Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Powerbank - Pagina 3 - Forum Wereldfietser

Powerbank

Peter M schreef:Dit lijkt een oplossing te zijn (voor € 140,-).
Rectificatie. :( :evil: :(

Niet goed gekeken.
€ 190,-- via de site van Pedalpower. Geen prijzen kunnen vinden van nederlandse winkeliers.

Peter
Importeur is Elan ligfietsen:
http://elan.bikealive.nl/index.php/Opladers.html
nvt
Volgens dit filmpje zou zelfs zo'n dure combi Super-I-Cable + V4 battery pack niet tegelijkertijd stroom kunnen opladen en afgeven :|
peterv schreef:De Super-I-Cable heeft trouwens al een 2200mAh bufferaccu in zich
De grootte van de interne accu is al groter als van Biological Reecharge. En die was voor mij voldoende. Het grote nadeel van dit ding is het feit dat je hem niet even makkelijk van de fiets afhaalt (in tegenstelling tot de Reecharge). Opladen van telefoon en zo moet dus altijd bij de fiets gebeuren.
En is onverhoopt de batterij een keer leeg en moet je aan het net opladen, dan moet je je fiets in het toiletgebouw zetten. ("Heeft u een elektrische fiets, meneer?").


@De Tovenaar: Een te snelle conclusie? Ik vind de uitgesproken tekst rond 4.30 wat vaag. Het is spreker niet helemaal duidelijk of er nu wel of niet opgeladen wordt.

Er zou een uitgebreidere test gedaan moeten worden, waarbij over langere tijd opgeladen en afgenomen vermogens worden gecontroleerd.

Peter
Peterv schreef:De powerbanks van dit soort merken zijn duurder omdat ze speciaal ontwikkeld zijn voor het fietsen, dus o.a. tegelijkertijd stroom kunnen opladen en afgeven, al opladen bij een minimale stroominput van de naafdynamo, etc. Powerbanks met een combinatie van zulke functies vind je niet zo snel op eBay.
Persoonlijk denk ik niet dat kostprijs er echt iets mee te maken heeft.

Bijv. de volgende:
http://www.seeedstudio.com/depot/power- ... -1538.html

Stelt dit:
Can I charge it and at the same time use it to feed some devices?
Yes, it can be charged when it is discharge.
En voor minder dan 30 pond, is dat nu niet bepaald een dure 10.000 mAh powerbank.

Dit soort powerbanks gebruiken echter veelal li-ion accu's. En het probleem bij continue afgifte tijdens het laden is lithium plating, neerslag van lithium. Dit kan onder andere leiden tot kortsluiting binnen de batterij.

Ook (juist) veel duurdere leveranciers zien er dan ook vaak vanaf om continu laden toe te staan gedurende gebruik. Het scheelt namelijk in de risico's. Hoewel uiteraard het risico nooit groot is op problemen (iedere laptop of smartphone laadt door terwijl deze gebruikt wordt, met een li-ion accu). Is deze wel aanwezig, zo gebeurd het nog steeds dat dit soort batterijen vlam vatten of "exploderen".

Voor bedrijven welk zo min mogelijk eventuele juridische gevolgen hiervan willen zien, zal de keuze snel gemaakt zijn om gelijktijdig laden en gebruiken, uit te schakelen.

Edit: Quotes gecorrigeerd.
nvt
peterv schreef:Zelf heb ik 2 waterdichte verbindingen in de kabel gemaakt waardoor ik hem snel los kan koppelen.
Hoe heb je dat gedaan? Foto?

Peter
nvt
nvt
peterv schreef:
Peter M schreef:
peterv schreef:Zelf heb ik 2 waterdichte verbindingen in de kabel gemaakt waardoor ik hem snel los kan koppelen.
Hoe heb je dat gedaan? Foto?

Peter
http://www.wereldfietser.nl/phpbb/viewt ... 01#p155701
Dank. Maar moet je die helemaal in Verwegistan halen, of is dat ook in NL te koop=

Peter
Om het allemaal nog wat ingewikkelder te maken.
Ik was afgelopen week in de Globetrotter Berlijn en zag 2 leuke gadgets :
Afbeelding
Tijdens het koken wordt stroom opgewekt waarmee je een apparaat kunt opladen, zie https://www.globetrotter.de/shop/power- ... -v-237353/ , kost "maar" bijna € 150,-.

Of een kleine vingergrootte Powerbank van 2600 mAh :
Afbeelding
Voor bijna € 25,- , meer info zie hier : https://www.globetrotter.de/shop/tensai ... r-b-235540

Ontwikkelingen genoeg dus.
(ik hoop niet dat ik te commercieel ben nu)
Die "PowerPot V" op je gasbrander levert volgens de website 5W. Dat is vergelijkbaar met een simpele USB telefoon lader (5V x 1000Ma).

Dus reken maar uit: als je telefoon thuis 1 uur aan de lader moet om 'm helemaal op te laden dan moet 'ie nu dus 1 uur aan het gas. Ook als je het combineert met het koken van je maaltijd (1 liter water aan de kook brengen kost zo'n 3 minuten) dan lijkt mij dit niet zo'n praktische oplossing. Wel leuk bedacht :-)
Reactie voor de OP:

Ik heb een paar dagen geleden een powerbank van 8000mah gekocht van de kijkshop voor €28,50.
Ik heb hem nog helemaal niet gebruikt dus ik kan er niks over zeggen maar hij is redelijk geprijst.
estegeman schreef:Ik heb een paar dagen geleden een powerbank van 8000mah gekocht van de kijkshop voor €28,50. Ik heb hem nog helemaal niet gebruikt dus ik kan er niks over zeggen maar hij is redelijk geprijst.
Redelijke prijs zegt niet zoveel. Op eBay koop je al voor 15 euro een powerbank van 20.000 mah, maar die onbetrouwbare Chinese rommel zou ik niet graag mee op vakantie nemen. Ik zou liever iets van een goed merk nemen of iets wat in de praktijk al gewogen en goed bevonden is.