Additionally, paste this code immediately after the opening tag: kettingonderhoud - Pagina 3 - Forum Wereldfietser

kettingonderhoud

De discussie kun je beter splitsen in twee varianten, wat is de technische levensduur van ketting en tandwielen in de verschillende manieren van vervangen/onderhoud.

De andere variant is, wat is de meest economische manier van vervangen/onderhoud.

Dat een cassette zeer lang meegaat op een bepaalde manier van onderhoud geloof ik graag.....maar heeft het ook (economisch) nut ? die vraag is voor mij meer belangrijk dan een technische levensduur....

Daartoe heb ik een wetenschappelijk totaal onbewezen rekensommetje gemaakt...
gebaseerd op de volgende onderhouds methoden:

1. 1x cassette 1x ketting levensduur 3000 km, cassette en ketting allebei versleten
2. 1x cassette 2x ketting levensduur 6000 km, cassette versleten na 2 kettingen
3. 1x cassette 4x ketting levensduur 6000 km, alleen kettingen verslijten.

cassette kost 15 euro
ketting kost 12 euro

op 6000 km geeft dat de volgende resultaten:

1. 15 + 12 geeft 27, maal 2 geeft 54 euro op 6000 km
2. 15 + 12 +12 geeft 39 euro op 6000 km
3. 4 maal 12 geeft 48 euro op 6000 km

dus wisselend met twee kettingen rijden loont wel....
Nice, Nobbio! En bij mij gaat variant één al meer dan 6000 goed, dus voorlopig heb ik nog geen kosten.
Travelmaster ,
Ik wil best geloven dat je na al die kilometers nog plezierig fietst.
Maar wat is plezierig ?
Je zou voor de aardigheid je ketting eens kunnen meten.Het zou mij niet verbazen dat deze , en je kransjes, ernstig versleten zijn.Dat wil echter niet zeggen dat je er niet meer mee fietsen kan.Maar ik denk wel dat je je minder economisch voortbeweegt en dat er veel energie van je trapbeweging verloren gaat .
Dat zul jezelf niet zo ervaren omdat je meegegroeid ben in het veranderende patroon van je drive.Je bent eraan gewend.
Dit zul je zelf pas ervaren als je krans en ketting eens vernieuwd.
Je zult dan veel "strakker "fietsen.
Wedden ?

Groet.
Nee. Ik wed niet :lol: . En ik durf te wedden dat je gelijk hebt. Bij wijze van spreke dan, want ik wed niet hè. Sterker nog, ik wéét dat je gelijk hebt. Tegelijkertijd vind ik het zonde om nu, vóór de slechte periode aanbreekt, de boel voor wat nieuws te gaan vervangen. Laat de pekel zich, als die komt, zich invreten op mijn oude meuk. Als ik het voorjaar hiermee red, ben ik blij. Da's wel een gok ja.

En ik wil graag erachter komen hoeveel kilometer ik kan gaan voor ik de negatieve effecten, zoals ik die bij de MTB en racer ervaar als de boel vervangen moet worden, ga merken.

Het verbaast mij sowieso al dat ik er zo ver mee kom. Geloof me, ik ken het verschil tussen een oude en een vernieuwde aandrijving.
Dan begrijp ik niet waarom je hier triomfantelijk verkondigd dat je al 6000 km met dezelfde ketting en cassette fietst.
Een behoorlijk brakke fiets dus .
Daar gaat het in dit topic niet over.

groet.
ANDO schreef:Dan begrijp ik niet waarom je hier triomfantelijk verkondigd dat je al 6000 km met dezelfde ketting en cassette fietst.
Een behoorlijk brakke fiets dus .
Daar gaat het in dit topic niet over.

groet.
Wat een vreemde reactie. Triomfantelijk? Niet echt. Ik geef meer aan dat ik vervang op het moment dat het ook echt versleten gaat voelen. En dat is na 6000 kilometer simpelweg niet het geval. En waarom geef je vervolgens een trap na door mijn fiets, die ik gewoon goed verzorg, meteen als "brak" te bestempelen? Dat kwetst, weet je? Waarschijnlijk wel, want daarom was het je denk ik te doen.
En als je de fiets zou zien zou je ook weten dat het niet waar is.

Het gaat hier over kettingonderhoud. Deze set-up houdt het nu zo lang vol door tweewekelijks grondig te reinigen.
@ travelmaster, wat heb je eigenlijk voor ketting/tandwielen?
Travelmaster schreef:Nice, Nobbio! En bij mij gaat variant één al meer dan 6000 goed, dus voorlopig heb ik nog geen kosten.
Ik heb hier nog een gazelle van 20 jaar oud staan.Doe ik boodschappen mee of fiets ermee naar het station.Alles aan die fiets heeft dezelfde leeftijd .Daar heb ik dus voorlopig geen kosten aan.
Maar ik ga deze fiets niet presenteren in dit topic als een glorieus voorbeeld van hoe lang je met een ketting kan doen.
Das meer kletspraat.

groet.
hangt er vanaf hoe ver het station is........ :evil:
Nobbio, er zit een Deore cassette op, een ketting uit dezelfde serie en een "non-series" crankstel met vierkante trapas. Zal net iets onder, of gelijk, aan Deore zijn. Puur de standaard uitrusting van de Travelmaster "Special".

En ANDO, ik snap echt niet waar jouw irritatie of ergernis vandaan komt. Eerst bestempel je mijn fiets als een behoorlijk brakke fiets, wat in mijn optiek simpelweg kwetsend of denigrerend bedoeld is (want je kent de rest van de fiets niet, en dat weet je) en nu begin je weer over mijn vermeende glorieuze lofzang over het feit dat de ketting en tandwielen het nu al weer meer dan 35 km verder dan gisteren uithouden.

Dat dat niet overeenstemt met het door jou beoogde vervangingsinterval, tsja... Ik geef zelfs, en hierbij nogmaals, aan dat dat interval beter zou zijn, en dat ik het toepas bij racer en MTB. De TM trapt er nog goed mee, het voelt nog niet versleten en van doortrappen in welke versnelling dan ook is geen sprake. Ik fiets op geleende tijd, maar ga nu niet meer vervangen vóór de winter begint. Dikke kans dat ik moet vervangen midden ín de winter, maar dat is dan een consequentie van m'n eigen keuze.

't Kan allemaal wel wat minder heftig. Als wij deze informatie mondeling, in een, hoe heet dat, gesprek zouden uitwisselen zou het nog best eens gezellig kunnen worden. Misschien moet je in het vervolg even nadenken over hoe je overkomt, door je woordkeuze.
Om écht op het onderwerp van dit hele forum te komen: als je op wereldfietsreis of fietsvakantie gaat en je wilt vooral fietsen doe je er verstandig aan om iets goeds op je fiets te zetten en niet te vertrekken met iets waarvan je niet weet of het binnen een week al niet meer bruikbaar is.
Als je voor de Franse grens al op zoek wilt gaan naar een fietsenmaker geldt dit uiteraard niet, dan moet je maar zien wat je doet.
Ave Gone schreef:Om écht op het onderwerp van dit hele forum te komen: als je op wereldfietsreis of fietsvakantie gaat en je wilt vooral fietsen doe je er verstandig aan om iets goeds op je fiets te zetten en niet te vertrekken met iets waarvan je niet weet of het binnen een week al niet meer bruikbaar is.
Als je voor de Franse grens al op zoek wilt gaan naar een fietsenmaker geldt dit uiteraard niet, dan moet je maar zien wat je doet.
Helemaal mee eens.
je kunt ook een topic beginnen over de beste ketting......staat garant voor felle discussies... :|
Nee. Rohloff maakt de beste kettingen. Staat buiten kijf.
Ik dacht dat dat Gates was. En niet Bill dan, he.
waar koop je die Rohloff ketting dan? met beste ketting bedoel ik niet alleen de meest slijtvaste, maar ook economische...
Niet. Mijn Shimano Altus groep is allergisch voor Rohloffkettingen. Binnen 5 kilometer druipt er dan alle smeerolie uit. :|