Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Pinion versnellingen - Pagina 3 - Forum Wereldfietser

Pinion versnellingen

127 berichten
PietV schreef:Ik denk sterk dat de Pinion, vermoedelijk uitgerust met 3 x 6 wechelgetriebe (deelbaar door 18), iets zwaarder zal draaien dan de Rohloff.
Het is een systeem met twee assen en 2x9 tandwielen.
Het is tijdens het fietsen wel bijzonder om te zien dat het voortandwiel met een andere snelheid kan draaien dan de cranks.
Hier is trouwens de fiets waar de topicstarter het over had:

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Christophorus schreef: Afbeelding
:lol: :lol: :lol:
Afbeelding
Leon schreef: :lol: :lol: :lol:
Afbeelding
Oldschool ketting... Zijn er nog geen tandriemzagen? :P :P :P :D :twisted:
Christophorus schreef:
PietV schreef:Ik denk sterk dat de Pinion, vermoedelijk uitgerust met 3 x 6 wechelgetriebe (deelbaar door 18), iets zwaarder zal draaien dan de Rohloff.
Het is een systeem met twee assen en 2x9 tandwielen.
Het is tijdens het fietsen wel bijzonder om te zien dat het voortandwiel met een andere snelheid kan draaien dan de cranks.
Ik ben altijd in voor nieuwe technieken. :) Zoals ik eerder schreef over de 9 tandwielparen voor een 3 x 6 versnellingsbak. Mijn vermoeden wordt nu steeds meer bevestigd. De vrij-draaiende tandwielen worden "geschakeld" (gekoppeld) aan de bovenliggende schakel-as.
Een maal van "hulp-as" (trap-as) naar de bovenste "schakel-as" en een maal retour naar de onderste "hulp-as".

De onderste "trapas" is dan de gedeelde "hulp-as" . Een deel voor de 6 versnellingen en een deel voor de 3 versnellingen. Dus altijd 2 tandwiel-paren actief in aandrijving en de rest tandwielen "loos" meedraaiend.
Uitgerust met keurig gelijkmatige stappen van 11,5% en een totaal bereik 636% van, een prachtig stuk techniek. :wink:

Piet.
Tout Terrain stopt de Pinion nu ook in de Full Suspension Panamericana Xplore. Heftig apparaat!

http://www.sintchristophorus.nl/tout-te ... re-pinion/
Heb gisteren bij mijn dealer de Patria Helios 1.18 mogen aanschouwen. Ik begreep dat de Pinion techniek rechtstreeks afkomstig is van Porsche. Wellicht dat ze daarom ook gevestigd zijn in Stuttgart.

Deze Patria was geprijst voor 4550,-(geen belt maar ketting).

Afbeelding
mapel63 schreef:Ik begreep dat de Pinion techniek rechtstreeks afkomstig is van Porsche.
Ik had ooit een Volvo 340. Zat ook vol met Porsche DNA. Wel heeeeeeel goed verstopt ;)
Je hebt de Automobiele tak van Porsche en Porsche Engineering die ontwikkelingswerk doen voor iedereen die maar wil. Van boutjes, nippeltjes en moertjes tot complete treinen en boten.
As young engineers, fresh from the engine and gearbox development department of a Stuttgart-based premium car manufacturer, we started to think about, that the automotive technologies and standards we had learned could also apply to gearing for cycles. That was the spiritual birth of Pinion.

De enigineers komen bij Porche vandaan en zijn echte bikers.
Porsche zelf heeft er niet zoveel mee vandoen. Commercieel klinkt dat natuurlijk niet sexy.
Christophorus schreef:Je hebt de Automobiele tak van Porsche en Porsche Engineering die ontwikkelingswerk doen voor iedereen die maar wil. Van boutjes, nippeltjes en moertjes tot complete treinen en boten.
en zonnebrillen design, of is dat weer een ander lid van de familie ;)
Het gaat erom dat Michael Schmitz en Christoph Lermen (nu beiden CEO Pinion) jaren lang versnellingsbakken hebben ontwikkeld bij Porsche en tijdens het gezamelijke mountainbiken in 2006 het idee ontstond van de Pinion dwz het ding noemden ze eigenlijk FineSchnitt. In 2009 kwam er een derde partij erbij nl een investeringsmaatschappij. FineSchnitt werd al snel omgedoopt tot Pinion.
mapel63 schreef:Het gaat erom dat Michael Schmitz en Christoph Lermen (nu beiden CEO Pinion) jaren lang versnellingsbakken hebben ontwikkeld bij Porsche en tijdens het gezamelijke mountainbiken in 2006 het idee ontstond van de Pinion dwz het ding noemden ze eigenlijk FineSchnitt. In 2009 kwam er een derde partij erbij nl een investeringsmaatschappij. FineSchnitt werd al snel omgedoopt tot Pinion.
Harry Bickerton was ingenieur bij Rolls-Royce. Ik heb een Bickerton, beter bewijs dat afkomst niet maatgevend is voor de kwaliteit van het product kun je je niet wensen :D :D
m-gineering schreef:beter bewijs dat afkomst niet maatgevend is voor de kwaliteit van het product kun je je niet wensen :D :D
Volgens mij was dat nou juist niet de discussie.
Maar dat pinion ontworpen zou zijn in de ontwerp paddock van Porsche.

Maar los van alle ongein denk ik wel dat het een mooi ding is die pinion.
Ook kan ik mij niet voorstellen dat Rohloff ook niet aan het na denken is over de volgende stap.
m-gineering schreef:
Christophorus schreef:Je hebt de Automobiele tak van Porsche en Porsche Engineering die ontwikkelingswerk doen voor iedereen die maar wil. Van boutjes, nippeltjes en moertjes tot complete treinen en boten.
en zonnebrillen design, of is dat weer een ander lid van de familie ;)
Dat is Porsche Design, bij de meeste mensen wel bekend van de koffiezetapparaten en waterkokers van Siemens en die mooie pijpen en humidors van carbon.

Zou me niets verbazen als dat door dezelfde designers als die van Porsche auto's gedaan is, want zoveel is er nooit gedesigned aan de 911. Tijd genoeg over!
Christophorus schreef:
PietV schreef:Ik denk sterk dat de Pinion, vermoedelijk uitgerust met 3 x 6 wechelgetriebe (deelbaar door 18), iets zwaarder zal draaien dan de Rohloff.
Het is een systeem met twee assen en 2x9 tandwielen. Het is tijdens het fietsen wel bijzonder om te zien dat het voortandwiel met een andere snelheid kan draaien dan de cranks.
Aanvullend de opmerking dat de Pinion een "valse" twee asser is. Het is namelijk een drie-as systeem. De ingaande as, de bovenliggende schakel as en de uitgaande as. Dat kan niet anders bij een 3 x 6 versnellingsbak. De in- en uitgaande as zit in elkaars verlengde. De uitgaande as over de ingaande as heen. Daardoor kan het tandwiel met een andere snelheid draaien dan de pedalen.

Een mooie technische oplossing. :wink:

Piet.
Inderdaad! Thanks.
@Michiel

Komen de frames van de Belt-Bikes bij Nicolai weg ? Die keuze zou ook logisch zijn.
Kalle Nicolai is immers al een tijdje bezig met het ontwikkelen van fietsen met Pinion
Het achterpat lijkt veel op die van Nicolai

Peter
jumbo schreef:@Michiel

Komen de frames van de Belt-Bikes bij Nicolai weg ?
Nee, ze worden gemaakt door Mi-Tech.
Ik heb die achterpatten inmiddels ook op andere fietsen gezien en ze komen ook voor in de tekeningen in gebruikshandleiding voor stijfheidsmetingen van Gates.
Eind April ga ik een Tout Terrain SilkRoad Xplore met Pinion testen. Ik fiets ermee naar Gundelfingen in het Zwarte Woud om daar een bezoek te brengen aan de fabriek van Tout Terrain. Ik heb er zin in!

Afbeelding