Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Welke Fiets GPS - Pagina 3 - Forum Wereldfietser

Welke Fiets GPS

Ed kettingvet schreef:
Travelmaster schreef: Ed, ik val je niet aan dus vat het alsjeblieft ook niet zo op.
Nee hoor, ik apprecieer je inbreng ten zeerste.
Travelmaster schreef: Nu je die kennis hebt, en je weet dat er alternatieve, gebruiksvriendelijker software gratis op verkrijgbaar is, zou je dan nog steeds een nieuwere Garmin afzweren?
Ik ben erg argwanend geworden naar Garmin toe, en zoals je aangeeft heb ik zelf wel erg kunnen ervaren dat zo'n Garmin niks voor mij is ....... computerkluns die ik ben.
Ah, wat dat laatste betreft kán de DVD van MrGPS een uitkomst zijn! Ik heb hem mijn vader cadeau gedaan bij zijn eTrex 20 en dat heeft zeker geholpen bij begrip en lol van het apparaat.

En voor wat betreft het eerste: phew;).
Travelmaster schreef: Maar als we terugkomen op de vraag van Ed, vraag ik mij wel af welke fietsnavigatie de TomTom-eigenschappen en werkwijze het beste benadert.
Falk naar verluid, ik zoek verdere info over dit voor mij onbekende merk aangaande fiets navigatie (mij wel bekend van hun kaarten).
1ste conclusie: batterij capaciteit van Falk zou nogal laag zijn, maar eigenlijk kan ik dat wel oplossen door deze bvb. aan een zonnecel te hangen.
Ed kettingvet schreef:Enkele "eisen" waaraan het toestel moet voldoen:
Eenvoudige adres naar adres navigatie mogelijk (over rustige fietswegen natuurlijk).
Eenvoudige bediening.
Batterij capaciteit minimum 8 uur (fietsvakantie).
(Eigenlijk zoek ik een systeem zoals mijn TomTom moto navigatiesysteem ....... heeft kronkelwegenfunctie.)
Een vriendin van mij heeft een Teasi one 2. Gekocht juist vanwege de eenvoudige bediening. Je kunt het menu instellen als eenvoudig of uitgebreid. Ook kan je alternatieve versies laten berekenen van een route (zag eruit al sde kronkelwegfunctie). Kaarten zijn OSM, routes zijn te importeren met een SDkaartje. Wel een interne accu ipv batterijen, maar die gaat zo'n 2 dagen mee zegt ze. En het scherm is in de zon niet heel goed af te lezen.
Ik kan hem niet vergelijken met een Garmin (gebruik zelf mijn telefoon voor navigatie) maar hij ziet er goed uit voor iemand die een GPS meteen uit de doos wil kunnen gaan gebruiken.
gerritdevries schreef:
Ed kettingvet schreef:Enkele "eisen" waaraan het toestel moet voldoen:
Eenvoudige adres naar adres navigatie mogelijk (over rustige fietswegen natuurlijk).
Eenvoudige bediening.
Batterij capaciteit minimum 8 uur (fietsvakantie).
(Eigenlijk zoek ik een systeem zoals mijn TomTom moto navigatiesysteem ....... heeft kronkelwegenfunctie.)
Een vriendin van mij heeft een Teasi one 2. Gekocht juist vanwege de eenvoudige bediening. Je kunt het menu instellen als eenvoudig of uitgebreid. Ook kan je alternatieve versies laten berekenen van een route (zag eruit al sde kronkelwegfunctie). Kaarten zijn OSM, routes zijn te importeren met een SDkaartje. Wel een interne accu ipv batterijen, maar die gaat zo'n 2 dagen mee zegt ze. En het scherm is in de zon niet heel goed af te lezen.
Ik kan hem niet vergelijken met een Garmin (gebruik zelf mijn telefoon voor navigatie) maar hij ziet er goed uit voor iemand die een GPS meteen uit de doos wil kunnen gaan gebruiken.
Mooi zo, klinkt goed.
Zal er eens voor zorgen dat ik zo eentje in m'n handen krijg en proefondervindelijk bekijken of deze voldoet aan m'n voorwaarden.
Dan geen routes op sd-kaart gaan gebruiken want dan heb je alsnog een computer nodig en dat kan niet de bedoeling zijn :wink:
LHTJoost schreef:Dan geen routes op sd-kaart gaan gebruiken want dan heb je alsnog een computer nodig en dat kan niet de bedoeling zijn :wink:
Hoeft inderdaad niet, adres/adres navi is belangrijkste.
Niet iedereen is geïnteresseerd in PC gedoe vooraleer te kunnen starten aan een fietstochtje.
Trouwens, downloaden van routes enz ..... zal me nog wel lukken maar zelf routes gaan uitdokteren/aanmaken, nee merci.
Het is precies niet meer van deze tijd dat een mens op zoek gaat naar iets dat zo eenvoudig mogelijk werkt.
Ik zie net in het Aldi krantje dat de Teasi one 2 in de aanbieding is voor € 149.
Ik hoop dat je de winkel kunt vinden zonder gps :wink:
Maar Ed, ik mis toch echt het verband tussen Garmin en zelf routes "moeten" maken.
Van af zaterdag (12/07) weer te krijgen bij de Aldi :Vernieuwde GPS fietsnavigatie Teasi One 2.
Voor nog geen 150 euro.
LHTJoost schreef:Maar Ed, ik mis toch echt het verband tussen Garmin en zelf routes "moeten" maken.
Een voorbeeld, bij het rijden van een voor mij bekend traject hier in de buurt stuurt de Garmin bij keuze adres naar adres me via een nogal drukke weg waar parallel een gescheiden fietspad loopt (scheiding bestaat slechts door laag struikgewas).
Er is echter een mogelijkheid om diezelfde route te rijden via erg rustige landweggetjes maar dat kent hij blijkbaar niet.
Ik kan niet anders bedenken als dat ik hiervoor zelf de route moet plannen.
De vraag is welke kaart je in het toestel gebruikt. Verder zijn de instellingen van belang voor de berekening van een route.

Ik kijk naar de route die de GPS berekend heeft, als ik zie dat de route langs een N-weg gaat, dan sla ik een andere weg in en op een gegeven moment zal de GPS een andere, hopelijk betere route berekenen. Een GPS blijft een computer dus het geeft de voorkeur aan een kortere of snellere route. Wat een mooie route is weet de GPS niet. De maker van de kaart (bijvoorbeeld bij de OpenFietsMap) kan er voor zorgen dat de GPS een route via fietsroutes berekend.

Wil je via een bepaalde weg rijden, dan zul je inderdaad in Basecamp een route of track moeten maken.
Laten we nou gewoon eerlijk zijn: voor wat Ed wil, is een Garmin simpelweg niet de meest gebruiksvriendelijke oplossing. Doorgronden van het menu kost gewoon véél tijd en is echt niet altijd voor de hand liggend. Een teasi of een falk zijn waarschijnlijk gewoon meer geschikt.

Als er dan een moment komt dat je méér wil, ja, dan kom je al gauw bij een Garmin uit. Ik ga vaak gewoon fietsen in het buitenland, Garmin mee, kijken waar ik uit kom, kleine paadjes opzoeken, weten waar je bent en van daaruit weer verder. Elektronisch kaartlezen eigenlijk.
Ed kettingvet schreef: Een voorbeeld, bij het rijden van een voor mij bekend traject hier in de buurt stuurt de Garmin bij keuze adres naar adres me via een nogal drukke weg waar parallel een gescheiden fietspad loopt (scheiding bestaat slechts door laag struikgewas).
Er is echter een mogelijkheid om diezelfde route te rijden via erg rustige landweggetjes maar dat kent hij blijkbaar niet.
Ik kan niet anders bedenken als dat ik hiervoor zelf de route moet plannen.

Ed, de vriendelijkheid van de menu's is 1 ding, maar ik ben bang dat je met die route wensen door iedere fabrikant "teleurgesteld" zal worden. Je wordt netjes over een vrijlopend fietspad gerouteerd,naar alle waarschijnlijkheid over de snelste en kortste routes, anders was je wel over de landweggetjes gerouteerd. Je wilt echter nog meer?! Je wilt ook een "scenic route". Naar mijn weten heeft geen enkele fabrikant dat op dit moment in zijn assortiment. En als de apparaatjes het kunnen moeten ook de kaarten deze informatie bevatten.
Handmatig routeren met gezond verstand en een goede kaart is dan de beste weg. Je kan ook overwegen zoveel mogelijk knooppunten te volgen; dat zijn ook veelal rustigere routes, echter niet echt dekkend.
En dan komt toch weer die computer om de hoek kijken: de fietsrouteplanner heeft, in Nederland, de optie om te kiezen voor diverse vormen van routes: snelste, makkelijk doorfietsen, natuurroutes, racefietsroutes... van alles!

Route plannen, GPX van laten maken, inladen in je GPS en "Bob's your uncle"!
Ed kettingvet schreef:Een voorbeeld, bij het rijden van een voor mij bekend traject hier in de buurt stuurt de Garmin bij keuze adres naar adres me via een nogal drukke weg waar parallel een gescheiden fietspad loopt (scheiding bestaat slechts door laag struikgewas).
Er is echter een mogelijkheid om diezelfde route te rijden via erg rustige landweggetjes maar dat kent hij blijkbaar niet.
Ik kan niet anders bedenken als dat ik hiervoor zelf de route moet plannen.
Je GPS zal dan toch een criterium moeten hebben op grond waarvan hij die route kiest. De rustigste route? De mooiste route? En hoe groot mag de omweg zijn? De rustigste route is nog wel te bepalen aan de hand van de verkeersintensiteit en die kan in principe in het kaartmateriaal worden ingevoerd, maar de "mooiste" route is behoorlijk subjectief. Michelin vindt bijvoorbeeld routes door bossen mooi en maakt die groen, maar ik vind dat meestal behoorlijk saai. En is langs een kanaal fietsen minder leuk dan door de polder daarnaast? Kortom, dat wordt lastig. Je zult dat toch tevoren een beetje moeten bekijken. Zoals gezegd kom je met de knooppunten in Nederland en Vlaanderen een heel eind, maar het grappige is natuurlijk dat je eigenlijk geen GPS meer nodig hebt zodra je die knooppunten volgt (op het probleem van een incidenteel verdraaid of ontbrekend bordje na).
Ben er tot nog toe vanuit gegaan dat er voor fietsnavigatie ook een systeem zou bestaan zoals bij de TomTom Rider, maar blijkbaar is dat dus niet zo.
Ik zal dan ook voorlopig de TT met z'n fiets en kronkelwegenfunctie gaan proberen op de fiets.
Die kronkelwegenfunctie van TomTom houdt niets anders in dan dat de weg met de meeste bochten wordt gekozen. Inderdaad leuk voor de motorrijder, maar op zo'n weg wil je toch als fietser niet rijden, met al die voorbijscheurende bikers? :)
Ed kettingvet schreef:Ben er tot nog toe vanuit gegaan dat er voor fietsnavigatie ook een systeem zou bestaan zoals bij de TomTom Rider, maar blijkbaar is dat dus niet zo.
Ik zal dan ook voorlopig de TT met z'n fiets en kronkelwegenfunctie gaan proberen op de fiets.
Laat even weten hoe dat bevalt! Had je overigens de smartphonefunctie nog overwogen?
peter de rijk schreef:Die kronkelwegenfunctie van TomTom houdt niets anders in dan dat de weg met de meeste bochten wordt gekozen.
Ook dat kan je instellen op een schaal van 0 tot 100%
peter de rijk schreef: Inderdaad leuk voor de motorrijder, maar op zo'n weg wil je toch als fietser niet rijden, met al die voorbijscheurende bikers?
Toch wel, bikers die willen "scheuren" kiezen wel andere trajecten.
Het viel me na een tijdje van de TT gebruik te hebben gemaakt op, hoe rustig het op de grootste gedeeltes van die routes wel was. Af en toe een Moto/Vespa/scooter rijder,wat fietsers en voetgangers.