Ik probeer het simpel en kort te houden. Heb circa 55 jaar ervaring met remmen. Ben breed opgeleid in remsystemen, mechanisch-, hydraulisch, vacuüm- en drukluchtbekrachtiging en volledig druklucht remsystemen. Heb diverse trommelrem- en schijfremsystemen gereviseerd. Van fiets tot en met trucks. Vanuit de tijd dat remvoeringen nog blauw asbest bevatten. Voor isolerend vermogen. Om de warmte af te voeren naar trommel of schijf en ter bescherming van het (hydraulisch) bedieningssysteem. Zonder beschermde kleding of afzuiginstallatie.
Heb in noodgevallen remvoeringen heet gestookt met een lasbrander tot circa 400 graden C, om olie, vet en remvloeistoffen oppervlakkig te verwijderen. Je brandt daarmee ook een deel van de vulstoffen weg en de remvoering zal sneller verslijten en langzamer inslijten op schijf of in trommel.
Nieuwe remblokken of remschoenen moeten inslijten op schijf (velg) of in trommel. Als voering en schijf (velg) of trommel wordt vervangen. Ook voor de fiets. Dat kun je nooit bereiken met alleen het verhitten van remblokken vooraf. Alleen door in remmen.
Bovendien zijn vele remblokken bestand tegen een temperatuur van 600 graden C. op het rem oppervlak.
Ook het productieproces van remblokken geoptimaliseerd, waaronder temperatuurbehandelingen, zodat verhitten vooraf aan het monteren volledig overbodig is geworden.
Maar als je het leuk vindt om voor smid te spelen en er een goed gevoel bij hebt kan ik je aanraden het te blijven doen. Nog een filmpje over warmstoken.
https://www.youtube.com/watch?v=M7g0HwLoySc
Belangrijker vind ik de afstemming van het soort remblok op het soort remschijf en het doel van het gebruik.
Piet
Heb in noodgevallen remvoeringen heet gestookt met een lasbrander tot circa 400 graden C, om olie, vet en remvloeistoffen oppervlakkig te verwijderen. Je brandt daarmee ook een deel van de vulstoffen weg en de remvoering zal sneller verslijten en langzamer inslijten op schijf of in trommel.
Nieuwe remblokken of remschoenen moeten inslijten op schijf (velg) of in trommel. Als voering en schijf (velg) of trommel wordt vervangen. Ook voor de fiets. Dat kun je nooit bereiken met alleen het verhitten van remblokken vooraf. Alleen door in remmen.
Bovendien zijn vele remblokken bestand tegen een temperatuur van 600 graden C. op het rem oppervlak.
Ook het productieproces van remblokken geoptimaliseerd, waaronder temperatuurbehandelingen, zodat verhitten vooraf aan het monteren volledig overbodig is geworden.
Maar als je het leuk vindt om voor smid te spelen en er een goed gevoel bij hebt kan ik je aanraden het te blijven doen. Nog een filmpje over warmstoken.
https://www.youtube.com/watch?v=M7g0HwLoySc
Belangrijker vind ik de afstemming van het soort remblok op het soort remschijf en het doel van het gebruik.
Piet