De discussie kun je beter splitsen in twee varianten, wat is de technische levensduur van ketting en tandwielen in de verschillende manieren van vervangen/onderhoud.
De andere variant is, wat is de meest economische manier van vervangen/onderhoud.
Dat een cassette zeer lang meegaat op een bepaalde manier van onderhoud geloof ik graag.....maar heeft het ook (economisch) nut ? die vraag is voor mij meer belangrijk dan een technische levensduur....
Daartoe heb ik een wetenschappelijk totaal onbewezen rekensommetje gemaakt...
gebaseerd op de volgende onderhouds methoden:
1. 1x cassette 1x ketting levensduur 3000 km, cassette en ketting allebei versleten
2. 1x cassette 2x ketting levensduur 6000 km, cassette versleten na 2 kettingen
3. 1x cassette 4x ketting levensduur 6000 km, alleen kettingen verslijten.
cassette kost 15 euro
ketting kost 12 euro
op 6000 km geeft dat de volgende resultaten:
1. 15 + 12 geeft 27, maal 2 geeft 54 euro op 6000 km
2. 15 + 12 +12 geeft 39 euro op 6000 km
3. 4 maal 12 geeft 48 euro op 6000 km
dus wisselend met twee kettingen rijden loont wel....
De andere variant is, wat is de meest economische manier van vervangen/onderhoud.
Dat een cassette zeer lang meegaat op een bepaalde manier van onderhoud geloof ik graag.....maar heeft het ook (economisch) nut ? die vraag is voor mij meer belangrijk dan een technische levensduur....
Daartoe heb ik een wetenschappelijk totaal onbewezen rekensommetje gemaakt...
gebaseerd op de volgende onderhouds methoden:
1. 1x cassette 1x ketting levensduur 3000 km, cassette en ketting allebei versleten
2. 1x cassette 2x ketting levensduur 6000 km, cassette versleten na 2 kettingen
3. 1x cassette 4x ketting levensduur 6000 km, alleen kettingen verslijten.
cassette kost 15 euro
ketting kost 12 euro
op 6000 km geeft dat de volgende resultaten:
1. 15 + 12 geeft 27, maal 2 geeft 54 euro op 6000 km
2. 15 + 12 +12 geeft 39 euro op 6000 km
3. 4 maal 12 geeft 48 euro op 6000 km
dus wisselend met twee kettingen rijden loont wel....