Additionally, paste this code immediately after the opening tag: ketting en achtercass vervangen, trapt bij kracht zetten - Pagina 3 - Forum Wereldfietser

ketting en achtercass vervangen, trapt bij kracht zetten

grundig schreef:
Alivio crankstel kost bij Rose ongeveer €25, krijg je 3 nieuwe bladen + nieuwe cranks.
Moet je je niet gaan afvragen hoelang je erover doet voordat deze versleten zijn..
Zeker niet wanneer je eaa voor ww-verkeer gaat gebruiken :shock:

Daarbij, schaf je eerst een fatsoenlijk blad aan waar je meest op draait. Dan weet je ook genoeg. Maw: niet zo moeilijk doen :wink:
Staal gaat langer mee dan alu, zelfs staal van deze prijsklasse. En goed staal gaat inderdaad langer mee dan staal van Alivio kwaliteit, maar is ook veel duurder (1 middenblad is al duurder dan het hele crankstel).
Ik ben absoluut een voorstander van het verantwoord omgaan met energie en natuurlijke grondstoffen. Maar ik let ook op mijn portemonnee, ieder zijn eigen prioriteiten denk ik dan maar.
Uiteindelijk in overleg met fietsenmaker er een nieuw middenblad van betere kwaliteit op gezet. Hij heeft het erop gezet maar achteraf had ik het denk ik zelf ook wel gekund.
SjirkM schreef:Let bij aanschaf van een nieuw voorblad dat de "oren" van het blad, die stukken waarmee je het blad vastbout, een recht of een rond (eigenlijk hol) einde heeft. Bij mijn Alivio passen de voorbladen met ronde uiteinden niet.
Sjirk
Haha, klopt! Ik heb laatst van twee aliviocranckstellen onderling de bladen verwisseld. In één richting (van het ene naar het andere cranckstel) wilde het wel en in de andere (van de andere naar het ene cranckstel) richting moest de vijl er aan te pas komen om de laatste paar tiende mm eraf te halen. Het zij zo.
Leon
Leon schreef:
SjirkM schreef:Let bij aanschaf van een nieuw voorblad dat de "oren" van het blad, die stukken waarmee je het blad vastbout, een recht of een rond (eigenlijk hol) einde heeft. Bij mijn Alivio passen de voorbladen met ronde uiteinden niet.
Sjirk
Haha, klopt! Ik heb laatst van twee aliviocranckstellen onderling de bladen verwisseld. In één richting (van het ene naar het andere cranckstel) wilde het wel en in de andere (van de andere naar het ene cranckstel) richting moest de vijl er aan te pas komen om de laatste paar tiende mm eraf te halen. Het zij zo.
Leon
Ja, bij mij werd het blad eerst verkeerd om gemonteerd, waardoor een uitstulping in de weg zit met schakelen. blokkeerde daardoor. Door het blad om te draaien geen probleem meer.

Nog iemand met een tip om het trekkende geluid weg te krijgen. Ik heb een nieuwe ketting, nieuwe achtercassette en nieuw voorblad maar als ik kracht zet dan hoor ik soms zo'n krggr geluid, alsof de ketting niet soepel loopt (maar die is nog prima). Treedt vooral op met kracht zetten op linker pedaal.
Onno71 schreef:Nog iemand met een tip om het trekkende geluid weg te krijgen. Ik heb een nieuwe ketting, nieuwe achtercassette en nieuw voorblad maar als ik kracht zet dan hoor ik soms zo'n krggr geluid, alsof de ketting niet soepel loopt (maar die is nog prima). Treedt vooral op met kracht zetten op linker pedaal.
Zit het linker pedaal wel vast genoeg?
Zitten de crancks vast genoeg op de trapas? (ook typisch van belang voor links).
Zit de as vast genoeg?
Zit je wel in een rechte kettinglijn? (Heb je het in alle versnellingen?)
Leon
Zijn die inbusboutjes waarmee de voortandwielen vastgezet zijn wel ingesmeerd met wat montagepasta? Zo niet dan kan het ook daar vandaan komen.
Nog even een terugkoppeling, die verdienen jullie wel gezien jullie hulp.
Het trekkende geluid met kracht zetten op linkerpedaal is inmiddels ook verdwenen.
Het bleek dat de standaard (gemonteerd bij de achteras aan twee buizen) een beetje los zat, en het stalen frame buigt mee als ik kracht zet en dat liet de bevestiging van de standaard kraken.
Na van alles te hebben geprobeerd: trapas vaster draaien, alle moeren op de fiets nalopen, bleek het dus een futiliteit te zijn...en opgelost!
Onno71 schreef:Nog even een terugkoppeling, die verdienen jullie wel gezien jullie hulp.
Het trekkende geluid met kracht zetten op linkerpedaal is inmiddels ook verdwenen.
Het bleek dat de standaard (gemonteerd bij de achteras aan twee buizen) een beetje los zat, en het stalen frame buigt mee als ik kracht zet en dat liet de bevestiging van de standaard kraken.
Na van alles te hebben geprobeerd: trapas vaster draaien, alle moeren op de fiets nalopen, bleek het dus een futiliteit te zijn...en opgelost!
Ha, dat soort oplossingen is altijd prettig: het kost niets en de voldoening is groot:)!