion 2016

Geplaatst: ma 17 aug, 2015 15:40
door Leon
WimB schreef:Ik denk dat de remblokken van een schijfrem veel harder kunnen knijpen.
Dat klopt en is maar goed ook want met de kleinere diameter is er meer kracht nodig om dezelfde remwerking te bereiken. De benodigde kracht gaat omgekeerd naar ratio van de diameter, het is dus geen kleinigheid.
WimB schreef:Dat zou op een velg ook kunnen als deze een stuk steviger/zwaarder zouden zijn. Een velg zou je in elkaar kunnen knijpen.
Het in elkaar kunnen knijpen van een velg is denk ik niet wat een velgrem begrenst, mocht je een eventueel tekort aan remkracht willen oplossen.
Het is veel meer het rekken en comprimeren van de kabels (of slangen) en het wijken van de (vooral achter-)vork, al naar gelang van stevigheid van uitvoering van de fiets.