Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Camping de IJzerhoeve Diksmuide - Pagina 3 - Forum Wereldfietser

Camping de IJzerhoeve Diksmuide

Ik heb er die nacht goed geslapen. Ik stond naast een Nederlands echtpaar dat ook per fiets op vakantie was. Er zou ook een Ierse zigeuner familie op de camping staan die af en toe voor overlast zou zorgen, maar ik heb hier niets van vernomen. Er was een bar waar flink gerookt en gedronken werd. De douche ruimte was dacht ik ook niet erg netjes. Maar ik heb hier dus goed geslapen en ik meen mij te herinneren dat ik afrekende aan de bar bij een stevige dame en dat ik slechts 5 euro moest betalen voor de overnachting. Ik hoefde ook geen papieren in te vullen met n.a.w. gegevens e.d. Het was een bijzondere ervaring, vooral met de ezel.
Mijn eerste nacht op de IJzerhoeve was in 1999, toen ik fietsend op weg was naar een totale zonsverduistering in Normandië. Toen week deze camping qua sjofelheid nog niet erg af van het Belgisch gemiddelde. Nadien zijn veel verwaarloosde Belgische campings gerenoveerd of dichtgegaan. De nacht ervoor had ik gebivakkeerd op de camping in Hoeke, tussen Sluis en Damme, en dat was een naargeestige opbergplek voor stacaravans. De IJzerhoeve had tenminste nog een mooi groot veld voor tenten. Bovendien trof je er vaak andere fietsers, in mijn geval een vrouw die met twee jonge kinderen een stuk van de Noordzeeroute fietste.
De douche was toen hetzelfde kot dat later (na aanleg van modern sanitair voor de dames) de herendouche zou worden. Wilde je douchen, dan moest je eerst een sleutel ophalen bij de beheerder. De douche was heerlijk warm en voldeed daarmee aan mijn voornaamste criterium. In die jaren kampeerde ik vaak nog wild. Zolang ik minder dan 10 gulden per dag uitgaf (nu is dat ongeveer 6 euro, zie deze historische koopkrachtvergelijker), kon ik met mijn inkomsten uit uitzendbaantjes, uitkeringen en foto-opdrachten wekenlang fietsen, zolang ik me niet lijfelijk hoefde te melden bij het GAK (nu UWV). Dus als ik moest betalen voor een overnachting, moest ik bezuinigen op koffie en appeltaart (wat je toen vaak nog voor een paar gulden kon krijgen). In Zuid-Frankrijk heb ik in die tijd wel eens wild gekampeerd op een paar honderd meter afstand van een camping, waar een overnachting meer dan 20 gulden bleek te kosten. Wat dat betreft, was de IJzerhoeve voor mij toen een prima camping.

In 2011 was ik weer op de IJzerhoeve, zoals ik al eerder in dit topic heb beschreven: 'Het was Pasen en op de Kompascamping in Nieuwpoort waren we niet welkom, omdat alle plekken er bezet waren en de kleine kampeerweide wegens renovatie tot juni gesloten was (overigens beschreef een proeffietser van de Frontlijnroute deze nieuwe kampeerweide enkele maanden later als 'een wei waar je zelfs geen ezel laat lopen').
Op de camping van Diksmuide stond een dame achter de bar die niet de indruk wekte het buskruit te hebben uitgevonden. Zodra wij ons aangemeld hadden, belde ze de baas om met ons af te rekenen. Hij zou direct komen, maar we troffen hem pas de volgende ochtend aan bij het verlaten van de camping. Hij had een flinke kegel en was al bezig met het inschenken van de volgende pint op een tijdstip dat wij toch maar liever koffie drinken'


In het verleden zijn er ook problemen geweest met extreemrechtse gasten, zoals de club Blood & Honour, die onder het mom van een 'Keltisch trouwfeest' de IJzerhoeve hadden gereserveerd. Ook deelnemers aan de jaarlijkse IJzerbedevaart wisten de IJzerhoeve te vinden, maar sinds deze niet meer in augustus maar in november plaatsvindt, zullen kamperende fietsers daar weinig meer van merken.

Binnenkort wil ik weer een stuk van de Frontlijnroute fietsen en dan kom ik vast en zeker langs de vernieuwde IJzerhoeve. Ik wens de nieuwe beheerders veel succes!
Ha die Kees,

Prachtig al die verhalen uit de oude doos. Ik heb er dus gestaan in augustus 2015, toen de drie jongens net een paar maanden druk bezig waren met opknappen. De sfeer van vroeger leek toen al verleden tijd.
Zou zeggen tegen alle fietsers op de LF1-route naar Boulogne-sur-Mer, de Groene Valleienroute van de Europafietsers, de Frontlijnroute van Kees Swart en fietsers die richting Rond het Kanaal van Kees Swart gaan: kom eens kijken en breng rapport uit hoe het er nu is.
Ik neem aan dat ook de Burgemeester van Diksmuide de ontwikkelingen nauwlettend volgt, gezien het verleden. Het is een pittige dame.
Vorige week heb ik een nacht bij de IJzerhoeve gekampeerd. De kleinzoons van de oude eigenaar (die ik bij mijn eerste overnachting in 1999 nog gezien heb) waren hard aan het werk om het terrein gereed te maken voor het nieuwe zomerseizoen. De afgelopen winter was te nat geweest om veel te kunnen doen, maar ze hopen nu op een groeizaam voorjaar, zodat er weer mooi gras zal zijn bij de officiële heropening, die gepland is op 15 juni.
De afgedankte stacaravans zijn weggehaald en de jungle eromheen is gesnoeid.

Afbeelding
Hoopjes bouwafval en sporen van rupsbanden zijn stille getuigen van de grote opruiming.

Daarachter ligt de tentweide aan het water. De jongens verontschuldigden zich dat het gras nog niet gemaaid was, maar dat was voor mij geen probleem.

Afbeelding
Op dit veld valt nu al prima te bivakkeren.

De douches werken al en de bar wordt volledig gerenoveerd. Zolang de receptie en de tap nog niet klaar zijn, dienen bierviltjes als betaalbewijs.

Afbeelding
Het is nu nog even pionieren, maar de prijs-kwaliteitsverhouding is uitstekend ;-)
Dag wereldfietsers van heinde en verre!

We zijn een dikke twee maand na het bezoek van Kees en er is ondertussen weer heel wat veranderd. Het terrein is grotendeels opgeruimd en het gras groeide dankzij het regenachtige doch warme weer duchtig door. Het ziet er alleszins al een pak frisser uit dan op bovenstaande foto's. :)

We zijn sinds een goeie maand ook opnieuw vergund door Toerisme Vlaanderen, die ons meteen 2 sterren gaf. Bovendien is onze website (http://www.deijzerhoeve.be) ook vernieuwd, neem dus zeker een kijkje!

Wij hopen jullie binnenkort al fietsend te mogen verwelkomen!
Afbeelding

Een impressie van hoe onze kampeerweide er momenteel bijligt. De volledige linkerflank is voorbehouden voor kortkampeerders, met een autovrije tentenweide achteraan.
Twee weken geleden hebben we onze tentjes vastgeprikt op deze compleet vernieuwde camping. Alle voorzieningen zijn piekfijn in orde. De grasmat is mooi vlak met nieuw gras en het sanitair werkte prima. Ook is er een overdekte ruimte waar je gezellig kunt zitten. Bij de camping-data-bank van Archies heb ik dit mooie terrein opnieuw aangemeld en dit terrein kan ook weer worden toegevoegd bij de fietsvriendelijke Belgische campings.
Ik was er in 2015. Was toen net overgenomen door een nieuwe eigenaar met goede plannen. Sanitair was net vernieuwd, maar vergunning nog niet geregeld. Mochten toch overnachten gelukkig. Ik hoop echt dat ze het gered hebben, want waren sympathieke mannen die echt hun best deden.
Dag wereldfietsers!

Wij hebben begin deze maand onze deuren geopend voor ons eerste volledig kampeerseizoen! Er is nog steeds werk aan de winkel, maar alle faciliteiten zijn aanwezig om onze kampeerders een rustig en aangenaam verblijf in het groen te verschaffen.

We zijn tevens in de regionale katernen van een Belgische krant verschenen (Artikel) en op de digitale nieuwssite eDiksmuide.

Wij wensen jullie alvast allemaal veel fiets- en kampeergenot toe en hopen jullie deze zomer te mogen verwelkomen!