Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Fotografie aspecten naast apparatuur - Pagina 3 - Forum Wereldfietser

Fotografie aspecten naast apparatuur

johnny-vs schreef:
Leon schreef:
johnny-vs schreef:een digitale foto is nu eenmaal niet echt scherp te noemen ,
Het is inmiddels toch wel héél lang geleden dat ik dit heb gehoord.
Al bijna tien jaar geleden met mijn 6 MP D70 met standaardlens bleek dat ik de namen van de schepen op zee die ik met het blote oog niet kon lezen op de foto naderhand wel heel gemakkelijk kon lezen. En met mijn ogen was niks mis.
Leon
een digitaal beeld moet je altijd verscherpen hoe dan ook, een digitaal negatief is nu eenmaal niet echt scherp te noemen....met welke camera of lens je ook werkt...
microcontrast van de lens is ook erg bepalend, net als de sensor (kijk maar eens naar de foveon sensoren of hoge resolutie sensoren zonder AA-filters, goed uitgelijnde lensdelen, front/backfocus, vasthoudtechniek ;) )
johnny-vs schreef: een digitaal negatief is nu eenmaal niet echt scherp te noemen....met welke camera of lens je ook werkt...
Ik vind ze beter te beoordelen dan analoge kleurennegatieven :lol: :lol: :lol:
Leon schreef:
johnny-vs schreef: een digitaal negatief is nu eenmaal niet echt scherp te noemen....met welke camera of lens je ook werkt...
Ik vind ze beter te beoordelen dan analoge kleurennegatieven :lol: :lol: :lol:
Een ingescande negatief haalt ook niet de scherpte van het origineel (in vergelijking met projectie van dia op scherm bijvoorbeeld). Wat Johnny bedoelt is dat het raw(nef/rwa/dng/whatever)-bestand altijd onscherper oogt dan een afgeleide jpg met kleur/contrast/detailscherpte-behandeling. Met de nadruk op oogt omdat je in principe een raw-bestand niet (daadwerkelijk) scherper kunt krijgen. Het is niet zo dat je minimale bewegingsonscherpte kunt elimineren met een "smart sharpen" commando. Het verscherpen van een nef-bestand hangt sterk samen met wat je optisch zelf prettig vindt. Wil je geen "wit-parallel-lijntje-naast-je-grijze-dakrand" dan kun je beter niet verscherpen (vooral niet als je heeel groot wilt printen). Voor internet publishing is een kleine mate van verscherping wel prettiger voor het oog. Vooral als je hoge resolutiefoto's weer verkleint. Wie in Lightroom werkt zie je bij het exporteren ook enkele opties (uitvoer verscherpen) staan. Het oogt daardoor scherper, maar in feite vernaggel je de foto een beetje en voeg je op randovergangen wat micro-contrast toe. Echter het vernaggelen van een foto (=photoshoppen) gaat wel een stuk beter met een optimaal orgineel. Een van de redenen dat ik altijd in RAW fotografeer. Kun je achteraf alles nog instellen (witbalans, kleurprofielen, lensprofielcorrecties, contrasten, scherpte, verzadiging, etc.)
Wel eens met AB, maar zoals alles in photoshop of ander programma moet je met mate werken, zo ook verscherpen, hetgeen zeker niet hetzelfde is als scherp maken. Een onscherpe foto krijg je met een sharpen commando niet meer scherp. Ik verscherp al mijn nefs/raw foto's na met unsharp-mask in een lichte instelling. ( hoeveelheid tussen 30 en 50%, straal 1,0 pixel, drempel 0 niveau's)

Het verbetert een digitale foto wel naar mijn smaak.