Additionally, paste this code immediately after the opening tag: fiets demonteren voor coating - Pagina 3 - Forum Wereldfietser

fiets demonteren voor coating

130 berichten
ga morgen een stukje pijp halen bij de gamma dat dezelfde diameter heeft als de buis van de vork, dan inzagen zodat hij erover gaat en precies op beide kanten erop komt zodat er op twee kanten gelijke krachten komen te staan om hem eraf te tikken
aaah wat een lieve poezen beestjes

hoi Drestar
frame terug gehaald bij de coater.
toch maar een setje taps gekocht er zat (te) veel stof in het schroefdraad. behalve de bottom braced alle frame gaten voor boutjes op nieuw getapt bottom braced heb ik met een dremel en een staal borstel schoongemaakt.
tip
hou daar rekening mee als je je frame weer gaat opbouwen
groet
rikki
norbatjof schreef:aaah wat een lieve poezen beestjes

hoi Drestar
frame terug gehaald bij de coater.
toch maar een setje taps gekocht er zat (te) veel stof in het schroefdraad. behalve de bottom braced alle frame gaten voor boutjes op nieuw getapt bottom braced heb ik met een dremel en een staal borstel schoongemaakt.
tip
hou daar rekening mee als je je frame weer gaat opbouwen
groet
rikki
Mooi, post eens een foto van je frame ,ben zeer benieuwd naar het resultaat :D
Ik had hier nog eens een vraag, zou er een alluminium crankstel op mijn gazelle primeur gemonteerd kunnen worden..? en zo ja welke..?
maar ondertussen is de vork cup eraf :D , was erg simpel en het heeft mij geen geld gekost, ik heb een stuk pvc pijp wat ik als afval nog had liggen ingezaagd zodat het over de vork paste ,daarna de vork op z'n kop in de bankschroef vastgeklemd gezet, en een blok hout op de pvc pijp gezet en een paar flinke klappen met de hamer erop en hij schoot los, dus nu kan het kapje er ook af..

Afbeelding

hier trouwens nog een foto van iemand die zijn gazelle primeur ook gepimpt heeft,
Afbeelding
Ik wil jullie verzoeken een beetje on-topic te blijven.
En nu niet meteen in de verdediging schieten dat *jouw* bericht juist wel on-topic was, maar brommers, kopjes koffie, welpen en berichten die beter onderling uitgewisseld kunnen worden graag achterwege laten. Dit soort dingen kan wel in 'kletspraat'. Op verzoek van de originele poster kan ik het naar dit subforum verplaatsen.

Concrete vragen mbt fietsreparatie, tips en voortgang horen natuurlijk wel in het topic thuis en kunnen gewoon geplaatst worden.

Vriendelijk bedankt voor de medewerking. /h
Afbeelding

ik heb nog genoeg obstakels om op te lossen!
de gleuf voor de ring loopt niet tot het lager

Afbeelding

met oude zadel, stuur en shifters, achter derailleur en trapas set van de donorfiets op de achtergrond (het stuur moet er weer van af voor de ring)
Afbeelding

en zo was ie met afgezaagd stuurpen en oude vork. je ziet het niet maar vork is zo krom als een hoepel

oja nog een probleem.... de voordeailleur klemband is te groot de buis is 32mm de deailleur is 36mm
ik heb de vork buis wel op maat gezaagd wat ik ga doen weet ik nog niet een gleuf er in maken met het risico dat het schroefdraat beschadigd of het stulpje van de ring er af?
nu is het wachten op onderdelen die ik heb besteld.
Afbeelding

dit is mijn woon werk fiets. 30 km in de regen gereden naar huis.. heerlijk!!! :P
hoi drestar

alu crank.....dat is afhankelijk wat er in zat, je had het over een cardridge?. is ie er al uit? zit er schroefdraat in? ja!! dan kan je op website's kijken naar de juiste lager. lager maat, diameter, breete en type, 4kante as hollowlink, oktolink of zo, en dan zijn er nog meer type's en merken waar ik ook nog nooit van gehoord heb, door de bomen in het bos zie je de lagers niet meer........ ofzo!! :shock:
moderator schreef:... kopjes koffie, welpen
Sins wanner mag ik geen plaatje meer gebruiken om iets verduidelijken als iemand een onbegrijpelijke term gebruikt?
OP kwam zelf met de brommer, is dat vervelend?
Leon
norbatjof schreef:Afbeelding
Zie ik daar schroefdraad tot binnenin het balhoofd? Was dat niet gevaarlijk? Hoe zat dat ook alweer. Is er iemand om het nog eens uit te leggen?
Leon
norbatjof schreef:hoi drestar

alu crank.....dat is afhankelijk wat er in zat, je had het over een cardridge?. is ie er al uit? zit er schroefdraat in? ja!! dan kan je op website's kijken naar de juiste lager. lager maat, diameter, breete en type, 4kante as hollowlink, oktolink of zo, en dan zijn er nog meer type's en merken waar ik ook nog nooit van gehoord heb, door de bomen in het bos zie je de lagers niet meer........ ofzo!! :shock:
je gecoate fiets ziet er toch goed uit vind ik, :D , ik ga mijn primeur ook zwart laten doen, zwart is wel stoer en mooi,

maar ik had het bij mijn fiets idd over een trapas cartridge, dit is een unit compleet met lagers er al in,er zit geen schroefdraad in, want hij klemt gewoon vast met doppen, zie afbeelding
Afbeelding

de oude heb ik er gewoon uit geslagen met een hamer,en deze zat vast in het huis door middel van twee klembussen,maar dat systeem maken ze niet meer,en deze unit moet volgens de fietsenmaker erin geperst worden en dan zit die vast,

en dan hoord dit crankstel erop, zie afbeeldingAfbeelding

maar ik wil eigenlijk liever zo'n breed aluminium crankstel erop,zie foto,
Afbeelding

maar wil eerst weten of er eentje bestaat voor een gazelle primeur van 30 jaar oud die past, deze schijnt volgens de verkoper niet te passen,en andere die hij heeft ook niet,vandaar mijn vraag hier...
hoi leon

je heb toch het schroedraat nodig om het lager aan te draaien tot de speling er uit is maar toch soepel draaiende vork heb en dan de ring en dan de borgmoer. of snap ik niet wat je bedoeld?

hoi drestar
heeft de FM ook uitgelegd wat of waarom die alu er niet in / aan past? is het de 4 kante as van een andere maat?
zien er overgens allebij cool uit!
(zie andere topic met hele coole gave oude / (randoneur modellen) fietsen)
rikki
norbatjof schreef:hoi leon

je heb toch het schroedraat nodig om het lager aan te draaien tot de speling er uit is maar toch soepel draaiende vork heb en dan de ring en dan de borgmoer. of snap ik niet wat je bedoeld?

hoi drestar
heeft de FM ook uitgelegd wat of waarom die alu er niet in / aan past? is het de 4 kante as van een andere maat?
zien er overgens allebij cool uit!
(zie andere topic met hele coole gave oude / (randoneur modellen) fietsen)
rikki
Nee de FM heeft dat niet uitgelegd,ik vind die chrome ook wel cool,maar zo eentje zit er nu ook op maar dan ziet hij er niet meer zo mooi uit, het is echt klassiek,maar ik wil eens wat anders. gewoon een oude fiets in een wat sportievere uitstraling, ik ga ook een modern sportief zadel bestellen met witte letters gazelle op de bovenkant,zie foto

Afbeelding
hoi drestar
ziet er mooi uit die fietsstoel van jou :P
snap wel wat je wil met je fiets

ga je de groom delen nog laten vergroommen? crank als het niet anders kan?

ik hoop dat er nog wat forum gebruikers zijn die wat zinnigs kunnen zeggen over de alu crank voor jou fiets. ik weet het niet :o

ik heb al heel wat zadels versleten of beter onversleten in de hoek gegooid om dat ik pijn en zelfs blaren op mijn reed kreeg. op mijn witte monster heb ik 600km gereden voor dat ik lekker ritje heb kunnen maken zonder pijn in mijn ars. van daar dat ik een oud race mtb zadel wil gaan monteren en de trekking een sport houding wil geven.
geen idee of dat gaat werken met tassen, gewicht, en tussen de 5 en 8 uur trappen. ach aldoende leerd men!! :wink: (nog nooit gedaan zo lang fietsen)
dat is het moeilijke van zadels. mooi wil niet zeggen dat ie lekker zit, maar ondertussen heb je m' al gekocht voor dat je er achter komt, geld ook voor sturen, handvaten, zithouding, trappers en schoenen.
rikki
norbatjof schreef:hoi drestar
ziet er mooi uit die fietsstoel van jou :P
snap wel wat je wil met je fiets

ga je de groom delen nog laten vergroommen? crank als het niet anders kan?

.
rikki
Nee mijn stuur en stuurpen is nog mooi chrome,evenals de velgen en naven,daar zit totaal geen roest op, en ik heb ook al ergens hele mooie gazelle stickers gevonden in het wit met gazelle teken,die zouden mooi staan op een zwart frame,

en als de crank niet anders kan dan neem ik ook wel genoegen met het chromen crankstel, maar ik wil eerst alle mogelijkheden bekijken,

en ik ben het met je eens dat het altijd een gok blijft als je bv een zadel besteld of die nou echt lekker zit of niet, op het uiterlijk kun je dat niet zien hoe mooi een zadel er ook uitziet, maar het is een modern zadel uit 2012 dat ook op een stadsfiets zit, dus ik verwacht wel enig comfort,
Ik ben vandaag bezig geweest met de balhoofd cups uit het frame te halen, en helaas is mij dit niet gelukt omdat ik het juiste matriaal voor gereedschap te gebruiken niet kon vinden,

ik ben naar de gamma geweest en die verkopen pvc riolerings pijpen in de maat 32mm en dan enkel dunne pijpjes van 20mm voor electra ,ik heb dus dunne pijpjes van 20mm proberen te gebruiken en het uiteinde in 4 gesplit en er wat tussen gedaan zodat ze open bleven staan, maar de gesplitte delen sloeg ik steeds krom en vouwden zich op of braken af, de wand van de pvc pijp was dus veel te dun voor de krachten die erop kwamen. en aangezien het gat waar de stuurpen ingaat 27mm is kon ik geen dikkere pijp nemen omdat die er niet was.

mijn vraag is dus welke pijpen jullie hiervoor gebruiken..?
Oude fiets, dus met wat roest ertussen zul je er flink op moeten meppen, en tegelijk de rest heel houden.
Ik heb het de fietsenmaker laten doen. Die heeft een balhoofdcupuuitdrijver.
Zo'n ding zal wel van staal zijn: http://www.rose.nl/artikel/xtreme-balho ... ijver-1-18
Leon
norbatjof schreef:. ook heb ik een pvc buis genomen 2 x ingezaagd, zodat de pvc buis in vieren kan spitsen, een kurk op maat gemaakt en er in gestopt zodat de pvc buis opent ter grote van binnenkant balhoofd buis. de rest raad zich vanzelf, de gesplitste pvc buis tegen de lager rand tikie er op lager cub eruit. de pvc buizen had ik nog liggen. zo heb ik het gedaan bij mijn fietsen let wel dat je een ander frame heb en dat daar misschien andere manier beter is
waarschijnlijk wel,maar ben toch benieuwd naar welke diameter pvc buis je ervoor genomen hebt..?
Leon schreef:Oude fiets, dus met wat roest ertussen zul je er flink op moeten meppen, en tegelijk de rest heel houden.
Ik heb het de fietsenmaker laten doen. Die heeft een balhoofdcupuuitdrijver.
Zo'n ding zal wel van staal zijn: http://www.rose.nl/artikel/xtreme-balho ... ijver-1-18
Leon
Ja idd, die is van staal maar omdat iemand hier schreef dat je ook een pvc buis kon nemen heb ik dat ook gedaan, maar aangezien de cup best diep in het frame zit en flink vast zit ,zal ik denk ik toch een stalen pijp moeten nemen, maar ik heb ondertussen toch maar even een mail gestuurd naar de coater want die haald ook fietsen uit elkaar, en hem gevraagt of de cups eruit halen met de prijs mee kan als het voor hem niet teveel moeite is, mocht dit niet het geval zijn dan koop ik nog wel een stalen pijp van 22mm en daar zal het dan waarschijnlijk wel mee lukken ,maar ja eerst maar eens afwachten wat de coater zegt :P
hee drestar

bij mij is de balhooftbuis een centimeter groter. en de pvc pijp was van een wasbakafvoer
die maar een paar mm kleiner is. 2 halve (in de lengte) kurken zette de pijp uit. om het goed op de rantje van de lager te krijgen was het een paarkeer proberen. het helpt het als je eerst wat kruipolie gebruikt. (dat werkt niet met staal op alum.)

groet
rikki
kan je geen balhoofdcupuitdrijver maken van een oude zadelbuis?