Handig om te lezen voor wat betreft de heen en weer discussie over of 28" nu wel of niet sneller is dan 26":
Tires with a smaller diameter have a higher rolling resistance with the
same tire pressure, because tire deformation is proportionally greater.
In other words the tire is “less round”.
Wider tires roll better than narrower tires. This statement generally
invokes skepticism, nevertheless, with tires at the same pressure a
narrower tire deflects more and so deforms more.
Obviously, tire construction also has an effect on rolling resistance.
By using less material, less material can be deformed. And the more
flexible the material is, such as the rubber compound, less energy is
lost through deformation.
Why do racing professionals use
narrow tires?
Wide tires only roll more easily with the same inflation pressure. But
narrow tires can be operated with a higher inflation pressure than wider
tires. However, then they are obviously less comfortable to ride.
In addition to this, narrow tires have an advantage over wider tires at
higher speeds, as they provide less air resistance.
Above all, a bicycle with narrow tires is much easier to accelerate
because the rotating mass of the wheels is lower and the bicycle is
much more agile.
Bron:
http://www.schwalbe.co.uk/_webedit/uplo ... 20Info.pdf
In MTB land zie je de voorkeur dan ook meer en meer verschuiven naar een groter wielformaat, gezien de snelheidsvoordelen welk dit met zich mee brengt. Door stevigere materialen van tegenwoordig is er op een MTB steeds minder argumentatie om met 26" te blijven rijden. Mogelijk is long-term endurance op dit soort grotere banden nog wel altijd minder, waardoor materiaalvervanging vaker zal moeten plaats vinden.
Voor de keus reisfiets / woon-werk fiets zal voor wat betreft snelheid 28" banden ook de voorkeur kunnen hebben. Maar er zit wel een kanttekening bij. De grotere banden rollen namelijk gemakkelijker door door de lagere rolling resistance. Maar daar tegenover staat echter ook dat ze zwaarder zijn door het toegenomen formaat en daarmee meer energie vergt om tot acceleratie mee te komen. Op vlak terrein zal dit nauwelijks merkbaar zijn. Maar bij bergopwaarts neemt dit effect toe.
Een tweede om rekening mee te houden bij grotere banden is wendbaarheid. Wendbaarheid neemt af met grotere banden. Dit blijft vooralsnog één van de belangrijkste redenen dat diverse MTB'ers toch niet de overstap maken. En de reden dat BMX bikes zulke kleine bandjes hebben. Zeker indien bepakt en bezakt kan de extra wendbaarheid van 26" banden gunstig zijn indien je op wat ruiger terrein zit.
De keuze voor wat betreft het beste is zal dan ook uiteindelijk vrijwel altijd een persoonlijke afweging dienen te zijn. Reis je lekker rechttoe, rechtaan over veel vlakke stukken of met beperkte heuveltjes? Dan zou ik zeggen neem een 28".
Reis je licht bepakt, verblijf je met name in ho(s)tels, etc. en heb je niet veel anders bij dan wat extra kleding en reparatiemiddelen maar kom je wel wat lichte bergen en wat ruwer terrein tegen? Dan is een 28" nog prima te overwegen.
Reis je volledig bepakt en bezakt, vrij zwaar beladen. Ga je bergen niet uit de weg. Pak je kronkelige bospaden net zo graag als rechte asfalt stretches? Dan zal een 26" je mogelijk beter bevallen.
Voor wat verder het topic betreft. Zelf heb ik een VSF TX-400. Uiterst tevreden mee. Ligt mogelijk iets boven je budget, maar nog geen enkel probleem mee gehad dusver. Is een VSF echter echt nodig? Ik denk het niet. Afgelopen zomer kwam ik op weg naar Berlijn een oude Amerikaan tegen. Hij reed nu de R1 naar st. Petersberg op zijn fiets, had al bijna 40 jaar erop zitten met zijn fiets, ruim 100.000 km verder en had deze destijds in eerste instantie aangeschaft als fiets voor niets anders dan goedkoop brik om mee naar het werk te komen.
De VSF TX-400 sprak hem al een tijdje erg aan. Maar gezien de sentimentele waarde welk zijn huidige fiets had heeft hij toch nog nooit de knoop door kunnen hakken om een nieuwe aan te schaffen.
Overigens was hij niet de enige welk op een goedkope fiets met plezier reed op een reis als deze. Uiteindelijk ligt het toch grotendeels aan de eigenaar hoe lang de fiets mee zal gaan. Bij degelijk onderhoud en een degelijke rijstijl zal een budget fiets langer mee gaan dan bijv. een dure santos welk verwaarloosd wordt in zowel onderhoud als rijstijl.