Additionally, paste this code immediately after the opening tag: platform pedalen - Pagina 3 - Forum Wereldfietser

platform pedalen

Beste Inge,

Ik volg jouw onderwerp aandachtig. Heel fijn voor jou, dat het ongemak met kunstgrepen wordt weggenomen. Maar ik had van Schrijvers orthopedie Utrecht, ter verlichting van jouw klachten, meer verwacht dan alleen diverse aangepaste inlegzolen. Heb je nog adviezen gekregen met betrekking tot de oorzaak van het probleem? Herstel van je voeten.

Heb 52 jaar geleden steunzolen aangemeten gekregen. Bij een second opinion, binnen een jaar, moest ik direct stoppen met het dragen van die zolen en kreeg ik oefeningen aangereikt ter versterking van de voeten. Ik loop nu dagelijks op blote voeten of op XERO Shoes Amuri Z-Trek. Gebruik die "sportsandelen" ook op de fiets i.c.m. platformpedalen.

Piet.
PietV schreef:...kreeg ik oefeningen aangereikt ter versterking van de voeten.
Piet,

Wat voor oefeningen doe je ter versterking van je voeten?
Ik heb ook last van de voeten en ondanks alle aanpassingen blijf ik last houden. Maar van oefeningen had ik nog niet gehoord, dus is het proberen waard.
In het verleden het advies zoveel mogelijk op blote voeten lopen op zachte ondergrond, als zand en gras. Anders gebruik maken van platte schoenen, met vlakke dunne zolen en voldoende breedte voor de tenen. Liefst zonder hakverhoging.

Nu loop ik op vrijwel dagelijks op schoeisel dat valt onder de categorie "natuurlijk lopen" Ik wandel nu vaak op Vibram Fivefinger Shoes en de Merrell Trail Glove 3. Afhankelijk van het terrein. Ook met een volle rugzak. Mijn looptechniek heb ik aangepast en van hiel-landing naar middenvoet-landing overgestapt. Ik wandel moeiteloos 30 km zonder een blaar of stijve spieren. Ook in de winter loop ik blootvoets over een bevroren sportveld.

Als 67 jarig lid van een atletiekverening doe ik aan Chi Walking en Chi Running. Dat gaat tot op heden blessurevrij. Na een zwaar verkeersongeval moest ik 5 jaar geleden weer leren lopen en voelde mijn rechtervoet als een blok aan het been. Vorige maand werd ik tijdens het verenigingstreffen wandelkampioen.

De gewenning vraagt enige tijd. Regelmatig wisselen van soort schoenen. Voor mij circa een halfjaar.

Ik kan ook goed fietsen met dunne schoenen. Ook mijn fietstechniek heb ik aangepast. Pose Cycling op platformpedalen. Fietst erg ontspannen.

Piet.
Piet - nee ik heb niet speciale andere dingen aangereikt gekregen dan zooltjes. Maar met een holle voet is de volgens mij ook de enige remedie de holte opvullen zodat de voet weer in een goede positie komt.

Knap dat je op dunne zolen (natuurlijk lopen) kunt lopen dat zorgt bij mij meteen voor spijkers die in mijn voeten geslagen worden gevoel. Ik ben beter af met wat demping. Althans voor ik de zooltjes had nu heb ik nog geen schoenen met natuurlijk lopen aangehad. Wel draag ik zo goed als altijd platte schoenen van een goed merk.

Wat moet ik me bij pose cycling voorstellen?

Gefeliciteerd met je clubkampioenschap!
Pose Cycling is een fiets-techniek waarbij je gedurende 90 graden trapt met het strekkende been. Voorafgaand en afsluitend heb je het zogenaamde “vegen” met de voeten. Tussen “vegen” en trappen zitten de overgangsfases van aanzetten voor het dalende been en ontspannen voor het opgaande been. Het “vegen” bevordert tevens een soepele rotatie over de dode punten. Het opgaande been is zoveel mogelijk ontspannen. De souplesse neemt toe en de trapfrequentie wordt wat hoger.

Hierdoor maak je voornamelijk gebruik van de grote dijbeenspieren of quadriceps en de dubbele en platte kuitspieren. De ontspanningsfase bevordert de doorbloeding en voorkomt onnodig energie verlies. De massa van het neergaande been is gelijk aan de massa van het ontspannen opgaande been. Spierspanning op het opgaande been is energieverlies. Ik heb geen spierpijn of gewrichtsklachten na een lange dag fietsen.

Je trapt kloksgewijs tussen de 1 en 4 uur. Deze techniek is het best aan te leren op dunne zolen en platformpedalen met wat grip.

http://www.posetech.com/training/archiv ... cling.html

In mijn peuterjaren kon ik vrij lopen. Daarna waren mijn voeten buitenshuis bijna levenslang opgesloten. Na mijn verkeersongeval, 5 jaar geleden, gaf ik mijn voeten proefverlof. Nu geef ik mijn voeten de volle vrijheid. Blootvoets of met minimale bescherming tegen puin, glas, denneappels en doornen. Nooit meer koude voeten. Er gaan maanden voorbij dat ik meer kilometers wandel dan fiets.

Piet.
Piet - klinkt interessant zal me er eens in gaan verdiepen. Dank voor je uitgebreide uitleg.
Ik wens je veel succes met wandelen en fietsen. Dat de ongemakken met je voeten zullen verdwijnen. Voor training van de voetspieren kan lopen op mul zand nooit kwaad. Met nadruk op mul zand. Tijdens het trainen op mul zand kun je je voetprint goed bekijken. Laat zo min mogelijk indrukkken na van hiel en tenen. Marion Meesters noemt dat "postzegelen".

http://www.loopblessurevrij.nl/blog/201 ... -het-niet/

Piet.