Additionally, paste this code immediately after the opening tag: warme versus koude wereldfietsers - Pagina 3 - Forum Wereldfietser

warme versus koude wereldfietsers

Yopie schreef:En dan kan het bos ook levensgevaarlijk zijn, want bij fietspech (bij -20C bijna onmogelijk te repareren) of als je verkeerd valt (erg gemakkelijk) en je daardoor niet meer kan fietsen/lopen en het wordt stikdonker, geen gsmbereik en de temp. zakt richting -35C wil je daar echt niet zijn.
Is dit: http://www.findmespot.eu/en/ niet iets voor die omstandigheden?

Renaat
Revanho schreef: Is dit: http://www.findmespot.eu/en/ niet iets voor die omstandigheden?
Dat schijnt in het Zweedse (maar ook het Noorse) gebergte niet zo goed te werken, vooral in de dalen niet.
Althans dat heb ik nu een paar keer op zweedse fora gelezen, men waarschuwt er voor en daar het ook nogal behoorlijk prijzig is zie ik er in ieder geval vanaf.
Doe mij maar de warmte!
Al kan de koude winter ook zijn charmes hebben:
http://www.fietstoeren.be/Archief/KUST/ ... ertoer.htm

Dit dateert van enkele jaren geleden.

Wat me telkens weer zuur opbreekt: koude voeten.
Ik verdenk de spd-plaatjes die fungeren als koudebrug tussen pedalen-schoenen.

mvg
Ik weet eerlijk gezegd niet waartoe ik behoor. Ik vond Zuid Frankrijk heel erg lekker, al was 35 graden toch een tikkeltje te...Maar tot die temperatuur is het prima te doen. Koude vind ik niet eens zo heel erg, maar je zult me dan weer niet op weg zien in Lapland door de sneeuw.
Ik ben een echte warm weer fietser: zo vanaf 20°C… en na het fietsen genieten van een heerlijk terrasje.
Vond het afgelopen zomer in Zuid Frankrijk en Noord Spanje heerlijk…en dat zweet spoel je er wel weer af.
Maar ook in Indonesië, Maleisië en Thailand heb ik eigenlijk alleen maar genoten van de hitte.

Voor mij dus, ondanks dat ik geniet van de hele mooie foto's, geen fietsen in IJsland en andere koude/natte oorden.

Een reden daarvoor is ook wel dat mijn knieën bij koud en vochtig weer gaan protesteren, zowel tijdens het fietsen, als tijdens het kamperen.
En bij warm weer heb ik nergens last van :D

Ingrid
Als starter van dit draadje de volgende (vast erg soft overkomende) overpeinzing:
Het leukste van wereldfietsen vind ik dat je leert van andere perspectieven elders in de wereld:
--de San-Blas Indiaan die event-related denkt itt ons Westers time-related denken (een bus gaat niet om vijf over elf, maar een bus brengt je (ooit) naar Tante Truus, die gaat trouwen en waar je gaat feesten)
--de les van de Vietnamees voor wie het begrip ik, of privacy heel anders is dan ons begrip van ik en privacy
--De Tanzaniaan die geen problemen oplost maar er mee omgaat.

Met deze draad lukt dat ook. Ik dacht: er zijn koud- of warmweerfietsers.........maar er blijken veel meer perspectieven, bijvoorbeeld:
--de als het maar droog is-fietser
--de 'het weer is een gegeven, het gaat om de natuur'-fietser
--ik zit er ergens tussenin-fietser
--de ''te koud is niet goed, te warm ook niet""-fietser

Collega WF''ers, voor perspectieven hoef ik het niet ver te zoeken: bedankt
Ondanks een eerdere post waarin ik klaag over nat en koud ben ik toch meer een koude fietser dan een warme, sowieso boven de 25 graden geef ik op, ben dan niets meer waard, daarentegen is Lapland in de winter mij ook weer iets teveel van het goede. Wel worstel ik nog steeds met de juiste kleding, maar daar kom ik op den duur wel uit.
Waar ook nog wel aardige verschillen in zullen zitten is het tijdstip van de dag: als het even kan ben ik een vroeg-op-de-dag fietser, probeer eens iets mooiers voor te stellen dan een zonsopgang met mist op de herfsthei (of in herfstbos) van de Veluwe, in totale rust want iedereen zit nog binnen. Of langs een of andere dijk 's ochtends vroeg op zo'n kraakheldere winterdag…
Zou die voorkeur ook iets te maken hebben met wanneer je geboren bent (ik dus in de herfst)?

Jeroen
Ik vind de landen met meer kans op regen en kou vaak wel mooier. Ben verzot op Scandinavie en Schotland. Maar je ziet mij niet ieder jaar die kant op gaan, doe mij maar een warmere bestemming tussendoor.

Luchtvochtigheid vind ik wel belangrijker dan temperatuur. Koud en droog kan je je op kleden, heet en droog betekent heel veel water drinken. Op de Limesroute hadden we een dag die met uren motregen begon, veranderde in mistig en eindigde met 28 graden toen we Wenen binnen reden. Als je vind dat je zelf stinkt is het niet heel best gesteld met je lichaamsgeur. Urenlang natte kleren en zweten... bah. Een paar dagen later was het om 9 uur 's ochtends al dezelfde temperatuur in Hongarije, maar was dat prima. Je niet te druk maken, watermeloen eten in ieder dorpje en aan het eind van de dag het vermoeide lijf in het termaalbad tot rust laten komen. Dan kan ik het jaar erna IJsland wel weer aan.
SanneB schreef:Ik vind de landen met meer kans op regen en kou vaak wel mooier. Ben verzot op Scandinavie en Schotland. Maar je ziet mij niet ieder jaar die kant op gaan, doe mij maar een warmere bestemming tussendoor. ......
Geinig. Ik ben juist gek op droge desolate woeste gebieden. Ik heb ooit enorm genoten van een fietsreis door Marokko. Ook hoog in de bergen ben ik in mijn element; wandelen in de Himalaya was echt een top vakantie. Hoe ruiger en hoe extremer een landschap, hoe mooier.