Zo.
Vanavond heerlijk in de achtertuin in de vrieskou de hele fiets uit elkaar gehad.
Gelijk ook maar de casette van de Nexus vervangen door een nieuw setje omdat de oude ooit eens deels afgebroken was. Deze heeft tenminste wél een raampje aan de bovenkant!
Ben helaas wel vergeten om van alles een foto te maken, maar zo zag de naaf er uit toen ik deze er uit haalde. Geen putjes aan de binnenkant of wateraanslag/roest dus ik ben onder de indruk van de naaf na 25.000km/8+ jaar gebruik.
Naaf gedompeld in 75W90 olie (al had ik wat meer nodig dan de 300ml die ik had gekocht bij de autogarage) en alles goed ontvet met wasbenzine. Lager ingevet met Lithium vet (niet de witte, maar bruine, geen idee of dat een probleem is) en alles weer goed dichtgemaakt.
Korte testrit;
De fiets vliegt weer.
Nu alleen nog een keer de rollerbrakes nalopen en toch de tandwielen en ketting weer een keer vervangen. Stonden weer aardige haaientanden en licht vervormd metaal in. Ook het knarsen doet mij vermoeden dat er toch meer zand tussen zit dan ik dacht...
Dit weekend een lekker tochtje naar Vlaanderen maken om alles weer te testen, of misschien ga ik morgen toch met de fiets naar het werk.
Voor wie graag iets meer plaatjes wil;
- The Servicing of an Internally Geared Hub - The Golden Wrench
- Shimano Alfine 8 Speed Internal Gear Hub Oil Bath - 14Degrees
- Lijst met links naar typespecifieke onderdelen - SheldonBrown
Vanavond heerlijk in de achtertuin in de vrieskou de hele fiets uit elkaar gehad.
Gelijk ook maar de casette van de Nexus vervangen door een nieuw setje omdat de oude ooit eens deels afgebroken was. Deze heeft tenminste wél een raampje aan de bovenkant!
Ben helaas wel vergeten om van alles een foto te maken, maar zo zag de naaf er uit toen ik deze er uit haalde. Geen putjes aan de binnenkant of wateraanslag/roest dus ik ben onder de indruk van de naaf na 25.000km/8+ jaar gebruik.
Naaf gedompeld in 75W90 olie (al had ik wat meer nodig dan de 300ml die ik had gekocht bij de autogarage) en alles goed ontvet met wasbenzine. Lager ingevet met Lithium vet (niet de witte, maar bruine, geen idee of dat een probleem is) en alles weer goed dichtgemaakt.
Korte testrit;
De fiets vliegt weer.
Nu alleen nog een keer de rollerbrakes nalopen en toch de tandwielen en ketting weer een keer vervangen. Stonden weer aardige haaientanden en licht vervormd metaal in. Ook het knarsen doet mij vermoeden dat er toch meer zand tussen zit dan ik dacht...
Dit weekend een lekker tochtje naar Vlaanderen maken om alles weer te testen, of misschien ga ik morgen toch met de fiets naar het werk.
Voor wie graag iets meer plaatjes wil;
- The Servicing of an Internally Geared Hub - The Golden Wrench
- Shimano Alfine 8 Speed Internal Gear Hub Oil Bath - 14Degrees
- Lijst met links naar typespecifieke onderdelen - SheldonBrown