door
PietV » zo 03 mar, 2013 16:04
Christophorus schreef:PietV schreef:Ik denk sterk dat de Pinion, vermoedelijk uitgerust met 3 x 6 wechelgetriebe (deelbaar door 18), iets zwaarder zal draaien dan de Rohloff.
Het is een systeem met twee assen en 2x9 tandwielen.
Het is tijdens het fietsen wel bijzonder om te zien dat het voortandwiel met een andere snelheid kan draaien dan de cranks.
Ik ben altijd in voor nieuwe technieken.
Zoals ik eerder schreef over de 9 tandwielparen voor een 3 x 6 versnellingsbak. Mijn vermoeden wordt nu steeds meer bevestigd. De vrij-draaiende tandwielen worden "geschakeld" (gekoppeld) aan de bovenliggende schakel-as.
Een maal van "hulp-as" (trap-as) naar de bovenste "schakel-as" en een maal retour naar de onderste "hulp-as".
De onderste "trapas" is dan de gedeelde "hulp-as" . Een deel voor de 6 versnellingen en een deel voor de 3 versnellingen. Dus altijd 2 tandwiel-paren actief in aandrijving en de rest tandwielen "loos" meedraaiend.
Uitgerust met keurig gelijkmatige stappen van 11,5% en een totaal bereik 636% van, een prachtig stuk techniek.
Piet.