Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Scheeftrekken achterwiel tandem - Pagina 3 - Forum Wereldfietser

Scheeftrekken achterwiel tandem

Als dit een tandem is met 26 inch wielen kun je genoegen nemen met een goede gewone naaf en 36 spaken (met een langere as). Een gewoon handgespaakt achterwiel kost dan misschien iets van 125-150 euro. Met 28 inch wielen wordt dat wat twijfelachtiger. Echte tandemwielen zijn helaas veel duurder. De naven zijn veel duurder, velgen met meer dan 36 spaken zijn incourant, en er zitten ook meer spaken in, met meer werk. Maar het grote prijsverschil zal zitten in de naaf. Shimano maakte tandemnaven met schroefdraad voor een sleeprem in bijvoorbeeld 140 en 145 mm breedte en voor 48 spaken, maar voorzover ik weet zijn ze daar mee opgehouden. Die waren nog wel een beetje betaalbaar. Wij hebben al weer een tijd geen tandem meer, en ik heb het niet zo bijgehouden.
Vanuit jullie is Bikeboosting in Veldhoven wellicht ook een optie. De eigenaar - Ernie Frieke - bouwt wielen in alle maten en soorten met garantie dat er geen spaak zal breken.
Monica schreef:Dat is inderdaad ewel te doen met alleen het wiel, want die zitten niet ver van het station.

Het zijn 7 versnellingen. Ik weet niet wat je precies bedoelt met cassette naaf of er op geschroefd, maar aan de andere kant van het wiel (de kant waar geen tandwielen zitten) is er wel schroefdraad, dus ik zou denken er op geschroefd?
Gezien de Sansin-naaf is het vrijwel gegarandeerd een naaf waar de tandwielen als blok van 7 opgeschroefd zijn, dat noemt men in fietsenland een freewheel. Het mechanisme dat voor het freewheelen zorgt is onderdeel van dat blok. Bij cassettenaven het freewheelmechanisme onderdeel van de naaf en monteer je alleen een set tandwielen, de zogeheten cassette.

FREEWHEEL:
Afbeelding

CASSETTE:
Afbeelding
Rongyos schreef:Niet meer gemaakt? Dat is verrassend... Wim Kok lijkt hem vooralsnog wel te kunnen leveren: http://www.kokfietsen.nl/tandems
Het kan zijn dat Kok Fietsen (inmiddels overigens gedreven door Wim's zoon Joris, maar dat terzijde) nog een aantal exemplaren heeft. De productie van de Arai sleeprem is echter al in 2010 gestopt. Heel af en toe duiken er berichten op over een nieuwe lichting sleepremmen maar die zijn naar mijn weten alleen in de USA verkrijgbaar.
Frieke is overigens wel erg aan de prijs.
Mooi dat er weer een sleeprem is. Zie hier voor de manual: http://maddogdrag.com/pdf/mdd-manual.pdf
Eerlijk gezegd zitten we ook op zoiets te wachten voor de Rohloff naaf, want juist op tandems is die Rohloff zo fijn.
Eerlijk gezegd zitten we ook op zoiets te wachten voor de Rohloff naaf, want juist op tandems is die Rohloff zo fijn
die hebben wij op de tandem
een schrijf op de Rohloff en als je die continu aansleept heb je een sleeprem :D :D
maar even zonder gekheid
we hebben magura remmen en als extra nog een mechanische schrijfrem op de Rohloff naaf en die kan de stoker bedienen
Wim schreef:Frieke is overigens wel erg aan de prijs.
Tsja, kwaliteit heeft zijn prijs.
Wim schreef:Mooi dat er weer een sleeprem is. Zie hier voor de manual: http://maddogdrag.com/pdf/mdd-manual.pdf
Eerlijk gezegd zitten we ook op zoiets te wachten voor de Rohloff naaf, want juist op tandems is die Rohloff zo fijn.
Die Maddog Drag brake vind ik met $350 knap duur. Want voordat dat ding hier is ben je ongeveer hetzelfde in Euro's kwijt. Voor pakweg 80 Euro zet je de uitstekende Avid BB7 schijfrem op je achterwiel. Daar komt dan wel een speciale Rohloff-schijf bij want om de een of andere duistere reden monteren zij de schijven met 4 bouten in plaats van met 6 zoals de rest van de fietswereld (afgezien van Centerlock).

Alternatief: investeer in serieuze schijfremmen voor de tandem, dan heb je die derde rem naar mijn mening niet eens nodig.
bodhi schreef:
Eerlijk gezegd zitten we ook op zoiets te wachten voor de Rohloff naaf, want juist op tandems is die Rohloff zo fijn
die hebben wij op de tandem een schrijf op de Rohloff en als je die continu aansleept heb je een sleeprem :D :D maar even zonder gekheid
we hebben magura remmen en als extra nog een mechanische schrijfrem op de Rohloff naaf en die kan de stoker bedienen
Die combinatie van remmen is voor de meeste tandemrijders meer dan voldoende.
Het gaat mij dan niet om de remkracht maar om het warm lopen. Je leest toch nog redelijk vaak over schijfremmen die bij lange afdalingen met de tandem te warm worden.
Wim
Wim schreef:Het gaat mij dan niet om de remkracht maar om het warm lopen. Je leest toch nog redelijk vaak over schijfremmen die bij lange afdalingen met de tandem te warm worden.
Wim
Vertel, waar lees je dat? Niet dat het niet gebeurt maar m.i. ligt dit meestal aan een remtechniek die niet bij schijfremmen (of velgremmen) past, namelijk het laten slepen van de rem. Goede schijfremmen - ik denk aan de Hope V4 zoals wij die hebben - maken het veilig mogelijk om voor elke bocht hard te remmen en de fiets vervolgens weer te laten lopen. En waar goede schijfremmen bij warmlopen mogelijk enige fading krijgen blaas je met slepende velgremmen met een beetje pech je band op. Vraag: wat is erger?

Afgezien daarvan zul je eerst Rohloff moeten overtuigen dat een schroefdraad voor een sleeprem een goed verkoopbare optie is :wink:
Het gaat mij dan niet om de remkracht maar om het warm lopen. Je leest toch nog redelijk vaak over schijfremmen die bij lange afdalingen met de tandem te warm worden.
Wim
en wat dan nog ??
daar is de schrijf voor (anders is het je velg met velgremmen ) en dan komt er een klapband weet ik uit ervaring
of bedoel je dat de olie in de leiding gaat koken
maar wij hebben mechanische schrijfremmen (dus met een remkabel )
en wat Marten al zegt
koop goede schrijfremmen
bodhi schreef:koop goede schrijfremmen
Ben heel benieuwd in welke taal die remmen kunnen schrijven :lol:
Ben heel benieuwd in welke taal die remmen kunnen schrijven :lol:
:oops:
ach ja je ben dyslectische (ook nog lullig dat de aandoening zo een moeilijk woord is ) of niet
ik wel
en dat meld de spellingscontroles niet
Ik heb gemaild met Vlerick (want ik wilde niet voor niets die hele treinreis met mijn peuter ondernemen) en het uitgelegd, maar die konden mij niet verder helpen want "daar wij deze tandemonderdelen niet meer volgen", ondanks dat ik had geschreven dat ik ook open stond voor een heel nieuw wiel als dat nodig was. Ofwel hebben ze niet goed gelezen of misschien hadden ze gewoon geen zin om te helpen? Ze verkopen toch ook nieuwe tandems, die hebben toch ook wielen?!

Vandaag dan toch maar bij de fietsenmaker in de buurt geprobeerd (ja een andere dan de vorige keer) en dat viel mee! Hij gaat een nieuwe tandemnaaf bestellen (van koga, met plaats voor schijfremmen toevallig want dat was de enige in de juiste maat ofziets) en het wiel dan opnieuw vlechten met de huidige velg, want die was nog goed, en nieuwe spaken. Dan met nieuwe tandwielen (want die waren idd geschroefd en konden niet meer gebruikt worden) en een nieuwe ketting (want dat hoort blijkbaar zo bij nieuwe tandwielen) gaat het ons zo'n 170 tot 200 euro kosten.

Ik ben blij dat we binnenkort weer op onze tandem kunnen fietsen!
Dat is een goede prijs voor zoiets. Maar waarom niet ook een nieuwe velg?
De velg die ik op http://i57.tinypic.com/2uhye5x.jpg zie heeft beslist zijn gloriedagen al gehad.
Ik hoop dat hij weet wat hij doet. Koga maakt geen naven, maar kan ze hem misschien dus wel leveren (wel merk?). Hoe breed is je oude naaf en hoe breed is de nieuwe? Heeft hij dat gemeten? Ik zou inderdaad een nieuwe velg nemen. Velgen zijn slijtgoed en nieuwe spaken en wielbouw zijn duur. Ik neem aan dat hij dan een 7 speed cassette met een spacer op een 8sp naaf gaat zetten. Heb je besproken welke maten tandwielen het worden? Kies een cassette met het grootst mogelijke grootste tandwiel.
Met de oprecht bezorgde vragen van Wim ben ik het geheel eens.

Koga monteerde in het verleden de 145 mm brede DT 540 tandemnaaf. Nu hebben ze - volgens hun site - naven onder eigen merk die dus naar alle waarschijnlijkheid 145 mm breed zijn. Ik durf te wedden dat jullie Sansin-naven hooguit 140 mm. breed zijn. Dat betekent dat je het frame van de Jan Jansen moet oprekken om deze nieuwe naaf te laten passen. Aan de foto te zien is het een stalen frame dus dat zal wel gaan.

Je liet zien dat de as gebroken is, dan kan de rest van de naaf in topconditie verkeren ook al is hij pakweg 20 jaar oud. Niets ten nadele van je lokale fietsenmaker, maar de as die in zo'n Sansin-naaf zit is volgens mij gewoon los te bestellen (zie bijvoorbeeld M-gineering.nl, iets onder het midden:
Afbeelding

En ja, laat gelijk de velg vervangen, dan kun je er weer jaren tegenaan.
Ik maak me inderdaad zorgen. Ik heb alle waardering voor mijn prima fietsenmaker om de hoek, maar een tandemwiel zou ik hem nooit laten bouwen. En mijn frame spreiden nog veel minder. Jullie hebben in Belgie toch ook posterijen en pakjesdiensten? Wat is er op tegen om het wiel in de post te doen naar m-gineering? Als het meevalt hoeft hij er alleen een nieuwe as in te zetten. Als hij het wiel afkeurt en hij een nieuw moet bouwen weet je gelijk dat je iets goeds hebt dat past. En duur is hij niet. Nogmaals, tandems zijn werk voor specialisten.