Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Ultralight op de racefiets - Pagina 3 - Forum Wereldfietser

Ultralight op de racefiets

187 berichten
Yopie schreef:Ik ben 1.71 en heb net schouders opgemeten: 40cm.
Stuurtje is 44cm. Lijkt me niet dat 4 cm verschil erg is, 2 cm aan elke kant ...
Een te breed stuur is nou nét waar je schouderpijn van krijgt. In de beugels fietsen is nooit écht fijn, maar je zou het toch wel een tijdje moeten kunnen volhouden zonder al te grote ongemakken, hoor. Wel iets om naar te kijken, dus.
En de buitenbandplakkers, een beetje luxe mag toch ook wel? :D
Precies! En ze wegen geen bal, dus als jij je er lekkerder bij voelt als je ze bij je hebt: doen!

.tsooJ
AB schreef:scheelt je zoweer 500gram ten opzichte van een zware slappe handgespaakte wielset die zo sterk is als het zwakst gespaakte spaakje (":)")
Ik zal je uit de mist helpen, die zonda weelset weegt in het echt 1600-1700 gram, dat scheelt dan zo'n 100 gram met een goed uitgekozen 32/36 handgespaakte randonneur wielset voor 23-37mm bandjes. Met wel het verschil dat die vele malen sterker (geschikter) is en in mijn geval ook 10x mooier zoemt in de afdaling.

Ga verder vooral af op je emoties :lol:

Afbeelding

Hufter-, ardennen- en bospadproof 8)

Verder zou ik vooral niet te lang plannen en twijfelen maar knopen doorhakken en gaan fietsen, je komt er toch wel!
Matthie9000 schreef:
AB schreef:scheelt je zoweer 500gram ten opzichte van een zware slappe handgespaakte wielset die zo sterk is als het zwakst gespaakte spaakje (":)")
Ik zal je uit de mist helpen, die zonda weelset weegt in het echt 1600-1700 gram, dat scheelt dan zo'n 100 gram met een goed uitgekozen 32/36 handgespaakte randonneur wielset voor 23-37mm bandjes. Met wel het verschil dat die vele malen sterker (geschikter) is en in mijn geval ook 10x mooier zoemt in de afdaling.

Ga verder vooral af op je emoties :lol:

Afbeelding

Hufter-, ardennen- en bospadproof 8)

Verder zou ik vooral niet te lang plannen en twijfelen maar knopen doorhakken en gaan fietsen, je komt er toch wel!
Mooi dat je zo tevreden bent met je wielsetje, zelf gespaakt neem ik aan? Heb sinds kort ook weer een 36spaaks onder mijn 29'er. Aantal spaken zegt me niet al te veel. Heb met 32spaaks wielen offroad door bergen en woestijnen en meer gefietst, no problemo. Het label "handgespaakt" an sich zegt me dus weinig, je moet nog steeds de goede subonderdelen uitkiezen en het vertrouwen in een wielbouwer stellen. De reputatie van Campa op gebied van racewielen is niet verkeerd, gecombineerd met de goede reviews over de Eurus en de hot looks was mijn keus uiteindelijk geslecht, nog steeds geen spijt. Beweren dat een 36 spaaks handgespaakt wiel vele malen sterker is, moet je de volgende keer maar even combineren met een SMILEY! Eén aanrijding met een auto en weg zijn je wielen. Onder normale belasting kun je niet voorspellen wanneer de ene wielset sterker is dan de ander. Gelukkig is Yopie niet zwaar gebouwd, kiest ze de breedst mogelijke bandenset, gaat met weinig kilo's onderweg en kan ze bovendien nog wat spelen met bandenspanning.

Hier de Eurus in actie tijdens een cyclocross door John Gadret, nuff said
Afbeelding

Aan Yopie de keuze om haar racefietsje (wat voor racefiets heb je eigenlijk Yopie?) nog meer racefiets te maken, of meer richting randonneur te transformeren (met 36 spaaks zijn spatborden en verlichting natuurlijk verplicht :)). Nog even en je kunt maar overschakelen op je 26" vakantietractor aangevuld met kojaks. Het blijft natuurlijk jammer dat je op vele standaard racefietsen beperkt bent tot 25mm bandbreedte. Volgende keer maar googlen op endurance road bikes (zoals de Specialized Roubaix, BMC Granfondo, Trek Domane, Idworx Road Marathon, Santos Race Lite, Van Nicholas Yukon, of een of andere cyclocrosfiets).
urje schreef:ohja, en een racestuur waarbij je eigenlijk de beugels niet kan gebruiken? Misschien is het de moeite om hem wat hoger te monteren? Een racebocht is fijn omdat je veel handposities hebt; als de helft niet comfortabel is heb je er weinig aan...
Alien schreef:Een te breed stuur is nou nét waar je schouderpijn van krijgt. In de beugels fietsen is nooit écht fijn, maar je zou het toch wel een tijdje moeten kunnen volhouden zonder al te grote ongemakken, hoor. Wel iets om naar te kijken, dus.
Nog even over die beugels:
Ik fiets meestal met m'n handen op de remgrepen, heuvelopwaarts op het stuur en heuvel naar beneden grijp ik nog weleens naar de beugels. Maar zoals al eerder gezegd: in de beugels stuurt het wat nerveus en bij het schakelen moet toch m'n hand steeds omhoog waardoor het stuur een spastische beweging maakt waar ik niet blij van word. Dus zit ik er maar niet in, wel zo makkelijk dacht ik, tot ik laatst zowaar een andere racer tegenkwam, een stoere Norrlander met harige benen. Hebben toen een stuk samen gefietst, met flinke tegenwind, hij met zijn brede torso voorop en ik er pal achter. En hard dat ie reed (in de beugels ja), af en toe keek hij grijnzend om en grijnsde ik breed terug maar ik was maar wat blij toen hij een andere kant op moest want ik had zijn tempo niet veel langer volgehouden.
Daarom zie ik die beugels nu van een andere kant, ze kunnen dus toch wel leuk zijn en misschien hou ik het dan wel langer vol (erg belangrijk als ik weer eens harige Norrlanders tegenkom). :D
Dus ben nu wel van plan ze vaker te gebruiken, maar mocht ik pijn in m'n schouders krijgen dan weet ik waar het aan ligt. Misschien moet er tzt een smaller stuurtje op, maar nu niet want na een nieuw tentje en wielen is het geld weer bijna op.
Maar bedankt voor de goede zorgen!
AB schreef:Wat ook nog kan, is lekker thuis blijven en genieten van what could have been. Kan net zo leuk zijn. Of op de tacx fietsen en middels een dvd-tje van de alp dhuez een beklimming in de alpen na-apen, ok mooi.
Nou, ik geloof dat ik toch meer het 'Droom niet je leven, leef je dromen' type ben.


En de keuze van het wiel was snel gemaakt toen ik aan de toekomst dacht. Dit reisje duurt maar een paar weekjes en daarna zit ik thuis met een racer die vaak 'uitgelaten' moet worden. Dan kan ik m'n oude wielen er weer onder schroeven en de zwaardere Xtreme wielen bewaren voor een volgende reis of .. ja .. m'n nieuwe liefde Scott nog mooier maken dan ie al is en hoe doe je dat het beste? Juist ja, met Zonda's! Dus kan ik beter maar meteen Zonda's kopen, ja toch?
Dus toen ik vanochtend uit m'n bed rolde heb ik ze gelijk besteld. :D

Heb ook het volste vertrouwen in de Zonda's en hou erg van zingende wielen en dat ze misschien als een vlag op een modderschuit zullen staan heb ik in ieder geval geen last van want ik vind ze prachtig. En daar gaat het toch om, gelukkig op je fiets zitten!
urje schreef: Verder: op een mooie fiets rijd ik meer, dus als ik verliefd zou zijn op Zonda's, dan werden het Zonda's!
En zo is het!
Altijd goed om een keuze te maken, ben je daar maar weer van af en kun je je zorgen maken om andere belangrijke zaken.
Uiteraard hoop ik voor je dat je spaken niet spontaan gaan knappen. Binnen een straal van 50km van je huis kun je er duizenden kilometers probleemloos mee fietsen, maar owee als je verder van huis gaat, dan zijn je wielen opeens een risico om rekening mee te houden :). Gewoon niet als een idioot aan je fiets gaan duwen en trekken, dan komt het vast wel goed.

Resteert natuurlijk wel het spaakprobleemverkrijgbaarheidverhaal. Mocht je onverhoopt problemen krijgen dan zou ik ze naar een campa-dealer terugsturen, die zorgen er dan wel voor dat je wielen gerepareerd worden. Je hebt ook nog drie jaar garantie, ongelukken daargelaten uiteraard.

Binnenkort wel eventjes foto's posten van je gehele setup, :D , ben wel benieuwd hoe compact je al je bagage inelkaar weet te frommelen en aan je fiets weet te binden.
Als je die Norrlander met harige benen wil volgen zonder last van je polsen/schouders, dan is een ligstuur de oplossing. Met mijn handen in de drops kan ik iets beter spurten, maar om lange tijd hard te gaan, kies ik voor een ligstuur. Je lichaam komt vanzelf in de meest aerodynamische vorm en in die positie kan ik makkelijk een uur rijden zonder moe te worden. (en je arme geraken er van getraind, want je schrikt ervan hoeveel kracht je zet op zo'n ligstuur)

Boven 30 km/u is de grootste weerstand die een fietser ondervindt de luchtweerstand, en die is evenredig met S*Cx met Cx een aerodynamische coëfficient en S je frontoppervlak. Cx beïnvloeden doe je met strakke pakjes en aëro-spul, S kost je niks en kan je minimaliseren door zo plat mogelijk te gaan. In mijn eigen ervaring: in een groepje rijden doe je met handen op het stuur, losbreken doe je met handen in de beugels (ook ineens handiger om snel uit een wiel te springen), de achtervolgers in het stof doen bijten doe je op het ligstuur, hoofd naar beneden, schouders naar binnen geklapt, knieën zo dicht mogelijk naar binnen. (en dan zie je met een goede wind die teller een 5 weergeven ;-))
EnriceV schreef:Als je die Norrlander met harige benen wil volgen zonder last van je polsen/schouders, dan is een ligstuur de oplossing. Met mijn handen in de drops kan ik iets beter spurten, maar om lange tijd hard te gaan, kies ik voor een ligstuur. Je lichaam komt vanzelf in de meest aerodynamische vorm en in die positie kan ik makkelijk een uur rijden zonder moe te worden. (en je arme geraken er van getraind, want je schrikt ervan hoeveel kracht je zet op zo'n ligstuur)

Boven 30 km/u is de grootste weerstand die een fietser ondervindt de luchtweerstand, en die is evenredig met S*Cx met Cx een aerodynamische coëfficient en S je frontoppervlak. Cx beïnvloeden doe je met strakke pakjes en aëro-spul, S kost je niks en kan je minimaliseren door zo plat mogelijk te gaan. In mijn eigen ervaring: in een groepje rijden doe je met handen op het stuur, losbreken doe je met handen in de beugels (ook ineens handiger om snel uit een wiel te springen), de achtervolgers in het stof doen bijten doe je op het ligstuur, hoofd naar beneden, schouders naar binnen geklapt, knieën zo dicht mogelijk naar binnen. (en dan zie je met een goede wind die teller een 5 weergeven ;-))
EnriceV, dat klinkt goed! Krijg je gelijk zin in zo'n stuur.
Zit er soms ook aan te denken (als toekomstmuziek dan) en ik vroeg me af hoe dat is bij klimmen? Lijkt mij met je armen plat nl niet prettig fietsen.

En sorry mensen voor de off-topic vragen..
AB schreef: ben wel benieuwd hoe compact je al je bagage inelkaar weet te frommelen en aan je fiets weet te binden.
Ja dat ben ik ook.

De zomerse UL bepakking gaat zonder enig probleem in de twee drybags: een kleinere slaapzak, minder kleding en het tentje, slaapzak en matje kunnen samen in één drybag.
Nu wordt het wel moeilijker. In aug/sept is er bv veel meer kans op regen en dan wil ik toch dat natte tentje niet bij de droge spullen. Maar waar dan wel? En wat te doen met de natte kleding? Normaal knoop ik die ergens aan de bagagedrager vast en droogt het vanzelf wel, maar hoe doe je dat zonder bagagedrager? Sokken etc kan nog wel aan de camelbak maar niet zo'n grote binnenstebuiten gekeerde roze bavianenkont want ik wil niet graag voor aap fietsen (ja, er zijn grenzen). De drybags zitten met spanbandjes loeistrak aan zadel/stuur dus daar valt ook niets onder te klemmen. Lijkt mij tenminste niet goed voor het zeem van de koersbroeken.

Denk dat het dus toch een Tubus Fly en m'n twee Ortlieb voortassen wordt.

Of achtertassen met een drybag aan het stuur erbij (voor slaapzak en matje) zodat de achtertassen lekker smal blijven. Iemand een idee hoe achtertassen op een racer fietst? Ik ga dan wel niet de Alpen in maar heb toch weinig zin in een zwabberende afdaling.

Ik heb een Fly liggen maar niet de bevestigingsbeugel/snelspanner (of hoe dat ook heet) dus kan helaas de tassen nog niet testen.

Tja.. het blijft alsnog een puzzeltje.

Met de Fly 330g en twee tassen van elk 780g komt er 1900g bij maar gaat er een drybag plus camelbak weg van 730g dus totaal komt er dan 1160g bij. Maar eigenlijk hoort een drager niet bij bagage (zit gewoon aan de fiets vast) en draag ik meestal de helft van de kleding dus totaal aan losse bagage is nog steeds circa 6.5 kg (is dit mooi vals spelen of niet?) 8)

Van dat grammenjagen word ik wel lichtelijk gestoord.

Als iemand nog tips heeft, ze zijn van harte welkom!
Yopie schreef:[…] ik wil niet graag voor aap fietsen (ja, er zijn grenzen).
Hoe groter de afstanden, des te minder de gène. ;)

.tsooJ
Yopie schreef:..........Iemand een idee hoe achtertassen op een racer fietst? Ik ga dan wel niet de Alpen in maar heb toch weinig zin in een zwabberende afdaling....
Ik heb ervaring met een cyclocrosser op 28 mm en 2 achtertassen met ongeveer 7 kg bagage. De tassen zelf wogen samen ook 1 kg. Ik heb de tassen met een spin tegen de zijkant van de drager vast gezet. Zo kreeg ik geen zwabberfiets en kon ik gewoon goed afdalen. Net zoals je de drybags zo strak mogelijk tegen het frame vast sjort, zo zet je ook je bagage op een drager vast.
Yopie schreef: De zomerse UL bepakking gaat zonder enig probleem in de twee drybags: een kleinere slaapzak, minder kleding en het tentje, slaapzak en matje kunnen samen in één drybag.
Nu wordt het wel moeilijker. In aug/sept is er bv veel meer kans op regen en dan wil ik toch dat natte tentje niet bij de droge spullen. Maar waar dan wel? En wat te doen met de natte kleding? Normaal knoop ik die ergens aan de bagagedrager vast en droogt het vanzelf wel, maar hoe doe je dat zonder bagagedrager? Sokken etc kan nog wel aan de camelbak maar niet zo'n grote binnenstebuiten gekeerde roze bavianenkont want ik wil niet graag voor aap fietsen (ja, er zijn grenzen). De drybags zitten met spanbandjes loeistrak aan zadel/stuur dus daar valt ook niets onder te klemmen. Lijkt mij tenminste niet goed voor het zeem van de koersbroeken.

Denk dat het dus toch een Tubus Fly en m'n twee Ortlieb voortassen wordt.

Of achtertassen met een drybag aan het stuur erbij (voor slaapzak en matje) zodat de achtertassen lekker smal blijven. Iemand een idee hoe achtertassen op een racer fietst? Ik ga dan wel niet de Alpen in maar heb toch weinig zin in een zwabberende afdaling.

Ik heb een Fly liggen maar niet de bevestigingsbeugel/snelspanner (of hoe dat ook heet) dus kan helaas de tassen nog niet testen.

Tja.. het blijft alsnog een puzzeltje.

Met de Fly 330g en twee tassen van elk 780g komt er 1900g bij maar gaat er een drybag plus camelbak weg van 730g dus totaal komt er dan 1160g bij. Maar eigenlijk hoort een drager niet bij bagage (zit gewoon aan de fiets vast) en draag ik meestal de helft van de kleding dus totaal aan losse bagage is nog steeds circa 6.5 kg (is dit mooi vals spelen of niet?) 8)

Van dat grammenjagen word ik wel lichtelijk gestoord.

Als iemand nog tips heeft, ze zijn van harte welkom!
Anders alleen de tent bovenop de fly en dan zonder zijtassen. De rest in twee drybags (stuur&zadel) en je camelbak (regenkleding). Zonder camelbak zou ik niet op stap gaan, rugzak is handig om al je kostbare spul onder direct handbereik te hebben. Je hebt geen frametasje zo te lezen, dus alle waterbidons (2x0,75L=1,5L) binnen de driehoek van het frame. Wellicht heb je dan geen waterreservoir nodig in je camelbak, kun je nog meer spul in je rugzak meenemen; je UL tentje in de drynet van je camelbak, naast je regenkleding? Ligstuurtje creëert misschien ook weer een leuk rekje voor je drybag.

google (tubus fly)

Afbeelding

Afbeelding


met zonda! (zonder fly maar met bevestigingsbeugeltje)
Afbeelding


AW: Gepäckträger am Rennrad

stand auch ewig vor der wahl, was ich mir denn nun kaufen soll.

habe mich für den fly entschieden und nach einigen test km, kann ich sagen, dass das ding für meine verhältnisse optimal ist.
werde eine woche mit dem rad unterwegs sein und habe knapp 6kg gepäck dabei.
bei den testfahrten wackelte da nichts, selbst beim wiegetritt bergauf merkt man fast nichts.
damit ich den fly innerhalb einer minute montieren kann, habe ich ihn folgendermaßen montiertder stachel steht hinten raus, da ich sonst an die schraube der bremse wegen der biegung schlecht rankomme. so ist es zwar nicht so elegant, aber funktionell.
und wer kann schon behaupten, dass er nen auspuff am rad hat
Fly is een heerlijk dragertje. Ik zou als boven gesuggereerd inderdaad gewoon je drybags op de Fly vast knopen. Niks geen extra tasjes voor nodig, zonde van t gewicht inderdaad.

Beetje van ver af, maar dan ziet het er ongeveer zo uit:

Afbeelding
Alien schreef:
Yopie schreef:[…] ik wil niet graag voor aap fietsen (ja, er zijn grenzen).
Hoe groter de afstanden, des te minder de gène. ;)
.tsooJ
Dat is waar.
Fiets jij trouwens met zo'n grote rode bavianenkont op je rug? :D
bergbeklimmer schreef:Ik heb ervaring met een cyclocrosser op 28 mm en 2 achtertassen met ongeveer 7 kg bagage. De tassen zelf wogen samen ook 1 kg. Ik heb de tassen met een spin tegen de zijkant van de drager vast gezet. Zo kreeg ik geen zwabberfiets en kon ik gewoon goed afdalen. Net zoals je de drybags zo strak mogelijk tegen het frame vast sjort, zo zet je ook je bagage op een drager vast.
Dat is wel een idee ja: de tassen extra vastsjorren, is misschien bij een racefiets wel beter.

En verder zat ik ff veel te star te denken want natuurlijk kan een drager ook zonder zijtassen (nogal dom dat ik zo gefixeerd op die zijtassen zat).

Het frametasje omruilen voor een bidon zou ook kunnen want waarschijnlijk is de 3 L van de camelbak niet nodig. Maar zelf vind ik dat frametasje wel fijn, daar zit wat onderwegknabbels, Scott jasje, de kaart etc in.

Kan ook de bidon vervangen voor een Salsa Anything houder, voor het slaapmatje die toch 430 g weegt. Krijg ik ook wat ruimte.

En zal ook wat googlen op Fly, brengt vast nog meer ideeën.

Maar ik ga nu eerst de nieuwe buitenbandjes halen! Ben benieuwd of er 28mm onder past...

Eelco, wat had jij trouwens aan je stuur hangen, ook een drybag?

En leuk die Zonda's met Fly en 6 kg bepakking!
Yopie schreef:
Eelco, wat had jij trouwens aan je stuur hangen, ook een drybag?
Op de foto hierboven was dat een waterdichte kaarthouder.

Dit jaar heb ik voor het eerst een GPS gemonteerd (in stevige RAM-mount op een softplate.nl ondergrond) met aan het stuur een zadeltasje. Zal wel eens kijken of ik daar nog een plaatje van kan trekken.
Geïnspireerd naar http://ultralightcycling.blogspot.nl/ maar die ken je vast al.
Ik heb de 23mm bandjes verwisseld met de 28mm Conti GP 4-seasons en wat een verschil! Had ik dat maar eerder gedaan: het stuitert veel minder, dus rijdt rustiger en m'n handen zijn ook gelijk minder beurs. Heb vandaag ook veel in de beugels gefietst en dat ging ook gelijk stukken beter: geen nerveus gestuiter van het voorwiel en ook m'n kont bleef op het zadel zitten (werd er nl soms vanaf gevuurd want het asfalt is hier niet echt een biljartlaken..). En die bruine wangen op de bandjes vind ik eigenlijk ook wel mooi, dus ik ben meer dan blij.

Nu nog wachten op de nieuwe wielen en de oortjes om de Tubus Fly te kunnen monteren, daarna de handigste manier vinden om de fiets aan te kleden, vervolgens een paar dagen de Noorse bergen in om alles te testen en dan ... trappen maar!

O ja en de route nog uitstippelen..
Er is wel bar weinig over de Botnische Golf fietsroute te vinden, zijn blijkbaar niet veel mensen die hem fietsen.

Hieronder de EuroVelo 10. Ik ga van Stockholm met de boot naar Turku/Finland, daarna langs de kust omhoog naar Stuven Kaari en vervolgens zo Zweden weer in. Totaal 2930km (maar moet ook nog heen en weer naar de kust dus er zal wel circa 2 x 300km bij komen). Wordt zo toch weer een lang reisje, ik moet opschieten!
Mocht er iemand nog tips hebben, graag!

Afbeelding
Zo, mijn fiets is er klaar voor!

https://twitter.com/EelcoTranscon/statu ... 68/photo/1

Yopie, veel plezier en succes met je rondje Scandinavië!
Eelco, zo makkelijk kom je er niet vanaf!

Waar ga je heen, wat zit er in die tas en is dat een zadeltasje aan je stuur?!
http://www.transcontinentalrace.com, aan die tweet te zien.

.tsooJ
Alien schreef:http://www.transcontinentalrace.com, aan die tweet te zien.

.tsooJ
Een race London - Istanbul?! Geweldig!
Zag inderdaad z'n naam bij de deelnamers staan, en ik vond Henk L-E-L al zo stoer, wat een held!

Zet hem op, Eelco!
Had nog graag een paklijstje voor je willen maken, maar dat komt er vanavond (helaas) niet meer van.

Inderdaad, zadeltasje aan stuur. En uiteindelijk besloten hangmat toch niet mee te nemen. Volgende keer, dan bouw ik hem vast in bidonhouder en verplaats ik de bidon naar achter het zadel.

Denk ik.. :)
Eelco, je bent geweldig!

Veel succes met Europa's langste en zwaarste fietsrace!