Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Eerste low budget Reisfiets, hulp gevraagd - Pagina 3 - Forum Wereldfietser

Eerste low budget Reisfiets, hulp gevraagd

Jan Eleveld schreef:Die Giant lijkt een gewone stadsfiets, maar dan met derailleur. Persoonlijk zou ik liever kijken naar een Giant Expedition, die een goede naam heeft als reisfiets.
Die staan ook op Marktplaats, bijv. deze:
http://link.marktplaats.nl/m906733752

Het is een mixte frame, het beste damesframe.
Lijkt me een prima fiets!

Soms moet je op MP ook geluk hebben. Toevallig vanochtend een Koga world traveller lady opgehaald voor €50. :D
gios schreef:
Jan Eleveld schreef:deze: http://link.marktplaats.nl/m906733752 Het is een mixte frame, het beste damesframe.
Lijkt me een prima fiets!
+1
Ook helemaal mee eens, volgens mij is dit de uitzondering en is dit wel een goed stevig frame. En volgens mij ook deore afgemonteerd. Ik zou de mensen eens mailen/bellen voor een proefritje.
gios schreef:
Soms moet je op MP ook geluk hebben. Toevallig vanochtend een Koga world traveller lady opgehaald voor €50. :D
Die heb ik volgens mij zien staan.
Wel een oudje met groen in het frame :)
M276 schreef:
gios schreef:
Soms moet je op MP ook geluk hebben. Toevallig vanochtend een Koga world traveller lady opgehaald voor €50. :D
Die heb ik volgens mij zien staan.
Wel een oudje met groen in het frame :)
Klopt, van 1992. Die mensen waren helemaal blij dat de fiets naar een liefhebber ging. :) Alleen kabelarij moet vervangen worden. Zo soms heb je geluk.
ik heb nog een prima koga myata randonneur uit 1992 staan. Heb ik afgelopen voorjaar mee van krakow naar split gefietst. Voor en achterdragers, eventueel spatborden, ergonomisch stuur, versnellingen via buiscommandeurs 7 achter, 3 voor. Banden 37 mm marathon tour plus en marathon cross. Framemaat 59 dus ik schat geschikt voor de vrouwelijke partner. Kan je voor een klein prijsje ophalen. Ik woon in alkmaar

geef maar een reactie via ene pb als je interesse hebt
Ik heb een fiets over, die volgens mij wel iets voor jullie is.
Ik heb er jaren met veel plezier op gefietst, maar mijn lichaam is nu toe aan een ebike.
De Fiets: Giant Expedition randonneur.
framemaat 50cm. Mixed frame.
Altijd goed onderhouden bij de beste fietsenmaker in Hoorn.
Er zit een nieuw achterwiel in met een nieuw schakelblok.
Je krijgt er ookj de low-rider bij ( een extra lage bagagedrager, zodat je bagage voor een lager zwaartepunt heeft. Dat stuurt beter).
Ik ben er mee de bergen in geweest en heb er met volle bepakking op gefietst.
Om het fietsen met bepakking uit te proberen is het een prima fiets, want hij hoeft niet veel geld te kosten, terwijl hij nog jaren mee kan.
Ik weet niet waar jullie wonen, maar het is echt de moeite waard om hem uit te proberen.

Mail maar als je wilt komen kijken: loes.stet@kpnmail.nl
hartger schreef: Framemaat 59 dus ik schat geschikt voor de vrouwelijke partner.
Een 59 is echt veel te groot voor iemand van 1.70m, groter dan een 54cm kan je normaal gesproken niet gaan.

De Giant op MP zoals voorgesteld door Jan en de 50 cm Giant van Loes zijn dan een veel beter passend model.
[/quote]
Klopt, van 1992. Die mensen waren helemaal blij dat de fiets naar een liefhebber ging. :) Alleen kabelarij moet vervangen worden. Zo soms heb je geluk.[/quote]

Bij Koga's van begin jaren '90 zijn er twee flinke aandachtspunten:

1. origineel werden ze afgeleverd met Mavic velgen, die ongeschikt zijn voor gebruik als vakantiefiets. Bij een beetje belasting scheuren ze bij de nippels.
2. de bagagedragers hebben weliswaar het stempel Koga maar zijn van een of andere B-leverancier. De lasverbindingen scheuren onder belasting.
Verder zijn er in die tijd de nodige Koga's afgeleverd met een bracketdynamo. Zo'n ding zit, de naam zegt het al, precies op de plek waar hij maximaal bagger vangt, zodat hij zijn werk niet doet wanneer dat moet.

Ik heb aan de muur nog een Randonneur Extra uit '91 die ik nog een keer moet opbouwen voor mijn dochters. Wielen en bagagedragers heb ik al lang geleden vervangen om bovengenoemde redenen.

groet,

Jan
Als alles goed schakelt bij een tweedehands fiets, hoef je in principe alleen de tandbladen voor, de casette en de ketting te vervangen bij slijtage.

Goede wielen is echt noodzakelijk met bepakking. Bestaande wielen goed laten richten of nieuwe wielen kopen, bv. DT Swiss TK 540 met lx as en champion 2 mm spaken, vind ik zeer fijne wielen, met marathon plus 32 banden,

Zelf maken kost het je minder dan 250 euro inclusief velglint, binnen en buitenband. Laten maken bv. bij rose is dan denk ik tegen 300 euro aan, maar dan heb je echt goede wielen met banden, voor heel lang.

Als je dan ook evt. 8 speed (oudere fietsen zijn vaak maximaal 8 speed?)
casette 15 euro en tandbladen (10 euro/stuk) vervangt en nieuwe ketting, goede bv. minimaal hg 70 of hg 90 (20 euro)
Wel via internet shops kopen en niet in fietsenzaak, dan is het veel duurder maar bij bv. http://www.intenet-bikes.com in Bladel Brabant, ook afhaalpunt in Tilburg mogelijk, of http://www.rose.nl in Bocholt, Duitsland) en misschien wil iemand het er voor jullie opzetten of, zo niet, dan evt. kettingpons en cassettemoer en kettingzweep kopen.. maar ja die moet je dan weer kopen, maar misschien handig voor later nog een keer) of misschien ben je natuurlijk in het bezit van eea fietsgereedschap.
Tandbladen kun je met inbussleutel vervangen, als je de hele crank (30-40 euro) wil vervangen, heb je wel weer cranktrekker nodig.


Als je een goede basisfiets kunt kopen tweedehands, goed stevig frame,(voor dames NIET met laaginstap, minimaal een 'hoge' schuine buis in het midden, voor stijfheid idd. van het frame,
en met derailleurs en schakelsystemen die het nog goed doen, (checken) en (evt. kabels loshalen en even opnieuw vet (potje lagervet bv. kopen, altijd handig) binnenkabels mee smeren, voor optimaal schakelen, bij bestaande wielen de kogels vervangen door losse kogels en dus ook met het lagervet. ( daarvoor wel conussleutels nodig)

Kijken of de rekjes ook nog stevig zijn en evt. kijken of je LOWRIDERS (50 euro) kunt bevestigen voor voortassen bevestigen, stuurtassen vind ik vreselijk, al snel teveel gewicht, is lastig sturen.
Als je een goede basisfiets voor 200 euro kunt kopen, echt goed kijken naar of het frame stevig is en geen scheurtjes ed. dan maakt het merk niet zo heel veel uit. Staal is altijd degelijk, tenzij roest.. aluminium is ook goed, is gebleken door de jaren, (naar kwaliteitssticker evt. kijken of merktype achterhalen voor kwaliteit van het aluminium), is bij goedkopere fietsen minder van kwaliteit, dan misschien .. metaalmoeheid als ze oud zijn, of scheurtjes (goed naar kijken) en met bepakking misschien risico.

Maar bij goede basisfiets en goedwerkende onderdelen (derailleurs en schakelsystemen en remmen, evt. remblokken vervangen en ook kabels evt. smeren of vervangen, kost niet veel geld) Dan kun je voor 400-450 euro extra een heel goede fiets maken en probleemloos duizenden km's fietsen, voor je weer iets hoeft te vervangen.

Als je niet goed let op vooral de wielen, heb je onderweg steeds problemen, vervangt een fietsenmaker alleen die éne of twee spaken, richt het wiel een beetje en na 100 km heb je weer hetzelfde en ben je zo.... 100 den euro's lichter,
aan uiteindelijk nog steeds.. niet goed en het fietst natuurlijk ook verre van aangenaam.

Als je goede wielen maakt of laat maken kun je probleemloos duizenden km's maken zonder problemen, in berggebieden meer slijtage aan velgen, maar op vlakte..geen probleem, alleen af en toe kogels vervangen en vet ed.)
Ik houd niet van schijfremmen, geven veel belasting op de as.. in afdaling nog meer, maar goed, ik weet dat niet zeker)
.

Deze twee wielen hebben me: € 186,73, gekost, wel dan zelfgemaakt dus en ik vervang de kogelringetjes door losse kogels, dus zeg maar voor < 190 euro twee goede wielen, kant en klaar gekocht zal het zo'n 225,-? minimaal zijn bij Rose in Bocholt of meer, maar in feb. 2015 onderdelen gekocht, om deze wielen zelf te maken bij:

(rose) lx vooras 13,22
(rose) lx achteras 8-9-10 sp 135 inbouwbreedte 22,37
(rose) spaken dt champion 15,88
(rose) nippels 7,36
(hollandbikshop, aanbieding, normaal wel 74,-) Velgen DT Swiss TK 540 a 63,95

[img][IMG]http://i1086.photobucket.com/albums/j44 ... newzjd.jpg[/img][/img]
[img][IMG]http://i1086.photobucket.com/albums/j44 ... eqctqo.jpg[/img][/img]
[img][IMG]http://i1086.photobucket.com/albums/j44 ... k2cuni.jpg[/img][/img]


succes!
Hoi,

Ik ga weer even door op deze post. Deze zomer wil ik via de kust naar de Noordkaap fietsen met mijn vriendin. Nu zie ik de volgende fiets staan voor mijn vriendin. Is deze fiets geschikt voor deze onderneming? Graag tips. Voor mijzelf had ik de heren variant in gedachten.

Verder had ik nog de vraag of het beter is om voor een alluminium frame te kiezen in plaats van een stalen frame. Dit ivm het gewicht en de heuvels in noorwegen.

Alvast bedankt

Ties

http://www.marktplaats.nl/a/fietsen-en- ... mympBuyer
http://www.marktplaats.nl/a/fietsen-en- ... =mympBuyer