Een eerste bericht op dit forum, Philippe, en dan zoiets vervelends.
Zelf heb ik juist een uiterst positieve ervaring. Op reis in de USA constateerde ik een groeiende scheur in de overgang tussen zitbuis en bovenbuis. Na 1 telefoontje en aansluitend een email met schadefoto & framenummer naar mijn leverancier kreeg ik binnen 3 dagen een vervangend frame toegezonden. Kosteloos, en ik mocht ook de te maken kosten voor het overzetten van onderdelen declareren. Fiets was op dat moment enkele maanden ouder dan 4 jaar. Afsluitende voorwaarde was dat ik ter plekke het oude frame moest verzagen in minimaal 3 delen en fotografisch bewijs diende op te sturen.
Ik snap je frustratie, maar mogelijk schaad je je positie door nu al publiekelijk Koga te diskwalificeren. Heb je echt alle wegen al bewandeld?
Je hebt bot gevangen bij je fietsenmaker. Was er helemaal niets mogelijk, ook niet met een kleine bijbetaling? Heb je zijn afwijzing op schrift? Heb je de originele aankoopbon nog? En mogelijk foldermateriaal of (een foto van) de framesticker waarin die lange garantie werd beloofd? Dan lijkt de aangewezen weg nu eerst Koga te benaderen of dat via een andere fietsenmaker (al was het maar om een 'second opinion' te krijgen of zulke schade ook zonder ongeval kan ontstaan; liefst dus iemand die voor verzekeraars schaderapporten op mag stellen) waarin je wel vertrouwen stelt te doen. Of heb je van Koga zelf ook al een schriftelijke, gemotiveerde, afwijzing?
In het laatste geval kun je nog kans maken op een minnelijke schikking door een klacht in te dienen bij een koepelorganisatie zoals BOVAG (als de fietsenmaker daarbij is aangesloten), een branchegeschillencommissie of consumentenorganisatie. Ik weet niet of er iets dergelijks in België ook bestaat (op basis van 'jawadde', schat ik in dat je een zuiderbuur bent)? En anders wordt het tijd voor je rechtsbijstandverzekering (als de 2nd opinion aangeeft dat de oorzaak ook in normaal gebruik kan liggen).
Uit nieuwsgierigheid & om ervan te kunnen leren: zou je een foto van de schade hier kunnen tonen? Wellicht dat er forumgenoten zijn die jouw inschatting - schade is ontstaan door normaal gebruik - kunnen onderschrijven, danwel jou kunnen overtuigen van het tegendeel.