Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Cycletours Fietsvakanties www.cycletours.nl stopt, .com niet - Pagina 3 - Forum Wereldfietser

Cycletours Fietsvakanties www.cycletours.nl stopt, .com niet

Ik hoop dat de berichten vanaf de buiksloterweg nog wat duidelijker worden.
Erg jammer. Ik heb zelf nooit met ze gereisd maar wel vele jaren plezier gehad met ze in Liechtenstein. Hier stonden ze elk jaar. Ik kwam er als jonge jongen altijd 5 weken per jaar (in totaal ruim 1,5 jaar er "gewoond" op die manier) en dan waren die groepen erg gezellig om bij rond te hangen. Laatst bij Kinderdijk ook nog met veel plezier met een groep Italianen gesproken die met cycletours rondreden.
Correctie van mijn kant: de hotel-naar-hotelreizen zijn niet gegidst, zoals te zien op de .com website.

Aanvulling: de opmerkingen van van stel.l zijn zeer valide. Het is de vraag of de Wereldfietser wel actie moet ondernemen voor de mogelijkheden van fietsvervoer naar een paar landen. Maar een discussie daarover hoort volgens mij in het virtuele Clubhuis en niet in Kletspraat. :wink:
Lennart-Tampico schreef:Laatst bij Kinderdijk ook nog met veel plezier met een groep Italianen gesproken die met cycletours rondreden.
Deze groepen zouden, als ik vroeger goed heb leren begrijpend lezen, dus gewoon blijven doorgaan. Er zouden ca. 20 mensen aan de Buiksloterweg werken voor de Europese markt bij "Cycletours holidays" die deze reizen organiseren, tegenover velen meer die voor de stoppende reisorganisatie "Cycletours fietsvakanties" werk(t)en voor de Nederlandse markt.
Voila: een aankondiging op hun site.
Zie dit bericht op de site van TravMagazine voor de reisbranche:

Doek valt voor Cycletours

06 OKT 2014


Cycletours stopt per 31 oktober dit jaar met het aanbieden van fietsvakanties.



Aandeelhouder de Jong Intra heeft besloten om in 2015 geen fietsbrochures meer uit te brengen.

Focus
‘Het zeer specialistische fietsproduct van Cycletours heeft qua omzet en marge voor 2014 niet gebracht wat oorspronkelijk was begroot. Tijdens de jaarlijkse productevaluatie is daarom besloten met het label te stoppen', zegt Coby van Dongen, commercieel directeur van de Jong Intra. ‘De capaciteit die binnen de Jong Intra Vakanties vrijkomt, willen we volledig inzetten op onze goed renderende product-marktcombinaties. Met meer focus kunnen we hier veel meer bereiken.'

Zelfstandig
Het besluit om met Cycletours te stoppen, is genomen in goed overleg met directeur Frits Deben. Deze gaat zelfstandig verder met de inkomende tak van Cycletours, die zich uitsluitend richt op de buitenlandse markt en die los staat van de Jong Intra Vakanties.



Door Theo de Reus

© 2014 TravMedia Company Hilversum. Alle rechten voorbehouden




Reacties (1)

G. 06 OKT 2014

Jammer. De Jong Intra nam Cycletours begin 2013 over uit een faillissement. Daarna bleef alles bij het oude, het oude management bleef en de organisatie wijzigde nauwelijks. Die werden ook niet door de Jong Intra tegen het licht gehouden. Kortom: er werd niet geinvesteerd maar alleen gefinancierd. De begroting werd gebaseerd -tegen de markt in- op een zeer rooskleurige omzetgroei. En dan gaat het dus fout. Jammer dus, want het Cycletours-product heeft nog steeds potentie. Mits in goede handen, bij realistisch management met kennis van deze tak van de reisbranche. Wie o wie ?
bert sitters schreef:... Het besluit om met Cycletours te stoppen
... Frits Deben ... gaat zelfstandig verder met de inkomende tak van Cycletours
Maar dat gaat kennelijk niet Cycletours heten. Wat is overigens een "inkomende tak"?
Een "incoming touroperator" haalt toeristen uit het buitenland naar het vestigingsland, bij Cycletours dus bv. Japanners en Amerikanen die een rondje in NL gaan fietsen.
Peter_K schreef:Wat de bussen betreft: voor een veel lager tarief kun je met het vliegtuig. Dit heeft onder andere te maken met de belachelijke situatie dat voor de diesel voor een bus een gruwelijke hoeveelheid belasting betaald moet worden, en voor de sloot aan kerosine voor een vliegtuig niet.
Dat valt op zich nog wel mee. Brandstof maaktmaar 29% uit van de kosten van een vlucht, en in Nederland bestaat de dieselprijs voor 32% uit accijns. Zou je dezelfde accijns heffen op kerosine dan wordt een vliegticket dus ca. 10% duurder. Dat maakt echt het grote verschil niet tussen busvervoer en vliegvervoer, zeker niet wanneer je in aanmerking neemt dat de prijzen in de luchtvaart de afgelopen 30 jaar met de helft zijn gedaald, ondanks stijgende brandstofprijzen.

De invloed van de marktwerking is bovendien nog lang niet klaar. Van mij mag de kerosine morgen belast worden, maar de busvervoerbranche red je er niet mee.
Ave Gone schreef:
bert sitters schreef:... Het besluit om met Cycletours te stoppen
... Frits Deben ... gaat zelfstandig verder met de inkomende tak van Cycletours
Maar dat gaat kennelijk niet Cycletours heten. Wat is overigens een "inkomende tak"?
"Cycletours" bestaat al jaren uit twee bedrijven, die formeel volkomen los staan van elkaar:
1)Cycletours fietsvakanties dat fietsvakanties organiseerde voor Nederlanders in het buitenland.
2) Cycletours Holland dat fietsvakanties organiseert voor de buitenlandse markt. Een product dat goed verkoop zijn de fiets/vaarreizen.
Bedrijf 1 was in januari 2013 failliet gegaan en heeft dankzij De Jong Intra een herstart gekregen.
Bedrijf 2 is daar buiten gebleven en wordt nu ook niet getroffen door de stap van de Jong Intra.
Anders schreef:Dat valt op zich nog wel mee. Brandstof maakt maar 29% uit van de kosten van een vlucht
Ik vind 29% vrij substantieel.
Anders schreef:, en in Nederland bestaat de dieselprijs voor 32% uit accijns.
Accijns is niet de enige belasting op diesel.

"Op kerosine voor de luchtvaart wordt geen btw en accijns geheven. Kerosine heeft daarom een groot fiscaal voordeel op andere energiebronnen."
Anders schreef:, maar de busvervoerbranche red je er niet mee.
Misschien moeten we snel een zelfrijdende uitvoering van de bus krijgen.
Peter_K schreef:
Anders schreef:Dat valt op zich nog wel mee. Brandstof maakt maar 29% uit van de kosten van een vlucht
Ik vind 29% vrij substantieel.
Anders schreef:, en in Nederland bestaat de dieselprijs voor 32% uit accijns.
Accijns is niet de enige belasting op diesel.

"Op kerosine voor de luchtvaart wordt geen btw en accijns geheven. Kerosine heeft daarom een groot fiscaal voordeel op andere energiebronnen."
Anders schreef:, maar de busvervoerbranche red je er niet mee.
Misschien moeten we snel een zelfrijdende uitvoering van de bus krijgen.
Leuk voor veel low cost luchtvaartmaatschappijen is dat regionale overheden soms zorgen voor leuke subsidies (al of niet via een omweg) als maatschappijen vluchten gaan uitvoeren op zg B-vliegvelden, want dit levert immers werkgelegenheid op voor hun regio.
bert sitters schreef:Leuk voor veel low cost luchtvaartmaatschappijen is dat regionale overheden soms zorgen voor leuke subsidies (al of niet via een omweg) als maatschappijen vluchten gaan uitvoeren op zg B-vliegvelden, want dit levert immers werkgelegenheid op voor hun regio.
Dat is inderdaad een soort 11-jarige zonnevlekkencyclus hier op MAA:
start
1 vliegveld in financieel zwaar weer, banen op de tocht
2 vliegmaatschappijen dreigen te vertrekken
3 investeerder wil overnemen maar komt geld te kort
4 provincie wil niet mee doen
5 wacht....
6 provincie investeert x miljoen
7 investeerders enhousiast, nieuwe maatschappij gaat vliegen
8 deel van investeringsgeld zoek
9 investeerder is wast zijn handen in onschuld, provincie ook
10 wacht 5 jaar
11 begin bij start
Wat ik begrijp is dat de jong intra zich terugtrekt. Is het dan mogelijk voor een ander om de formule over te nemen? Ik denk dat er voldoende belangstelling is voor de reizen dus moet het toch mogelijk zijn om door te gaan. Ik ben zelf wel 10 maal met cycletours meegegaan en vind het een unieke formule. dit mag niet verdwijnen.
Ave Gone schreef:
bert sitters schreef:Leuk voor veel low cost luchtvaartmaatschappijen is dat regionale overheden soms zorgen voor leuke subsidies (al of niet via een omweg) als maatschappijen vluchten gaan uitvoeren op zg B-vliegvelden, want dit levert immers werkgelegenheid op voor hun regio.
Dat is inderdaad een soort 11-jarige zonnevlekkencyclus hier op MAA:
start
1 vliegveld in financieel zwaar weer, banen op de tocht
2 vliegmaatschappijen dreigen te vertrekken
3 investeerder wil overnemen maar komt geld te kort
4 provincie wil niet mee doen
5 wacht....
6 provincie investeert x miljoen
7 investeerders enhousiast, nieuwe maatschappij gaat vliegen
8 deel van investeringsgeld zoek
9 investeerder is wast zijn handen in onschuld, provincie ook
10 wacht 5 jaar
11 begin bij start
Dit gaat over Vliegveld Teuge!!!
havinga schreef:Ik denk dat er voldoende belangstelling is voor de reizen dus moet het toch mogelijk zijn om door te gaan.
Dat is nu juist de vraag, of er wel genoeg belangstelling is. Zoals al eerder aangegeven in deze draad is het dankzij het internet de laatste jaren heel veel gemakkelijker geworden zelf een fietstocht te plannen. Hotels boeken via booking.com, reisverslagen in duizendvoud om de route te bepalen, gps-tracks te kust en te keur om nooit meer de weg kwijt te raken, info van toeristenbureaus die gratis de mooiste routebeschrijvingen uitbrengen, prachtige routeboekjes waarin voor een paar tientjes de hele route tot in detail beschreven staat, inclusief tips voor overnachtingen...
Voor een organisatie als Cycletours is het dan lastig nog een bepaalde meerwaarde te bieden.
havinga schreef:Wat ik begrijp is dat de jong intra zich terugtrekt. Is het dan mogelijk voor een ander om de formule over te nemen? .
Natuurlijk is dat mogelijk, maar daar hangt De Jong Intra een prijskaartje aan.
Een route plannen of campings zoeken is inderdaad niet moeilijk. De meerwaarde van cycletours is:
- cycletours heeft mooie routes uitgezocht en de ervaringen verzameld van bezienswaardigheden, etc.
- cycletours regelt de campings
- cycletours neemt je spullen mee naar de volgende camping
- cycletours zorgt voor de boodschappen
- met cycletours heb een een gezellige groep fietsers
- samen bereid je de maaltijden

en noem maar op.

Je kan ook wel alleen of met twee of een paar vrienden fietsen maar dat is toch minder leuk.
Hoi,
Had net een mailtje in mijn mailbox dat Cycletours stopt met fietsreizen vanaf 1 november 2014. Wat enorm jammer!!!!!!!!!!
Groet, Petra.
havinga schreef:Ik denk dat er voldoende belangstelling is voor de reizen dus moet het toch mogelijk zijn om door te gaan.
Grappig dat Cycletours proefondervndelijk vast heeft gesteld dat hun segment een verliesgevende krimpmarkt is maar dat er meerdere mensen hier weten dat dat niet waar zou zijn.
havinga schreef:Een route plannen of campings zoeken is inderdaad niet moeilijk. De meerwaarde van cycletours is:
- cycletours heeft mooie routes uitgezocht en de ervaringen verzameld van bezienswaardigheden, etc.
- cycletours regelt de campings
- cycletours neemt je spullen mee naar de volgende camping
- cycletours zorgt voor de boodschappen
- met cycletours heb een een gezellige groep fietsers
- samen bereid je de maaltijden
Dat is voor een aantal mensen zeker een meerwaarde. Maar het creëren van die meerwaarde jaagt de prijs blijkbaar te hoog op. Een veel gehoorde klacht is immers dat Cycletours "zo duur is".