Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Nexus 8 premuim 23000km service - Pagina 3 - Forum Wereldfietser

Nexus 8 premuim 23000km service

Zo.

Vanavond heerlijk in de achtertuin in de vrieskou de hele fiets uit elkaar gehad. :lol:
Gelijk ook maar de casette van de Nexus vervangen door een nieuw setje omdat de oude ooit eens deels afgebroken was. Deze heeft tenminste wél een raampje aan de bovenkant!

Afbeelding
Ben helaas wel vergeten om van alles een foto te maken, maar zo zag de naaf er uit toen ik deze er uit haalde. Geen putjes aan de binnenkant of wateraanslag/roest dus ik ben onder de indruk van de naaf na 25.000km/8+ jaar gebruik.

Naaf gedompeld in 75W90 olie (al had ik wat meer nodig dan de 300ml die ik had gekocht bij de autogarage) en alles goed ontvet met wasbenzine. Lager ingevet met Lithium vet (niet de witte, maar bruine, geen idee of dat een probleem is) en alles weer goed dichtgemaakt.

Korte testrit;
De fiets vliegt weer.

Nu alleen nog een keer de rollerbrakes nalopen en toch de tandwielen en ketting weer een keer vervangen. Stonden weer aardige haaientanden en licht vervormd metaal in. Ook het knarsen doet mij vermoeden dat er toch meer zand tussen zit dan ik dacht...

Dit weekend een lekker tochtje naar Vlaanderen maken om alles weer te testen, of misschien ga ik morgen toch met de fiets naar het werk. :roll:

Voor wie graag iets meer plaatjes wil;
- The Servicing of an Internally Geared Hub - The Golden Wrench
- Shimano Alfine 8 Speed Internal Gear Hub Oil Bath - 14Degrees
- Lijst met links naar typespecifieke onderdelen - SheldonBrown
Goed werk, hetzelfde ervaring als forum leden here ,wereldwijd en ik.
Tip: Ik gebruik yoghurt blik vool oil bath – 0.3l is meer dan voldoende.

Heb je de tandwielen ingevet?
Is dit je eerste servicebeurt?
miro schreef:Goed werk, hetzelfde ervaring als forum leden here ,wereldwijd en ik.
Tip: Ik gebruik yoghurt blik vool oil bath – 0.3l is meer dan voldoende.

Heb je de tandwielen ingevet?
Is dit je eerste servicebeurt?
Dit is inderdaad mijn eerste servicebeurt. Hij is al eens eerder bij de fietsenmaker geweest een aantal jaar geleden, maar ik heb geen idee of dit toen ook is nagekeken.

Ik heb een leeg Illy koffieblik gebruikt, maar vanwege de uitstekende assen staat de naar daar vrij hoog in. De tand wielen waren nog behoorlijk vet en ik heb daar ook niet alles weg kunnen/willen halen dus die heb ik nauwelijks nieuw vet gegeven.
Misschien voor een volgende keer.

Ik ga hem binnenkort weer eens testen voor een langere tocht. :)
Hallo miro
De nexus premium 8 is deze bruikbaar met de middenmotor bafang 250 watt 36 volt.

Ik heb een frame van gaint uit 1990 met sachs 3 versnellingsnaaf zou daar de nexus in passen?
[quote="hanzefietser"]Hallo miro
Hallo,
Nexus 8 premium bijna past op een Sachs achtervork. Ik zeg ¨bijna¨ omdat Sachs heeft OLD /overlocknut distance/ van 110..120mm en Nexus 8 is 132..135mm. Dus, bij wielmontage je moet achtervork iets uittrekken. MIj wiel is 10..12,000km op stalen frame - ex. Sach3 fiets en 20,000km + op een AL frame ex Nexus3 - Giant Metro CS4 gewest.


Wat is twijfel is de chanstay aftand by Bufang motor. It twijfel over de ketting lijn.
Mij advies.
1. de motor inbouwen op Sach 3.
2, even de kettinglijn controleren - zitten de twee tandwielen op een lijn?
3. hou rekening mee dat de kettinglijn word 4..6mm links- door wat bredere naaf
4. dan een nexus wiel kopen - ik heb mij wiel van rose.nl gekocht. Goede prijs - krijg je alles wiel naaf, 19t tandwiel shifter.

Een verzet van 42/19t is ideaal voor een high speed e-bike. Bij een cadance tussen 80..100rpm ben op 7-de versnelling 33…42km/h
Oke zal het nog eens goed bekijken de sachs heeft een 7 derailleur erbij dus moet breed genoeg zijn.

Heb nu dus de Bafang op een Snel Safari met 9 versnellingen, derailleur .
Kan daar misschien de Nexus 8 in geplaats worden?

Heb gelezen dat er ebikes zijn met Nexus 8 Premium en de motor wordt onderbroken wanneer je gaat schakelen.
Dit zal bij mij dus niet automatisch gaan en ik kan de motor uitschakelen voordat ik ga schakelen maar het kan dus gebeuren dat ik het vergeet dat lijkt me niet zo lekker voor de nexus, wat denk je ervan?

Ik zou ook voor een premium gaan.
Er is ook een automaatversie deze: http://www.bike24.com/p2107897.html
maar is dat toe te passen in deze situatie. :)
hanzefietser schreef:Oke zal het nog eens goed bekijken de sachs heeft een 7 derailleur erbij dus moet breed genoeg zijn.

Heb nu dus de Bafang op een Snel Safari met 9 versnellingen, derailleur .
Kan daar misschien de Nexus 8 in geplaats worden?
Geplaats worden op een derailleur frame kan altijd, ketting op spanning krijgen is een andere verhaal. SHimano maakt zoits. Je moet zelf beslissen wil je dat hebben.

http://www.bikeinn.com/fiets/shimano-ch ... lsrc=aw.ds
hanzefietser schreef: Heb gelezen dat er ebikes zijn met Nexus 8 Premium en de motor wordt onderbroken wanneer je gaat schakelen.
Dit zal bij mij dus niet automatisch gaan en ik kan de motor uitschakelen voordat ik ga schakelen maar het kan dus gebeuren dat ik het vergeet dat lijkt me niet zo lekker voor de nexus, wat denk je ervan?
Goed punt. Ik ben niet een e-bike specialist maar ik weet het wel dat Bosch motoren hebben twee ondersteun profilen - op deraluleur en versenlignnaven.
De techinshe reden is dat de meeste vesnelignsnaven kan niet onder belasting goed schakellen. Intern zit een veer mechanism die word zwaar belast als je schakkel onder volle kracht.
Hoe erg is het moet je zelf beslissen. perrsonlijk vind Ik de Bosch oplossing ¨Idiot proof¨, maar Ik ben old-schoool en ik schakkel nooit onder volkracht /bij forenzenof trainen/. Tijdens de wedstrijd is een andere verhaal.

hanzefietser schreef: Ik zou ook voor een premium gaan.
Er is ook een automaatversie deze: http://www.bike24.com/p2107897.html
maar is dat toe te passen in deze situatie. :)
[/quote]
Het is geen automaat. Mechanisch, dit is hetzelfde naaf alleen de mechaniche cassete en shiftter zijn vervangen door een servo motor en elektrishe schakel op de stuur.Dus inprijs moet je rekkening houden voor extra servo motor. of een volledig kit
http://www.bike24.com/p252060.html

Ik ben benieuwd naar je ervaring met Bafang. Waar kan ik wat meer info over dit systeem krijgen?
Tja, over welk systeem voor mij het beste zal zijn, daar wil en kan ik nog eens goed over nadenken.
De Nexus blijft me wel trekken. Hoewel na jouw post zocht, en vond ikhttp://bosch-ebike.be/pages/nl/info/673 ... lling.html dat de NuVinci N360 dé naaf is in dit geval zij het dat er 10% verlies aan energie hebt.

Info over de Bafang op dit forum https://endlesssphere.com/forums/viewto ... 8255d5fc46
en hier http://gathering.tweakers.net/forum/lis ... es/1501351
Mij ervaring met Bafang is goed zeker omdat je vrij bent in keus van accu. Heel simpel aan te brengen op de fiets in de trapas. Werkt gewoon goed, nu 7000km mee gereden.
dat wordt warmer en snelheden gaan omhoog. Toch ver weg van zomerseizoen tijden.
"you just finished a Runtastic race cycling of 21.09 km in 42m 36s"

https://www.runtastic.com/sport-sessions/1174952340
Mooi verhaal, ga zelf binnenkort eens rondkijken voor een nieuwe woon-werk ifets, zal beginnen met de VSF T-XXL met Nexus 8 8)
Verveelde me op vakantie en heb eens op mp gekeken, stond er in de buurt een setje wielen te koop van een gazelle met Nexus 8 naaf, die heb ik net op de tuintafel van het Landal park eens uit elkaar gehaald :D
Wat ik alleen niet begrijp is hoe er in hemelsnaam zoveel haren tussen de draaiende delen aan de buitenkant komen :o
Het fenomeen met haren heb ik een keer gezien bij de aankoop van een fiets voor mij dochter via MP. Dat was een Nexus 3 naaf. De naaf was opgevuld met blonde haren van de “drive side”. Mij verklaring destijds was – slechte afdichting bij nexus-3. Mij vrouw rij een Nexus-3 op een moederfiets. De buitenlager /grote naast de tandwiel/ is altijd zwart

Nexus 7 is wat beter afgedicht maar toch zie ik ze meestal met verkleurt vet.
Mij Nexus 8 Premium is altijd schoon – nooit sporen van gebruik. Eigenlijk tot nu toe doe ik preventief onderhoud. Nu rij ik 11,000km met hetzelfde vet. Ik heb een beurt geplant bij 15,000km.

Ik twijfel over je stofkap.
Een normale Nexus8 stofkap heeft
1. rubber afdichting bij de click gedeelte/buiten diameter/
2. Een fijn rubber afdichting bij de gat. Afdichting tussen de stofkap en de as. De rubber lijk me kwetsbaar maar ooit kapot gezien
3. Tussen de stofkap en tandwiel staat een metal stofkap
4. De Nexus tandwiel is dunner gestantzt. Ik smeer met scheepvaart vet de contact ruimte van tandwiel. De vet is calcium sulfonate complex vet.

Ik vind de duurzaamheid en robuustheid van deze naaf indrukwekkend. Versleten onderdelen – Twee dure zadels, een Deore voornaaf door de pekel, Drie AXA-sloten. De laste overleeft gisteren, na het hevige buiten en rijden door Leoonse en Drunense duinen.
Ik heb gisteravond een nieuwe 8 premium van mp gescoord, zonder velg, die komt in m'n batavus stabilo toerfiets. Als voornaaf komt er denk ik een Sturmey Archer XL-FDD naafdynamo-trommelrem in, prima voor woonwerk verkeer zo aan de recensies te lezen. (En ongelofelijk waar voor je geld, ong. 85 euro)
Vandaag bij Minnaar Wielersport in Middelburg m'n nieuwe Nexus 8 premium naaf afgegeven met het verzoek er een Andra 40 omheen te spaken.
Gefeliciteerd,
Andra 40 is een van de beste keuze voor deze naaf. Het flansen van de naaf zijn vrij hoog en spaken komen op extreem hoek. De naaf spaken creëert hoofdpijn bij de wielbuilders. Gelukkig Andra 40 is met een hoekige eyelets. Wat voor spaken heb jij gekozen? Wat voor achter rem? Ik rij met een rollerbrake.

Qwa licht rij ik met beatrijen LEDs. Een opladen is voldunde voor 1..2 week. Ik rij 80…90% met licht aan – net zo als op mij auto. Ik heb twee lichtsets.
Winter – October….April. Zelf gemakt licht met een 4x18650 Acu paket. 6,4Ah 7,2V. TIR lens design.
Zomer – chinese copy van Lezyne Zecto Drive via e-bay 5..7Euro. Genoeg licht zelfs zichtbaar bij zonnig dag als vandaag.
http://www.futurumshop.nl/lezyne-zecto- ... 0wodIKkGew

Naafdinamo zit nu allen op kinderfietsen.
Ik heb een BRC6000R Rollerbrake besteld, maar die kwam beschadigd binnen...
Naafdynamo wordt de XL-FDD van SA, maar ik kreeg de X-FDD binnen, 70mm ipv 90mm...
Het komt hopelijk allemaal wel goed :D

Spaken wordt Sapim staalverzinkt, heb om een zo sterk mogelijk wiel gevraagd omdat ik vrij groot en zwaar ben...
Beide lijk me een goede oplossing voor een woon werkverkeer fiets. Ik heb heel positieve ervaring met rollerbarkes BR-im40r achter ong.30,000km op mij fiets + alle familiefietsen. Hell slecte ervaring met br-im70 achter-altijd aanloopt. Heel selecte ervaring met divers front rollerbrakes op alle familiefietsen.
Persoonlijk rijden wij tegenwoordig met front shimano deore V-brakes.
De oude trouwe trommelrem voor, lijk me ook een goede oplossing, maar nooit ooit front rollerbrake
Dankje, ik zou ook wel V-brakes oid willen, maar ik heb geen aansluiting daarvoor, dus dan is het trommel of Rollerbrake, aangezien ik net 21 jaar gedaan heb met de Sachs naven die erin zitten...
Die BRC6000R (&F) zijn extra zwaar tbv E-bikes (volgens Shimano dan...) en van die 90mm SA trommel heb ik gelezen dat er een engelsman was die z'n oude Raleigh voorzien had van een XL-FDD en die na het inremmen het voor elkaar kreeg om z'n voorvork te verbuigen tijdens een noodstop (...) 8)
Shimano Nexus Alfine 8 speed How it works.
uitgelegd op simpelste manier

https://www.youtube.com/watch?v=_Q5iEywX3yM
Tijd voor nieuwe vet. 35,167km, Voor de eerste keer wat donkere vet gezien.
Dus 10,000km beurtinterval is goed 12..13.000km en elke dag door de duinen rijden is net iets te veel. Uiteindelijk allee tandwielen zijn goed aangelopen – op 4-de hoor ik niet meer geluid. De naaf is in uitstekende conditie van binnen.
Van buiten de naaf toont minuscule slijtage/roest door de winterse pekel.
Algemeen fiets conditie
- De tweede deore naaf toont serieuze slijtage. Ik denk dat volgende jaar moet ik een nieuwe voornaaf aanschaffen. Deze keer een XT naaf met wat deerglijke afdichting.
- Shimano PD-A530 pedalen toont slijtage ook – mijn inschatting is vervangen bij 60,000km. Inmiddels stop de test met A530. Ik ga verder met PD-M540 – reden beter klick met mij schoenen.
- De achter rollebrake is in goede conditie. De welg is wat aangetast door de pekel, zelfs op geanodiseerde gedeelte.
PS: Ik ben materiaal freak. Ik vervang de onderdelen preventief of bij weinig slijtage.

Mij conclusie over deze naaf.
Indrukwekkende binnenwerk. Behuizing zou bij 100,000km volledig op zijn. Dat kan niet tegen de winterse pekel.