Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Is een budgetfiets een verstandige keuze? - Pagina 3 - Forum Wereldfietser

Is een budgetfiets een verstandige keuze?

EnriceV schreef:Otis, een reden waarom je geen nieuw kader koopt? Als ik het goed leees, dan zijn de meeste onderdelen van je Koga herbruikbaar. Dus een nieuw frame, nieuwe wielen (ik begrijp dat je velgen versleten zijn?) en je bent vertrokken.

Een stalen frame vind je voor 400 euro ongeveer, een Alu frame nog een pak goedkoper. Een wielsetje zonder naafdynamo kost je 150 euro bij meilenweit. Voor de prijs van een budgetfiets zit je dan terug bij een erg goede fiets, en je weet meteen hoe alles in elkaar zit.
Ja, dat heb ik ook overwogen. Omdat ik zo afhankelijk ben van een fiets is een reservefiets wel noodzaak voor mij.

Nu zou ik een tweedehands reservefiets kunnen kopen, maar ik zou daar ook mijn Koga voor kunnen gebruiken. (het frame is inmiddels gelast en ik rijd er weer op rond) Als ik een budgetfiets koop, kan ik onderdelen als bagagedrager, stuur zadel pedalen etc. overzetten van koga naar nieuwe fiets. De onderdelen van de budgetfiets kan ik dan op de koga zetten als reservefiets. Dat is zo'n beetje het plan. :)
Revanho schreef: Ik weet niet wat je bron is, maar stukken langzamer lijkt me een heel zware overdrijving (helemaal bij over het algemeen goed wegdek). Het verschil lijkt me in de meeste gevallen zelf bijna verwaarloosbaar. (Al laat ik me graag overtuigen van het tegendeel als iemand over betrouwbare cijfers beschikt.)
Geen betrouwbare cijfers. Ik heb zelf wel eens 20 kilometer gefietst op een 26 inch Trek. Deze had dezelfde banden (alleen andere maat) en voor mijn gevoel was die fiets echt trager dan mijn eigen fiets.


Wim schreef:Bicycle Quarterly heeft nog niet zo lang geleden getest wat het verschil in rolweerstand is tussen de diverse wielmaten: statistisch niet significant. Dat komt overeen met mijn anekdotische ervaring: het maakt geen bal uit.
Wim
Ik zal nog wel eens een proefritje maken bij de fietsenwinkel. Maar het is vooral ook zo dat ik het tot nu toe prima red met 28 inch wielen. Ik heb hier nooit problemen mee gehad. Het frame lijkt de achilleshiel, niet de wielen. Dan kan ik wel 26 inch wielen kopen, maar als het frame dan alsnog breekt heb ik daar niets aan.

captain_fabulous schreef:Ik heb een Stevens Randoneur uit 2011, of 2010, weet niet meer uit m'n hoofd. Ondanks dat ik 120 kilo weeg, kan de fiets mij tot nu toe prima dragen, ook met kampeer bepakking (stuurtas, 2 backrollers, tent en een plunjezakje). Okee, heuvelaf is hij niet super stabiel, dan merk je dat hij behoorlijk moet 'werken' om mijn gewicht te dragen. Op tijd bijremmen, en hij blijft prima controleerbaar.
Bedankt voor het delen van je ervaring. Waar uit het "moeten werken" bij heuvel af zich in? Slingert de fiets?
Maarten & Line schreef:In de regio Tilburg/ Breda zou je eens bij Frank van Oirschot in Riel kunnen kijken. Heeft Stevens in het assortiment zitten.
Dank voor de tip, dat is hier dicht in de buurt. Ik zal binnenkort eens bellen welke modellen ze hebben staan.
Otis schreef:
Revanho schreef:Ik weet niet wat je bron is, maar stukken langzamer lijkt me een heel zware overdrijving (helemaal bij over het algemeen goed wegdek). Het verschil lijkt me in de meeste gevallen zelf bijna verwaarloosbaar. (Al laat ik me graag overtuigen van het tegendeel als iemand over betrouwbare cijfers beschikt.)
Geen betrouwbare cijfers. [...] voor mijn gevoel [...]
Je gevoel is in deze absoluut bijzonder onbetrouwbaar.
Alien schreef:
Otis schreef:
Revanho schreef:Ik weet niet wat je bron is, maar stukken langzamer lijkt me een heel zware overdrijving (helemaal bij over het algemeen goed wegdek). Het verschil lijkt me in de meeste gevallen zelf bijna verwaarloosbaar. (Al laat ik me graag overtuigen van het tegendeel als iemand over betrouwbare cijfers beschikt.)
Geen betrouwbare cijfers. [...] voor mijn gevoel [...]
Je gevoel is in deze absoluut bijzonder onbetrouwbaar.
Misschien, maar er zijn wel meer mensen die berichten over het feit dat 26 inch voor hun gevoel langzamer is. Waarom rijden wielrenners eigenlijk nooit op 26 inch?
Volgens mij gebruiken erg kleine wielrenners 650c wielen (David Etxebarria vroeger?). Anders zou het voorwiel hun voeten kunnen raken bij het sturen.
Wielrenners: bij 50 km per uur speelt de luchtweerstand een rol. Dan zijn smalle banden een gering voordeel en kom je al snel uit op etrto 622. Voor een vakantiefiets is het van belang dat de banden goed rollen over slecht wegdek en op onverharde paden. Dan is een brede band van bijv 50 mm echt sneller dan een smalle. Bij brede banden is er in 26 inch meer keus, en blijft het wiel wat lichter. De echte buitendiameter van een brede 26 inch band verschilt overigens weinig van die van een smalle 28 inch band. De keus aan brede 28 inch banden is nog beperkt en zulke banden passen ook alleen in frames in de grotere maten. En zoals gezegd, 26 inch wielen zijn sterker. Je zegt dat het frame de zwakke plek is, en jij hebt inderdaad een kapot frame gehad, maar statistisch komt een gebroken frame veel minder voor dan een kapot achterwiel.
Wim
quote="Wim"

>Wielrenners: bij 50 km per uur speelt de luchtweerstand een rol.
> Dan zijn smalle banden een gering voordeel en kom je al snel uit
> op etrto 622. Voor een vakantiefiets is het van belang dat de
> banden goed rollen over slecht wegdek en op onverharde paden.
> Dan is een brede band van bijv 50 mm echt sneller dan een smalle.

Heb je daar meetgegens van die de luchtweerstand mee in betrekking nemen?

>Bij brede banden is er in 26 inch meer keus, en blijft het wiel wat lichter.
Is een 26-inch wiel echt lichter? Brede banden zijn immer zwaarder omdat je bij dezelfde wangspanning eenzelfde wangdikte nodig hebt, maar je hebt meer wang. Daartegenover staat de iets kleinere velg en iets kortere spaken. Maar is het resultaat positief?

> statistisch komt een gebroken frame veel minder
> voor dan een kapot achterwiel.
Heb je daar gegevens van?
Bedankt voor het delen van je ervaring. Waar uit het "moeten werken" bij heuvel af zich in? Slingert de fiets?
Dat ja, en een gevoel dat het frame een klein beetje tordeert. Maar ik heb nog nooit met frontrollers gereden, en iedereen zegt me dat het stuurgedrag van een fiets er veel rustiger van wordt.
Dus het kan ook aan mijn bepakkings kunsten liggen. Over het algemeen vind ik m'n fiets geweldig. Een duurdere fiets is voor mijn terein (Europa, voornamelijk verhard) vast prettig, maar ik zie er de noodzaak niet direct van in!
Otis schreef:
Alien schreef:Je gevoel is in deze absoluut bijzonder onbetrouwbaar.
Misschien, maar er zijn wel meer mensen die berichten over het feit dat 26 inch voor hun gevoel langzamer is.
Niet alleen jouw gevoel is in deze onbetrouwbaar, ook het hunne.
Dit topic ging toch over goedkope fietsen ofzo? Dus eh.. hoe hard je moet werken tegen de wind in... 28 inch, 26 inch, staal, alu, zithouding, brede banden, dunne banden, voorkeuren, voorkeuren....

Maar goed met een goedkope fiets kom je er ook. En wil je lekker veel geld uitgeven (kijk mij nou ik heb een riem!!!! en een hele dikke rohloff naaf en bling bling) dan koop je toch lekker een it workx (mag ook wel voor dat geld :D). Je krijgt echt wel wat meer voor dat geld, de vraag is of dat essentieel/belangrijk voor je is. Ik ben bijzonder content met mijn goedkope fixie ding (soms ook niet).
Otis schreef:Waarom rijden wielrenners eigenlijk nooit op 26 inch?
Misschien omdat je (voor je gevoel) bij hetzelfde verzet per trapasomwenteling meer afstand aflegt met een groter wiel?
Nee want dat is simpel op te lossen met een ander tandwiel.
Marko schreef:
Otis schreef:Waarom rijden wielrenners eigenlijk nooit op 26 inch?
Misschien omdat je bij hetzelfde verzet per trapasomwenteling meer afstand aflegt met een groter wiel?
Waarom rijden ze dan niet op 30 inch :?:
Waarom rijden BMX-ers niet op 28" velgies?
LHTJoost schreef:
Marko schreef:
Otis schreef:Waarom rijden wielrenners eigenlijk nooit op 26 inch?
Misschien omdat je bij hetzelfde verzet per trapasomwenteling meer afstand aflegt met een groter wiel?
Waarom rijden ze dan niet op 30 inch :?:
Je kunt wielen niet ongestraft steeds groter maken. Als een voorwiel te groot is, kan het tegen je voet komen bij het sturen.
Handig om te lezen voor wat betreft de heen en weer discussie over of 28" nu wel of niet sneller is dan 26":
Tires with a smaller diameter have a higher rolling resistance with the
same tire pressure, because tire deformation is proportionally greater.
In other words the tire is “less round”.

Wider tires roll better than narrower tires. This statement generally
invokes skepticism, nevertheless, with tires at the same pressure a
narrower tire deflects more and so deforms more.

Obviously, tire construction also has an effect on rolling resistance.
By using less material, less material can be deformed. And the more
flexible the material is, such as the rubber compound, less energy is
lost through deformation.
Why do racing professionals use
narrow tires?


Wide tires only roll more easily with the same inflation pressure. But
narrow tires can be operated with a higher inflation pressure than wider
tires. However, then they are obviously less comfortable to ride.

In addition to this, narrow tires have an advantage over wider tires at
higher speeds, as they provide less air resistance.

Above all, a bicycle with narrow tires is much easier to accelerate
because the rotating mass of the wheels is lower and the bicycle is
much more agile.
Bron: http://www.schwalbe.co.uk/_webedit/uplo ... 20Info.pdf



In MTB land zie je de voorkeur dan ook meer en meer verschuiven naar een groter wielformaat, gezien de snelheidsvoordelen welk dit met zich mee brengt. Door stevigere materialen van tegenwoordig is er op een MTB steeds minder argumentatie om met 26" te blijven rijden. Mogelijk is long-term endurance op dit soort grotere banden nog wel altijd minder, waardoor materiaalvervanging vaker zal moeten plaats vinden.

Voor de keus reisfiets / woon-werk fiets zal voor wat betreft snelheid 28" banden ook de voorkeur kunnen hebben. Maar er zit wel een kanttekening bij. De grotere banden rollen namelijk gemakkelijker door door de lagere rolling resistance. Maar daar tegenover staat echter ook dat ze zwaarder zijn door het toegenomen formaat en daarmee meer energie vergt om tot acceleratie mee te komen. Op vlak terrein zal dit nauwelijks merkbaar zijn. Maar bij bergopwaarts neemt dit effect toe.

Een tweede om rekening mee te houden bij grotere banden is wendbaarheid. Wendbaarheid neemt af met grotere banden. Dit blijft vooralsnog één van de belangrijkste redenen dat diverse MTB'ers toch niet de overstap maken. En de reden dat BMX bikes zulke kleine bandjes hebben. Zeker indien bepakt en bezakt kan de extra wendbaarheid van 26" banden gunstig zijn indien je op wat ruiger terrein zit.



De keuze voor wat betreft het beste is zal dan ook uiteindelijk vrijwel altijd een persoonlijke afweging dienen te zijn. Reis je lekker rechttoe, rechtaan over veel vlakke stukken of met beperkte heuveltjes? Dan zou ik zeggen neem een 28".

Reis je licht bepakt, verblijf je met name in ho(s)tels, etc. en heb je niet veel anders bij dan wat extra kleding en reparatiemiddelen maar kom je wel wat lichte bergen en wat ruwer terrein tegen? Dan is een 28" nog prima te overwegen.

Reis je volledig bepakt en bezakt, vrij zwaar beladen. Ga je bergen niet uit de weg. Pak je kronkelige bospaden net zo graag als rechte asfalt stretches? Dan zal een 26" je mogelijk beter bevallen.



Voor wat verder het topic betreft. Zelf heb ik een VSF TX-400. Uiterst tevreden mee. Ligt mogelijk iets boven je budget, maar nog geen enkel probleem mee gehad dusver. Is een VSF echter echt nodig? Ik denk het niet. Afgelopen zomer kwam ik op weg naar Berlijn een oude Amerikaan tegen. Hij reed nu de R1 naar st. Petersberg op zijn fiets, had al bijna 40 jaar erop zitten met zijn fiets, ruim 100.000 km verder en had deze destijds in eerste instantie aangeschaft als fiets voor niets anders dan goedkoop brik om mee naar het werk te komen.

De VSF TX-400 sprak hem al een tijdje erg aan. Maar gezien de sentimentele waarde welk zijn huidige fiets had heeft hij toch nog nooit de knoop door kunnen hakken om een nieuwe aan te schaffen.

Overigens was hij niet de enige welk op een goedkope fiets met plezier reed op een reis als deze. Uiteindelijk ligt het toch grotendeels aan de eigenaar hoe lang de fiets mee zal gaan. Bij degelijk onderhoud en een degelijke rijstijl zal een budget fiets langer mee gaan dan bijv. een dure santos welk verwaarloosd wordt in zowel onderhoud als rijstijl.
Grappig dat je uit een artikel over banddiameters een conclusie trekt over de wielmaat.
Ave Gone schreef:Grappig dat je uit een artikel over banddiameters een conclusie trekt over de wielmaat.
Banddiameters en wielmaat gaan vrijwel hand in hand, hoewel banddiameter nauwkeurig is.

26" omvat 559 mm - 597 mm
28" omvat 622 mm - 642 mm

Die twee groepen zijn dan ook op banddiameter en wielmaat goed te onderschieden van elkaar. 27" en 28" kennen nog wel enige overlap in banddiameter, maar toch minder populair als keuze.
stef.l schreef: Banddiameters en wielmaat gaan vrijwel hand in hand, hoewel banddiameter nauwkeurig is.
Je vergist je (en de opmerking van Ave Gone is dan ook terecht). Het gaat in je informatiebron niet om de 'bandendiameter' als zijnde de buitenomtrek van de band, maar om de diameter van de dwarsdoorsnede van de band.

Om het duidelijk te maken: http://www.presto.nl/bandenmaten.html
In de afbeelding op deze pagina zie je twee maten, 622 mm en 37 mm.

Het artikel waar jij naar verwijst heeft het over de 37 mm van de tekening. Jij trekt daaruit onterecht conclusies over het belang van de andere maat (622 mm in het voorbeeld). Die conclusie kan je niet zomaar maken want er is dus helemaal geen duidelijk verband tussen de wielmaat en de diameter van de dwarsdoorsnede.

Renaat
Dan zou ik als ik jullie was toch nog eens goed lezen, zowel de gelinkte tekst als de ETRTO standaard.

Voor wat betreft de aanduiding 37-622 duidt de 37 mm namelijk op tyre width en 622 mm op tyre diameter. Zoals Schwalbe het ook gewoon netjes gebruikt. Zie pagina 4 omtrent "What do the various size specifications on bicycle tires mean?"

Zelfs in het Nederlands is 622 gewoonweg de band diameter en 37 de band breedte. Ook daarin zit dus geen verschil met de Engelse terminologie.