door
PietV » ma 20 okt, 2014 08:31
Nobbiomatic,
Je maakt dezelfde denkfout als Slaapt. Gebruik je niet als voorbeeld een versnellingsbak van een oude Vespa, ook een krukkastafdichting van een tweetakt verbrandingsmotor is een slecht voorbeeld in vergelijking met een oliegevulde versnellingsnaaf.
Ik zou niet willen dat mijn Rohloff was voorzien van drie oliekeerringen, gelijk die in een tweeslagkrukkast. Ook voor de Rohloff geldt het type afdichting als compromis, waarbij rekening is gehouden met factoren als gewicht, weerstand en eventuele vervanging van de afdichting bij lekkage.
Bovendien is "zweten" geen lekken, dus geen zichtbaar lekspoor of druppelvorming. En een zwetende keerring blijft gesmeerd. En wat is 1 cc milieuvriendelijk olie verlies tijdens 1 jaar fietsen. Je laat veel meer synthetische rubber achter in het milieu in een jaar tijd.
En drukverschil is een van de oorzaken dat een keerring eerder gaat "zweten".
Niet te zwart/wit gaan denken.
Piet.