Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Brooks B17. - Pagina 3 - Forum Wereldfietser

Brooks B17.

Brooks gebruikt zowel het schouderleer als andere delen van het rund. Gilles Berthoud gebruikt alleen het schouderleer, wat veel steviger is. Daarmee is de ene B17 de andere niet.

Brooks is beter in marketing dan in het leveren van kwaliteit.

Op natte zadels rijden is af te raden. Olijfolie is plantaardig en met een beetje pech krijg je ranzig, zelfs rottend leer ervan. Het enige goede vet is Brooks poofide of de voordeliger versie van Bethoud. Dun aanbrengen, liefst met je warme vingers. Drie keer per jaar of zo.
Kun je in de winkel zien of een bepaalde B17 van het goede leer is gemaakt?
Ik kan alleen mijn ervaring met Brooks toevoegen; ik bestelde 2 maal een B17 imperial; de eerste stuurde ik terug vanwege het feit dat ik toch een andere kleur wilde.
Toen is mij opgevallen dat het geretourneerde zadel van veel dikker en harder leer was dan het zadel dat ik uiteindelijk kreeg en nog steeds gebruik.
De leerkwaliteit kan dus erg verschillen; maar feit is dat ik vanaf dag 1 lekker zit op het relatief dunne leer van dit laatste zadel. De uitsnede van de Imperial zou ik ook niet willen missen. Dik hard leer gaat misschien langer mee, maar het duurt langer voordat het lekker zit, if ever.
hansrtd schreef:Kun je in de winkel zien of een bepaalde B17 van het goede leer is gemaakt?
Mijn laatste Brooks was een flyer en toe ik er op klopte kwam er een solide geluid vanaf. Ik had daardoor goede hoop. Het voelde ook niet overdreven dun. Ik fietste ermee naar Parijs en het zadel was doorgezakt, tot bijna op de brug. Antwoord is dus in mijn geval: nee.

Ik zou alleen nog maar een biologische Brooks willen, de B 17 select.
Ik heb er nu een 1000 tal km mee gereden en hij zit als gegoten, was trouwens zo al vanaf dag 1.
hansrtd schreef:Kun je in de winkel zien of een bepaalde B17 van het goede leer is gemaakt?
Ik denk dat het zadel op de twintig jaar oude maar nauwelijks gebruikte fiets achterin de werkplaats van het goede leer is.